بورس در کما؛پول‌های خارج شده از معاملات سهام کجا می‌رود؟

بالاخره صبر حقیقی‌های بازار به سر آمد و دیروز خروج بالای پول حقیقی از معاملات سهام را شاهد بودیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در معاملات دیروز، انتقال مالکیت سهامی به ارزش یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از کدهای حقیقی به معامله گران حقوقی با ریزش ۳۰ هزار واحدی شاخص کل بورس همراه شد.
این روند در فرابورس نیز منجر به ریزش حدود ۴۲۰ واحدی شاخص کل این بازار شد. در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس به عدد ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۷۳ رسید و شاخص فرابورس عدد ۲۷ هزار و ۵۹۵ را ثبت کرد. در این روز هرچند کاهش قیمت در ۵۸۰ نماد بازار باعث شد رنگ قرمز به رنگ غالب تابلو معاملات تبدیل شود، اما در مقابل ۱۲۸ نماد نیز رشد قیمت داشت که نشان می‌دهد تقاضا برای سهام ارزنده وجود دارد.
شاخص‌سازها مقصر ریزش شاخص‌ها
دیروز گروه‌های بزرگ بازار مانند خودرویی‌ها، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و بانک‌ها بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص دادند. با وجود این، در نمادهای بزرگ مانند وبملت، شبندر، خکمک، خودرو، گلدیرا، شتران و شپنا حمایت قابل تقدیری از سمت حقوقی‌ها صورت گرفت اما این حمایت در نهایت نتیجه‌بخش نبود و بازار به شیب ریزشی خود ادامه داد.
انتشار اخباری مانند افزایش ۵۰ تا ۲۵۰ میلیونی قیمت خودروهای منتاژی از سوی شورای رقابت، کاهش تدریجی قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در کنار نزدیکی تاریخ مجامع بسیاری از شرکت‌های بزرگ بازار از جمله مهم‌ترین دلایل کاهش تقاضا در بازار است.

پول‌های حقیقی کجا می‌رود؟
دیروز شاهد خروج یک هزار و ۷۴۰ میلیارد تومانی پول حقیقی از معاملات خرد بودیم که از این میزان عددی معادل ۴۸ میلیارد جذب صندوق‌های درآمد ثابت شد.
این روند این سؤال را در ذهن فعالین بازار ایجاد می‌کند که پول‌های خارج شده از معاملات سهام به کجا می‌رود؟ برای پاسخ به این سؤال باید توجه داشت که خروج پول از معاملات سهام به معنای خروج کامل آن از بازار سرمایه نیست و در زمانی که کدهای حقیقی سهام خود را در معاملات روزانه به فروش می‌رسانند، بخشی از پول برای تسویه اعتبارات اخذ شده از کارگزاری‌ها صرف می‌شود. بخشی نیز به سمت سایر بازارها مانند معاملات در بازارهای آتی، اوراق سپرده کالایی، صندوق‌های طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌رود.
بخشی از پول‌های خارج شده از معاملات روزانه نیز در حساب کارگزاری‌ها می‌ماند و سرمایه‌گذاری حقیقی منتظر می‌ماند تا دوباره این پول را به معاملات بازگرداند. به این ترتیب تنها بخشی از پول‌های خارج شده از معاملات سهام به حساب‌های بانکی افراد انتقال می‌یابد که به پول‌های انتقال یافته به حساب بانکی افراد اصطلاحاً خروج پول از بازار سرمایه گفته می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم تخمین درستی از میزان واقعی پول‌های خارج شده از کل بازار سرمایه داشته باشیم لازم است آمار انتقال پول به سایر ابزارهای معاملاتی موجود در بازار، آمار انتقال پول در اوراق کالایی و صندوق‌های سرمایه گذاری، آمار تسویه اعتباری و آمار ارزش سفارشات انتقال پول به حساب بانکی افراد را در دست داشته باشیم. ارقامی که موارد بسیار مهمی از آنها برای عموم افشا نمی‌شود و اطلاعات آنها در انحصار سازمان بورس و برخی افراد مطلع در کارگزاری‌ها قرار دارد.
از نظر برخی کارشناسان بازار، افشای این اطلاعات نه تنها می‌تواند در سرمایه گذاری‌های خرد و کلان در بازار سرمایه مهم باشد، بلکه دسترسی درست و سریع به این آمار می‌تواند در تصمیم گیری‌های سیاست‌گذاران کلان اقتصادی نیز اثرگذار شود.

۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
کد خبر: 44766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha