رکود بورس عمیق تر می شود؟

اقتصادنیوز: بورس هم مانند سایر بازارها در بلاتکلیفی است. ابتدا باید وضعیت دلار مشخص شود تا بازار سرمایه هم مسیر خود را پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز ، چنانچه قرار بر این باشد که کاهش قیمت دلار ادامه پیدا کند، از یک طرف کاهش تورم اتفاق می افتد و سود شرکت ها دیگر به آن سرعتی که رشد می کرد، رشد نخواهد کرد. اما از طرفی ایجاد گشایش های بین المللی می تواند مشکلات زیادی را برای تولید شرکت ها حل کند.

با در نظر گرفتن این موارد، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که چنانچه گشایشی در روابط بین الملل ایجاد شود، وضعیت شرکت های بورسی بهتر خواهد شد. گرچه ممکن است روند سودآوری شرکت ها دیگر مثل گذشته با شیب زیاد نباشد اما مشکلاتی که تحریم ها برای صنایع ایجاد کرده از بین خواهد رفت و مشکلاتی حل می شود که در ظاهر شاید بسیاری از سهامداران از آن ها خبر نداشته باشند.

یک فرض دیگر هم وجود دارد؛ اینکه گشایش های بین المللی اتفاق نیفتد یا اینکه کمتر از چیزی باشد که تصور می شود. در این صورت اگر قیمت دلار رو به بالا حرکت کند، تمام بازارها پشت سر آن رو به بالا حرکت خواهند کرد.

بازار بی روند

حالا البته چیز خاصی مشخص نیست. بازارها در انتظار روشن شدن وضعیت هستند تا با دید بهتری بتوانند حرکت کنند. اینکه بورس تا پایان سال رشد خوبی داشته باشد یا نه، فعلا به طور قطعی مشخص نیست اما فرض اکثر کارشناسان این است که بازار سهام یک رشد دیگر هم تا پایان سال خواهد داشت.

وضعیتی که بورس در این روزها دارد کاملا نشان می دهد که سرمایه گذاران نمی توانند جهت خاصی به بازار بدهند. بازار چند روز مثبت می شود و چند روز منفی. رشدها قوی نیستند اما افت ها معمولا قوی تر هستند.

در این روزها بسیار پیش آمده که سهمی امروز صف خرید باشد و فردا منفی شود. برعکس آن هم بوده و سهمی که صف فروش داشته، فردای آن روز مثبت شده. این نشان از بی جهتی بازار دارد.

پول های سردرگم

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام حدود ۳-۴ درصد نسبت به چهارشنبه رشد کرد و به ۷۲۰۰ میلیارد تومان رسید. هنوز هم ارزش معاملات خرد در سطحی است که می توان گفت سیگنال مثبتی از آن صادر نمی شود.

دیروز حدود ۱۱۰ میلیارد تومان پول هم وارد بازار شد که نمی توان از آن برداشت مثبت یا منفی کرد چراکه ورود و خروج پول در این سطوح، معمولا سیگنال خاصی را ارائه نمی دهد.

با توجه به این وضعیت و البته در نظر گرفتن اینکه بازار در نیمه دوم معاملات دیروز از بالا به پایین حرکت کرد، می توان برای امروز بازاری منفی را متصور بود که البته منفی ها شاخص ها هم چندان بزرگ و قابل توجه نخواهد بود.

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 43848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha