انبــوه سیاســـت‌گذاریهــای غلط، اقتصاد ایران را فرا گرفته/ در این شرایط چطور می‌توان انتظار داشت وضعیت بورس سامان یابد؟/ هر پولی که از صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شود هدر دادن پول است

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: وقتی در چند ماه گذشته سرمایه داران شاهد عدم تغییر سیاست های اقتصادی هستند و اینکه عملا در مدیریت شاخص های اقتصادی تغییری به سمت بهبود رخ نداده نباید توقع داشته باشیم بورس رشد کند.مردم به دلایلی سخنان و وعده های مسوولین درباره بورس را باور نکردند چرا که به خوبی می دانند سیاست گذار ابزاری برای تحقق وعده هایش در اختیار ندارد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسن حیدری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص افت و خیزهای بورس و ریزش های متوالی روزها و ماه های اخیر بورس و نحوه مدیریت دولت در این بازار گفت: این تصور که دولت می تواند بورس را به وضعیت مطلوب و یک جریان عادی بورس که دارای افت و خیزهای طبیعی خود است بازگرداند تصور باطلی است چرا که دولت درگیر مسائل مختلفی است که قبل از بورس باید آنها اصلاح و به درستی مدیریت شوند.

وی در این باره گفت: بورس دماسنج اقتصاد نامیده می شود. به واسطه تب و درجه حرارت این بازار می توان متوجه وضعیت جسمی اقتصاد شد. با توجه به اینکه بورس چنین کارکردی دارد می توان دریافت کار از جای دیگری خراب است که دماسنج اقتصاد وضعیت نرمالی را نشان نمی دهد.

حسن حیدری در این باره توضیح داد: چگونه می توان باور کرد وعده های دولت درباره بورس محقق می شود و بورس وضعیت نرمال و قابل قبولی می یابد وقتی انواع ریسک ها به اقتصاد وارد می شود و انبوه سیاست گذاریهای غلط گرداگرد اقتصاد ایران را گرفته است. در این شرایط چگونه می توان انتظار داشت سرمایه گذار پول خود را به شرکت ها تزریق کند ودر شرکت های مختلف برای سود آوری سرمایه گذاری کند وقتی روز به روز ناامیدی در خصوص رسیدن به توافق بیشتر می شود و چشم انداز برجام اصلا روشن نیست و سرمایه گذار تکلیف مشخصی از وضعیت بازارها و اقتصاد ایران ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره توضیح داد: وقتی تکلیف مشخص نیست نباید توقع داشته باشیم بورس یا کلیت اقتصاد ایران به وضعیت نرمال برگردد و در این فضا تنفس کند یا حرکت کند. وقتی برجام عملیاتی نمی شود و ادعا می کنیم نیازی به توافق نداریم نباید منتظر بازگشت بورس به روزهای خوب و حال خوب بازار سرمایه باشیم، بلکه پر واضح است بورس روز به روز وضعیت خراب تری را با تحمیل ریسک های سنگین تر تجربه می کند.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: وقتی در چند ماه گذشته سرمایه داران شاهد عدم تغییر سیاست های اقتصادی هستند و اینکه عملا در مدیریت شاخص های اقتصادی تغییری به سمت بهبود رخ نداده نباید توقع داشته باشیم بورس رشد کند یا اینکه باور کنیم چون کاندیدای ریاست جمهوری در این موضوع به مردم وعده ای داده همه چیز درست می شود. این مقوله و سایر مقوله های اقتصادی ربطی به حرف و گفته رئیس جمهور ندارد چرا که کارکرد طبیعی بورس از مجرای دیگری غیر از حرف و سخن می گذرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم به سخنان و وعده های مسوولین بخصوص وعده های اقتصادی و بورسی اعتماد نمی کنند، گفت: به این خاطر که بحثی تحت عنوان اعتبار سیاست گذار داریم که مشمول وعده های داده شده از سوی دولتمردان یا مسوولین بانک مرکزی می شود. به این معنا که وقتی سیاست گذاردرباره مساله ای سخنی می گوید و وعده ای که به مردم می دهد جامعه آن حرف را براساس سابقه ی مدیریت آن فرد بر فلان نهاد و تجارب قبلی می گذارند و براساس توانمندی و امکانات موجود می سنجند که این فرد تا چه حد می تواند وعده هایش را محقق کند.

حسن حیدری در این باره افزود: ریزش های بورس نشان دهنده آن است که مردم وعده ها و سخنان دولتمردان را باور نکرده اند، در غیر این صورت برای خرید سهم وارد بورس می شدند و در این بازار سرمایه گذاری می کردند که بالا رفتن قیمت سهام اولین محصول اعتماد مردم به سیاست گذار و مسوولین بود اما به دلیل تجارب قبلی و عدم اعتماد به چنین سخنانی این مساله محقق نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: مردم به دلایلی سخنان و وعده های مسوولین درباره بورس را باور نکردند چرا که به خوبی می دانند سیاست گذار ابزاری برای تحقق وعده هایش در اختیار ندارد. زمانی این وعده ها محقق می شود که اقتصاد رشدی ۶ درصدی کرده باشد. تجارت آزاد باشد و تحریمی در کار نباشد. وقتی ابزارها در دسترس نیست و در شرکت های فولادی، پتروشیمی، کشتیرانی، خودروسازی و.... سرمایه گذاری صورت نمی گیرد بورس رشد نمی کند و انگیزه ای برای خرید سهام این شرکت ها باقی نمی ماند.

حسن حیدری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: در این وضعیت هر پولی که از صندوق هایی مثل صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شود هدر دادن پول است. سیاست گذاران و مسوولین باید یاد بگیرند بورس بازاری دستور پذیر نیست. همانگونه که بازار ارز بازاری دستور پذیر نیست نباید با بورس دستوری عمل کرد بلکه باید با بودجه دولت دستوری عمل کرد و به دنبال رفع تحریم باشیم تا زمینه لازم برای رونق کسب و کارها باز شد و زمینه اصلی برای رشد و سود دهی شرکت های بورسی و علاقمندی سرمایه گذاران به بورس فراهم شود.

۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 33433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha