شیب افت بورس کم شد/خروج پول همچنان ادامه دارد

بورس تهران در هفته جاری دوباره افت کرد، اما شیب افت آن بسیار کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز ، این هفته قرار بود ۵ روز معاملاتی در بورس داشته باشیم اما به دلیل تعطیلی ناگهانی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه توسط دولت، تنها ۴ روز معاملاتی داشتیم.

طی این ۴ روز، شاخص کل بورس ۶۸۵۴ واحد معادل ۳۴ صدم درصد افت کرد. شاخص هم وزن ۵۳۸۷ واحد معادل ۷۶ صدم درصد افت داشت. شاخص کل فرابورس هم ۲۵۲ واحد معادل ۹۵ صدم درصد کاهش یافت.

شیب افت بورس در این هفته کمتر شده بود که این می تواند نشانه خوبی برای تحلیلگران باشد. البته در کنار این موضوع، موارد دیگری هم باید رصد شود تا تحلیلگران بتوانند زمان پایان روند نزولی را تشخیص دهند.

به طور کلی در این هفته شاخص های اصلی بورس و فرابورس دو روز منفی و دو روز مثبت داشتند که طی این مدت میزان افت کمی بیشتر از میزان رشد بود.

ارزش معاملات چطور بود؟

میانگین ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به میانگین هفته گذشته کمی بیشتر بود. البته دلیل این افزایش را می توان رشد ارزش معاملات خرد در روز یکشنبه دانست که در این روز حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان معامله انجام شد.

به جز این روز، در سایر روزها ارزش معاملات خیلی خوب نبود. در روز شنبه ۳۸۰۰ میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد. دوشنبه هم رمق معاملات خرد همین ۳۸۰۰ میلیارد تومان بود. در روز چهارشنبه هم رقم معاملات به بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

به طور کلی ارزش معاملات خرد از نیمه اردیبهشت ماه تا کنون روند نزولی به خود گرفته و فعلا نمی توان گفت که وضعیت ارزش معاملات خوب است.

خروج پول همچنان ادامه دارد

سرمایه گذاران حقیقی در ۳ روز معاملاتی این هفته پول از بازار خارج کردند و تنها در یک روز تزریق پول داشتند. روز سه شنبه با ورود ۲۰ میلیارد تومان پول به بازار، تنها روزی بود که تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی اتفاق نیفتاد بلکه حقوقی ها سهام خود را به حقیقی ها فروختند.

اما در روزهای شنبه تا دوشنبه وضعیت برعکس بود و حقیقی ها سهام خود را به حقوقی ها فروختند. روز شنبه ۱۹۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی ها از بازار ثبت شد.

یکشنبه که بیشترین خروج پول بود، حدود ۱۰۶۰ میلیارد تومان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی اتفاق افتاد و در روز دوشنبه هم ۲۹۰ میلیارد تومان خروج پول خرد از بازار به ثبت رسید.

خریداران در موضع ضعف

در ۴ روز معاملاتی این هفته فروشندگان حقیقی دست برتر را در بازار داشتند. در روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد ۰.۹ را ثبت کرد. یکشنبه این شاخص تا عدد ۰.۷۲ کاهش پیدا کرد.

در روز دوشنبه عدد ۰.۷۷ برای این شاخص ثبت شد و در نهایت در روز سه شنبه که وضعیت معاملات بهبود داشت، این شاخص به عدد ۰.۹۹ رسید.

با این حساب فعلا فروشندگان حقیقی قدرت بیشتری نسبت به خریداران حقیقی دارند اما بهبود وضعیت در روز سه شنبه می تواند نوید بخش بهبود اوضاع در هفته آینده باشد.

۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 45626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha