اعتماد عمومی برای سرمایه گذاری در اقتصاد و بورس ایران از دست رفته است/ مدیریت بانک مرکزی دائما درگیر حواشی است!

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت:آنچه مدیریت بورس در طی سال های اخیر انجام داده که بدترین روش مدیریت بوده به مراتب بهتر از مدیریت بانک مرکزی است! بانک مرکزی سیاست های نادرستی در حوزه پولی داشته که وضعیت بازارها را تحت الشعاع قرار داده است. رویکردهای بانک مرکزی بیشتر از اینکه اقتصادی باشد ناظر بر حواشی اقتصاد است به همین خاطر بانک مرکزی قادر به مدیریت ارزی و ساماندهی این حوزه نیست.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد علی احمد زاد اصل کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی عملیاتی نشدن وعده های دولتمردان و شخص رئیس جمهور در بازار سرمایه وتکرار سناریوی ریزش های متوالی بورس گفت: اگر بخواهیم مسائل بورس را به صورت ریز و چالشی مورد بررسی قرار دهیم فی نفسه دادن وعده و عدم تحقق آنها، چه در دولت آقای روحانی و در دولت فعلی باید مورد ارزیابی قرار دهیم که مسوولین براساس چه مبنایی به مردم وعده می دهند و چرا وعده هایشان محقق نمی شود و چرا وعده می دهند وقتی می دانند وعده ها تحقق یافتنی نیست؟

وی در این باره گفت: پاسخ سوال های فوق را اینگونه می دهم. وعده داده اند و می دهند برای وعده دادن. برای خالی نبودن عریضه! چرا که می دانند این وعده ها هیچگاه عملیاتی نمی شود بنابراین به دادن شعار دل خوش می کنند. مسوولین بهتر از هر کسی می دانند این شعارها، یک سری رویکردهای پوپولیستی تحت عنوان سیاست هایی است که در برنامه هایشان دارند. با اینکه می دانند این شعارها عملا دردی از بازار سرمایه دوا نمی کند و نخواهد کرد باز هم برای اینکه حرف و سخنی گفته باشند آنها را تکرار می کنند پس در وضعیت اقتصادی کنونی با سیاستهای اقتصادی و پولی و بانکی نمی توان وضعیت رشدی برای بورس و بازار سرمایه متصور شد.

احمد زاد اصل در خصوص ریزشهای اخیر بورس گفت: بخش مهمی از ریزش های بورس که دائما در حال اتفاق افتادن است ناشی از سیاست های دولت و نظام در خصوص مساله برجام است. امروز برای مردم و بخصوص فعالان بازار سرمایه و اقتصادی این موضوع جا افتاده که اقتصاد ایران در کوتاه مدت و میان مدت آینده روشنی در پیش رو ندارد به همین خاطر دما سنج اقتصاد یعنی بورس وضعیت بدی دارد.

محمد علی احمد زاد اصل کارشناس بازار سرمایه در خصوص تغییر رئیس سازمان بورس و تاثیر این موضوع روی کارکرد بهتر بورس گفت: تغییر یا عدم تغییر رئیس سازمان بورس در وضعیت کنونی نمی تواند به نفع بازار تمام شود بنابراین این مساله حالت خنثی دارد. تا زمانی که برجام به منصه ظهور نرسد و اصلاحاتی اساسی در اقتصاد انجام نشود هر اقدامی در بورس نتیجه عکس می دهد.

وی در این باره تصریح کرد: با این وضعیت مدیریت، با وضعیت سیاست خارجی و روشن نبودن چشم انداز برجام و برقراری ارتباط و تعامل آرام با کشورهای دنیا کاری از دست هیچ فرد و مدیری برای ارتقای بورس و بازار سرمایه برنمی آید، ضمن اینکه مسوولین با وعده دادن های مکرر نمی توانند اعتماد عمومی از دست رفته را برگردانند، چرا که مردم به خوبی می دانند آینده اقتصاد ایران روشن نیست.

احمد زاد اصل خاطر نشان کرد: تا زمانی که نوع نگاه مسوولین به ارتباط و تعامل سازنده با دنیا تغییر نکند و مدیریت اقتصاد تغییر نکند مردم به مسوولین و به سرمایه گذاری در عرصه های مختلف اقتصاد ایران اعتماد نمی کنند، علی رغم همه ارزش ها و محملی که برای سرمایه گذاری وجود دارد نمی توان اتفاق مثبتی متصور شد چرا که اعتماد عمومی برای سرمایه گذاری در ایران از دست رفته است.

وی در خصوص سیاست های بانک مرکزی که به افزایش نرخ ارز و به زیان بازار تمام شده نیز پرداخت و در این باره گفت: بالا رفتن قیمت ارز زمانی برای بازار سرمایه مثبت خواهد بود که این پول از طریق بازدهی سرمایه ها به سهامداران و سرمایه گذاران بازگردد، اما اینگونه نبوده است. گرانی نرخ ارز که در یک سال گذشته بسیار متورم شد منجر به تشکیل اقتصاد زیر زمینی و خروج سرمایه ها از کشور شد. به طوری که پیش بینی شده در سال جاری، ۲۰ میلیارد دلار از کشور خارج می شود همانطور که در چهار سال گذشته براساس آمارهای منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی، ۴۵ میلیارد دلار از کشور فرار کرده است. وقتی مسوولین متوجه این موضوع نیستند که خروج سرمایه از کشور به معنی افت ارزش بازار است نمی توان منتظر بود با حرف زدن و وعده دادن بورس رشد کند و سرمایه های مردم به این بازار برگردد.

محمد علی احمد زاد بورس با زیر سوال بردن مدیریت بانک مرکزی به رادار اقتصاد گفت: آنچه مدیریت بورس در طی سال های اخیر انجام داده که بدترین روش مدیریت بوده به مراتب بهتر از مدیریت بانک مرکزی است! بانک مرکزی سیاست های نادرستی در حوزه پولی داشته که وضعیت بازارها را تحت الشعاع قرار داده است. رویکردهای بانک مرکزی بیشتر از اینکه اقتصادی باشد ناظر بر حواشی اقتصاد است به همین خاطر بانک مرکزی قادر به مدیریت ارزی و ساماندهی این حوزه نیست. ضمن اینکه بانک مرکزی مدیریت قوی در کاهش نوسانی نرخ ارز نداشته بدتر از آن، تعادلی که در نرخ ارز از سوی بانک مرکزی عنوان می شود به سمت بالا بردن و گران کردن دلار بوده بوده نه کاهش نرخ ارز.

۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 33549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha