سیاستهای غلط،بازار سهام را شبیه بازار طلا و ارز کرده است/ مردم این بازار را محلی برای دلالی می دانند!

کارشناس بازار سرمایه گفت: هر گونه ورود دولت به بازار سرمایه اعم از حمایت یا تشویق خطر تهدید کننده بازار سرمایه به شمار می رود چرا که بورس با ساز و کار خاص خود یک بازار آزاد است و جریانات دیگر نباید در بورس تاثیر بگذارند.باید پذیرفت در اقتصاد کلان ایران دولت نقش اساسی ایفا می کند. به عبارت دیگر، اقتصاد ایران، یک اقتصاد کاملاً دولتی است لذا به تناسب دخالت دولت در امر اقتصاد، رد پای دولت در بازار سرمایه نیز قابل رصد است که موضوع خوبی برای بازار سرمایه نیست.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بخش های مختلف اقتصادی، فعالان بازارهای مختلف و تاثیر گذاران اقتصادی با روی کار آمدن دولت جدید، دغدغه های خود را از دولت مطالبه و با دولت آقای رئیسی در میان می گذارند به این امید که دچار سرنوشت نافرجامی نشوند که در سال های گذشته زیان های زیادی بر آنها تحمیل کرد. یکی از این بازارها؛ بازار سهام و بورس است که کارشناسان دغدغه ها و مطالبات خود را با رئیس جمهور در میان می گذارند. حسین نصیری کارشناس بازار سرمایه در این گفت و گو چند موضوع مهم را از دولت برای بورس مطالبه کرده که در ادامه بحث بیان شده است.

حسین نصیری کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تاثیر گذاری دولت بر بازار سرمایه و اثرات منفی این موضوع گفت: باید پذیرفت در اقتصاد کلان ایران دولت نقش اساسی ایفا می کند. به عبارت دیگر، اقتصاد ایران، یک اقتصاد کاملاً دولتی است. بنا بر آمارهای اعلام شده رسمی حاکمیتی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد اقتصاد ایران دولتی است؛ لذا به تناسب دخالت دولت در امر اقتصاد، رد پای دولت در بازار سرمایه نیز قابل رصد است که موضوع خوبی برای بازار سرمایه نیست.

وی در این باره خاطر نشان کرد: هنگامی که دولت به دلیل تنش های سیاسی و عدم فروش نفت و تحریم های مختلف قادر به تامین مالی خود و رفع کسری بودجه سالیانه نیست، پروژه تامین مالی خود را از بازار سرمایه آن هم با تشویق های کاذب و فروش بیش از حد اوراق کلید می زند قطعا شاهد ریزش بازار وعدم اعتماد مردم به بازار سرمایه خواهیم بود.

 نصیری در اینباره تصریح کرد: لذا نگاه دولتی برای تامین مالی خود و فروش اوراق در بازار سرمایه تا زمانی که بسترهای آن به درستی ایجاد نشده از دستور کار خارج شود. ما چنین تجربه ای را در دولت آقای روحانی داشتیم که دولت به سرعت این مسائل را کلید زد قبل از اینکه، شرایط بازار سرمایه برای مانورهای دولت آماده و مهیا باشد.

حسین نصیری در این باره گفت: آن زمان بازار سرمایه محبوب دولت شد. سهام عدالت آزاد شد و مردم به سرمایه گذاری و هدایت پس اندازهای خود به بازار سرمایه تشویق شدند. اما تشویق ها آنقدر هیجانی و بدون پشتوانه و بدون توجه به تبعات و پیامدهای بعدی آن بود که خسارت بار شد. با داغ شدن بازار به صورت هیجانی و دمیدن دولت درتنور بورس، در این گرماگرم بازار سرمایه به جای اینکه بازار سرمایه، کنترل و هدایت شود و سهامداران آموزش داده شوند که بازار سرمایه بازار نوسان گیری نیست، بلکه بازار پس انداز است و بازاری است که مردم باید انتخاب کنند چه شرکت هایی مناسب سرمایه گذاری هستند تا سرمایه به سمت آن شرکت ها هدایت شود تا با قیمت های بهتری سهام بخرند و افزایش سرمایه داشته باشند اما متاسفانه دولت شرایط را برای فروش بیش از حد اوراق خود مناسب دید. سهام های دولتی را گران تر از نرخ معمول دراین بازار داغ به فروش رساند.

حسین نصیری درباره پیامدهایی که کارشناسان اقتصادی دولت را بدان بیم می دادند گفت: با اینکه بسیاری از کارشناسان به مردم و دولت برای ورود وسرمایه گذاری هیجانی در چنین بازاری واکنش های شدید نشان دادند و از دولت خواستند به عنوان یک عامل مهم در افسار  گسیختگی بازار کنار برود، اما متاسفانه مسوولین بی توجه به عواقب و پیامدهای این موضوع، تا زمان ریختن و کاهش شدید شاخص ها برای تامین مالی خود کار کردند که در نهایت منجر به خسارتهای بالای سهامدارن خرد و از بین رفتن اعتماد عمومی به بورس شد.

کارشناس بازار سرمایه درباره اهمیت تامین مالی در بازار سهام گفت: بنده بر این باورم دولت جدید باید بسترهای لازم برای تامین مالی بورس را با ابزارها و راهکارهای درست ایجاد کند. دولت باید به صورت کارشناسی آپشن ها و فیوچر ها و اختیاراتی را تعیین کند، ضمن اینکه سهامدارن تازه کار و نابلد به بازار سرمایه آموزش داده شوند.چرا که وقتی مردم می بییند به سادگی در یک سرمایه می‌تواند بازده بیشتری به دست بیاورند به سمت آن می‌روند در حالی که نگاه سرمایه گذاری در بورس باید بلند مدت باشد.

وی درباره ضرورت هایی که دولت سیزدهم در بورس باید مورد توجه قرار دهد گفت: تخصصی کردن بازار مبنی بر اینکه دولت تصمیم گیری ها را برعهده  صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد گردان ها ومتولیان اصلی بورس بگذارد نه اینکه از خارج از بازار سرمایه برای بورس تصمیم گیری شود. سبد گردانان باید خط دهنده باشند و تشویق کننده. عملکرد دولت آقای روحانی که ناامیدی را به بورس تزریق کرد، بازار سهام را شبیه بازار طلا و ارز کرده، یعنی مردم این بازار را محلی برای دلالی می دانند در حالی که بازار سرمایه بازار پس اندازهای طولانی مدت است نه هیجانی و آنی.

حسین نصیری در ادامه خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت جدید با گسترش ابزارهای مالی و پرهیز از هر گونه دخالت یا قیمت گذاری دستوری کمک خوبی برای رشد بورس باشد. هر گونه ورود دولت به بازار سرمایه اعم از حمایت یا تشویق خطر تهدید کننده بازار سرمایه به شمار می رود چرا که بورس  با ساز و کار خاص خود یک بازار آزاد است و جریانات دیگر نباید در بورس تاثیر بگذارند.

حسین نصیری توضیح داد: با وعده های داده شده از سوی آقای رئیس جمهور مبنی بر پرداخت جرایم و پرداخت سود و حمایت از سهام های متضرر شده احتمال می دهیم بازار رشد کند.اما فارغ از این مساله امیدواریم دولت جدید به هیج وجه در بازار سرمایه دخالت نکند یعنی ازهرگونه اظهار نظر چه در دولت چه در مجلس وسایر مسوولین جلوگیری به عمل آورده شود. تعیین سیاست های صحیح با قواعد بین المللی موضوع مهمی برای بورس است ضمن اینکه تا جای ممکن بورس نباید تحت تاثیر سخنان سیاسی و اظهار نظرات بدون پایه و اساس برخی سیاسیون قرار بگیرد، چرا که این مساله منجر به ریزش ها و عدم اعتماد شدیدتر به بورس می شود.

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 18759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha