هشدار درباره تکرار تجربه تلخ بورس در مرداد ۹۹/هیئت مدیره بورس باز هم بصورت دستوری سیاست گذاری کرد/دولت از بازار بورس و نرخ ارز دنبال درآمد زایی است!

کارشناس بازار سهام گفت: می توان پیش بینی کرد که اتفاقات بد بورس در سال ۹۹ دوباره رخ دهد، قیمت ها بالا می رود و دولت دارایی خود را به قیمت بالاتر می فروشد تا شبیه پایان سال گذشته که با افزایش نرخ ارز کسری بودجه خود را تامین کرد تامین مالی کند.بعد از راه اول تامین بودجه که از محل افزایش نرخ ارز می گذرد به نظر می رسد بازار سرمایه مسیر دوم رفع کسری بودجه دولت است که البته در حجم بالاتر وامکان پذیرتر است، بنابراین دولت همزمان می تواند چند سیاست مورد نظر خود را در این بازار در خصوص مباحث مالی مورد نظر خود محقق کند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسین نصیری کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد درباره ابلاغیه جدید سازمان بورس در موضوع کاهش سقف خرید صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد و تصمیمات کمیته پایش ریسک با انتقاد از رویه های دستوری و تاثیرات منفی که متعاقب این ابلاغیه ها بر ریزش بازار و زیان های معمولی که بر سرمایه داران خرد و تازه وارد تحمیل می شود گفت: بورس طی دو سه ماه گذشته به صورت شارپی و بیش از حد به سمت بالا حرکت کرد. موضوعی که از دو منظر ریسک آفرین است چرا که بازار هیچگاه نه کاملا صعودی و نه تماما نزولی بوده، بلکه آنچه در بازار مهم است تنفسی برای کاهش نوسانات ریسک آفرین است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: براساس آنچه در علم پذیرفته شده بورس هم مانند قوانین فیزیک باید نوسان داشته باشد، بنابراین با نگاه علمی به این موضوع درمی یابیم هر حرکتی که به سمت بالا و رشد گونه باشد قطعا به سمت پایین گرایش خواهد داشت چرا که این روند طبیعت بازار مالی است، بنابراین احتمال اینکه بازارها روند نزولی به خود بگیرند داده شده و به نظر می رسد سیاست گذار به این خاطر چنین طرح و مصوبه ای را ابلاغ کرده است، اما مسوولین کمیته پایش ریسک و هیئت مدیره بورس بدون اطلاع قبلی و باز هم به صورت دستوری کار کرده اند.

حسین نصیری کارشناس بورس و بازار سهام معتقد است: قطع به یقین مسوولین بورس باید نسبت به ریسک های موجود و مسائلی که بازار را تهدید می کند هشدار دهند چرا که احتمال ریزش بازار وجود دارد. موضوع از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بازار مثبت می شود سطح اعتبارات بالا می رود، کارگزاری ها اعتبارات بیشتری از بانکها می گیرند و بازارها کاهشی می شوند و اثرات روانی به جا می گذارد بعضا سهام را عرضه نمی کنند یا دیرتر به فروش می رسانند یا اینکه زیان می کنند واحتمالا از این منظر ریسک هایی بر شرکت ها و نهادهای مالی که خدمات مالی می دهند محتمل می شود.

حسین نصیری توضیح داد: به صورت طبیعی می توان انتظار داشت بازار روند نزولی به خود بگیرد البته نباید شبیه مرداد ماه سال ۹۹ شود که سهامداران قادر به فروش هیچ سهمی نبودند. از نگاه خود بازار اثر جایگزینی و اثر کاهش واقعی ارزش بسیاری از سهام ها نسبت به ارزش ذاتی با ارزشی که در بازار قیمت خورده فاصله دارد یعنی با نگاهی به ارزش دلاری سهم ها یا ارزش جایگزینی نسبت به ارزش واقعی متوجه پایین بودن آن می شوید بنابراین احتمال داده می شد که بازار صعودی شود، اما نه صعودی شارپی.

وی افزود: رشد بازار سرمایه یک امر طبیعی است چرا که هدف بازار سرمایه جذب سرمایه برای سرمایه گذاری بلند مدت است، بنابراین موضوعی نیست که به سرعت عملیاتی شود. هر چه بازار در یک فرآیند ملایمی صعود کند امکان انتقال به سمت سرمایه گذاری بلند مدت شرکت ها بیشتر می شود، در حالی که وقتی شارپی می شود این اتفاق رخ نمی دهد و وقتی هم که نزولی می شود این اتفاق رخ نمی دهد .

حسین نصیری کارشناس بورس معتقد است: وقتی بازار شارپی است و به صورت سریع به سمت بالا حرکت می کند سهام هایی که ارزش ذاتی واقعی ندارند افزایش می یابند، روندی زیان رسان چرا که برخی از شرکت ها ارزش ذاتی آنچنانی ندارند اما چون سهم دیگری پیدا نمی شود و مردم نمی توانند پشت سهم هایی برای خرید بایستند که بیش از صد میلیون سهم در صف دارد لذا ریسک می کنند.

حسین نصیری با اشاره به محتمل بودن رخدادن وقایع ریزش بورس در سال جاری شبیه به آنچه سال ۹۹ تجربه شد گفت: در پاسخ به این سوال که با مصوبه جدید سازمان بورس آیا امکان دارد وقایع سال ۹۹ تکرار شود از نظر بنده این امکان وجود دارد، چرا که قانونگذار در مجلس به عنوان نماینده مردم در حال تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است، قانونی اشتباه شبیه به اشتباهات دیگری که در سنوات قبل داشتند.

کارشناس بورس در این باره تصریح کرد: نمایندگانی که چنین قانونی را مصوب می کنند دانش اقتصادی ندارند و کسانی که دانش اقتصادی دارند درک اقتصادی درستی از وضعیت تحمیل مالیات به جامعه و فرآیندهای بعدی آن ندارند. متاسفانه مسوولین فکر می کنند با دریافت مالیات همه معضلات اقتصادی و سیاست های غلط اقتصادی حل می شود در حالی که تفکری اشتباه است و نشان دهنده عدم فهم اقتصادی برخی از مسوولین است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: البته بخشی از مالیاتی که به مردم تحمیل می شود ناشی از مسائل سیاسی و تامین بودجه دولت است. در علم اقتصاد ثابت شده افزایش مالیات ها بخش متوسط رو به پایین جامعه را تحت فشار قرار می دهد نه دهک اول را چرا که آنها می توانند مالیات خود را انتقال دهند نه اینکه فرار مالیاتی داشته باشند، بنابراین با تصویب این مصوبه وابلاغیه جدید بورس امکان تکرار وقایع بورسی سال ۹۹ وجود دارد.

وی در این باره توضیح بیشتری داشت: به این دلیل احتمال وقوع ریزش های سال ۹۹ وجود دارد چرا که دولت مالیات بر عایدی سرمایه را در سایر دارایی ها و رقبای بازار مالی تحمیل می کند و سرمایه ها به ناچار به سمت بورس می آیند و بازار یک باره رشد عجیبی می کند، از سوی دیگر دولت در راستای اقدامات خصوصی سازی، دارایی های خود را در بورس عرضه می کند بنابراین احتمال ریزش یک باره بورس و افول بسیار شدیدی شبیبه به سال ۹۹ وجود دارد.

حسین نصیری با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این پیش بینی محقق نشود گفت: به هر حال امیدوارم این پیش بینی محقق نشود اما می توان پیش بینی کرد که چنین اتفاقی رخ می دهد، قیمت ها بالا می رود و دولت دارایی خود را به قیمت بالاتر می فروشد تا شبیه پایان سال گذشته که با افزایش نرخ ارز کسری بودجه خود را تامین کرد تامین مالی کند، در حالی که این نوع مالیات هم مانند مالیات کاهش ارزش پول ملی است.

کارشناس و تحلیلگر بورس در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: با اینکه به دلیل سیاست ها و مدیریت غلط دولتها هر سال پول ملی ارزش خود را بیش از پیش از دست می دهد اما دولت مردم را دلال می خواند و برای خود قیمت تعیین می کند تا بودجه خود را تامین کند، بنابراین می توان گفت بعد از راه اول تامین بودجه که از محل افزایش نرخ ارز می گذرد به نظر می رسد بازار سرمایه مسیر دوم رفع کسری بودجه دولت است که البته در حجم بالاتر وامکان پذیرتر است، بنابراین دولت همزمان می تواند چند سیاست مورد نظر خود را در این بازار در خصوص مباحث مالی مورد نظر خود محقق کند.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۲
کد خبر: 41992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha