اگر خواهان اصلاح چالش‌های عمده بازار سرمایه هستیم باید مشکلات  کلان اقتصاد را حل کنیم/ نرخ ارز یک ابزار سیاسی نیست که هر روز بالا پایین شود!

حسین نصیری گفت: در حال حاضر نرخ دلار مهمترین آیتمی است که در روند کوتاه مدت بازار سهام تاثیرگذار بوده و باعث نوسانی شدن آن می‌شود.  متاسفانه بازارهای مالی ما سازوکار صحیحی برای تعیین نرخ ارز و ارزش واقعی آن ندارد و طبق قانون به سمت یک نرخ ارز ثابت و میخکوب شده، می‌رود.مسئولان باید در نظر داشته باشند که  نرخ ارز یک ابزار سیاسی نیست که با اظهار نظر آنها هر روز بالا و پایین شود.

حسین نصیری عضو هیات مدیره کارگزاری بانک دی و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه پگاه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: از نظر تحلیل تکنیکال، شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مقاومت دارد و به احتمال زیاد برای مدتی در این بازه رنج حفظ شود تا بازار بتواند با توجه به ساختار اقتصادی کشور، تصمیم گیری و جهت خود را تعیین کند.

نصیری ادامه داد: در حال حاضر نرخ دلار مهمترین آیتمی است که در روند کوتاه مدت بازار سهام تاثیرگذار بوده و باعث نوسانی شدن آن می‌شود.  متاسفانه بازارهای مالی ما سازوکار صحیحی برای تعیین نرخ ارز و ارزش واقعی آن ندارند و طبق قانون به سمت یک نرخ ارز ثابت و میخکوب شده، می‌روند.

وی بیان کرد: در همین راستا اساسی ترین اقدامی که اقتصاد ایران به آن نیازمند بوده، مدیریت و داشتن یک میزان مشخص ارز است و باید نوسانات آن در حدود همان نرخ مشخص بماند و تلرانس زیادی نداشته باشد اما دولت به دلیل تحریم و مشکلات صادرات و واردات و ... تاکنون موفق به اجرای چنین سیاستی نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید گفت که ثابت نگه داشتن نرخ ارز مهمتر از میزان نوسان و عدم پایداری قیمت آن است چراکه این موضوع تاثیر بسیاری در اقتصاد کلان می‌گذارد. زمانی که ارزش پول ملی یک کشور تغییر می کند، کل ساختار و بدنه اقتصاد آن نیز تغییر می کند. تجار و صادرکنندگان باید بتوانند نرخ ارز ۶ ماه آینده را پیش بینی کرده و برنامه ریزی خود را طبق آن پیش ببرند اما اکنون چنین چیزی در کشور وجود نداشته و قیمت به طور روزانه و یا آنی تغییر می کند و به همین ترتیب شرکت‌ها و صنایع بورسی نیز لطمه می‌بینند.

وی افزود: معمولا پس از اینکه نرخ ارز رشد می‌کند یکی از بخش‌ها همانند مسئولان وزارت اقتصاد و یا مقامی همچون رئیس جمهور در خصوص کاهش آن و اقدامات دستوری سخن می‌گوید و طبق نفوذ سیاست گذاری‌ها، اقدام به عرضه و کاهش موقت آن می کنند. این امر را در سال های گذشته نیز شاهد بودیم و بارها تکرار شده است. متاسفانه در پی این اقدامات بازار سرمایه نیز تاثیر گرفته و این نوسانات به آن نیز منتقل می‌شود.

عضو هیات مدیره کارگزاری بانک دی تشریح کرد: بنابراین اگر خواهان تغییر و اصلاح مشکلات و چالش‌های عمده بازار سرمایه نظیر هیجانات آن هستیم در نخستین گام باید مشکلات اقتصاد کلان را حل و رفع کنیم.

نصیری بیان کرد: بنابراین این موضوع مهمترین مسئله اقتصاد کشور و بازارهای مالی است که تیم اقتصادی دولت سیزدهم درمورد آن تصمیم گیری جدی نگرفته است و هنوز در مرحله وعده و غایت ها را بیان می کند و برنامه جدی و قابل اجرایی را ارائه نکرده است.

وی اضافه کرد: به تبع تاثیر معضلات اقتصاد کلان را بر بازار های مالی به خصوص بازار سرمایه مشهود بوده و تا زمانی که این مسائل حل نشود با بازاری متلاطم رو به رو هستیم و بازار بیشتر التهابی می شود و تصمیمات سهامداران به صورت گله ای (جمعیتی) می‌شود.

کارشناس بازار سهام تاکید کرد: مسئولان باید در نظر داشته باشند که  نرخ ارز یک ابزار سیاسی نیست که با اظهار نظر آنها هر روز بالا و پایین شود. متاسفانه مکان و بستر مشخصی برای نرخ ارز وجود ندارد و دولت در این زمینه یک انحصارکننده بزرگ است  طبق تئوری های اقتصادی تعیین قیمت همیشه در دست انحصارگر است. دولت باید متعهد بر رفتار خویش باشد.

نصیری گفت: متاسفانه مسئولان اقتصادی به نحوی نشان می دهند که دلالان و سفته گران مسبب هیجیانات بازار های مالی هستند و وجود انها را مضر بازارها می دانند در صورتی که در هر اقتصادی کمتر از ۲۰ درصد و حتی گاهی حدود ۵ درصد سفته گران هستند. در حالی که ۸۰ درصد مابقی جریان اصلی بوده و اندیشه سفته بازی و اقدامات این چنینی ندارند و سفته‌گران باعث نقدشوندگی و تنظیم قیمت‌ لحظه‌ای شده و از شوک‌های قیمتی جلوگیری می کنند.

۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 19654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha