انتظار نداریم بورس مثل سال گذشته دچار شوک و افت شود/بازار دارای سهم های بسیار ارزنده ای است که آینده را درخشان تر از قبل کرده است

کارشناس بورس گفت: به هر حال اهالی سرمایه انتظار دارند بازار روزهای خوب و پرصعودی را در پیش رو داشته باشد و به ارزش ذاتی و واقعی خود بازگردد. با توجه به اینکه ارزش ذاتی بسیاری از شرکت ها بیشتر از آنچه ارزیابی می شود است لذا نباید انتظار داشته باشیم مثل سال گذشته دچار شوک و افت شویم، بلکه مردم و سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند تا با انتخاب شرکت های بهتر ارزش سهام خود را افزایش دهند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، از مرداد ماه سال گذشته تا کنون شاهد روزهای متفاوتی درافت ها و صعودهای بورس بوده ایم، بورسی که با بیان کمترین سخنی از سوی مسوولین دچار ریزش یا افت می شد و با مسائل بین المللی نیز روندهای مشابهی را به خود می گرفت، در ماه های اخیر بر روی شاخص یک میلیون و صد هزار واحد بالا و پایین رفته و فرازها و فرودهای چندانی را تجربه نکرده، هر چند در انتخابات ریاست جمهوری و رای آوری منتخب مردم در دولت سیزدهم با رشدی همراه شد اما ریزش های بعد از آن و رشدهای دوباره نشان می دهد بازار در وضعیت خاصی است که باید به خوبی مدیریت شود. حسین نصیری کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفتگو با رادار اقتصاد تحلیلی از بازار در هفته های گذشته به ما داد و نقش مسائلی چون روی کار آمدن دولت سیزدهم و مساله برجام را در بازار سرمایه درهفته های آینده نیز را مورد بررسی کارشناسانه خود قرار داد که در ادامه آمده است.

حسین نصیری کارشناس بازار سرمایه و اقتصاد در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص فراز وفرودهای بازار سرمایه در هفته گذشته ودلایل آن به رادار اقتصاد گفت: آنچه درطی روزهای گذشته در بازار سرمایه ایران اتفاق افتاده به نسبت ماه ها و هفته های گذشته، روزهای خوبی پشت سر گذاشته شده است، هر چند بازار هرازگاهی نیز روند منفی شدن را به خود دیده است. با توجه به اینکه بورس، بازاری زنده است و بالا رفتن و پایین آمدن نیز از ویژگی های یک بازار زنده است از این منظر نمی توان گفت بورس در هفته گذشته روزهای بسیار بدی را تجربه کرده است.

کارشناس بازار سهام در ادامه خاطر نشان کرد: به هر حال شایعاتی مثل تمام شدن و به نتیجه رسیدن برجام، کاهش نرخ ارز که به صورت مستقیم با مبحث توافق برجام در نشست وین ارتباط مستقیمی دارد روی موضوع افت بازار سرمایه در روزهای گذشته تاثیر گذار بود، یعنی این خبرها و شوک ها اثرات منفی کوتاه مدتی را روی بازار گذاشت.

حسین نصیری کارشناس بازار سرمایه در این باره افزود: به هر حال اهالی سرمایه انتظار دارند بازار روزهای خوب و پرصعودی را در پیش رو داشته باشد و به ارزش ذاتی و واقعی خود بازگردد. با توجه به اینکه ارزش ذاتی بسیاری از شرکت ها بیشتر از آنچه ارزیابی می شود است لذا نباید انتظار داشته باشیم مثل سال گذشته دچار شوک و افت شویم، بلکه مردم و سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند تا با انتخاب شرکت های بهتر ارزش سهام خود را افزایش دهند، در صورتی که وقتی هیجانی می شویم سهم شرکت های با ارزش و بی ارزش یکسان می شود و این موضوع به ضرر سهامداران است.

کارشناس بازار سرمایه نقش و تاثیر گذاری دولت آقای رئیسی بر بازار سرمایه درابتدای روی کار آمدن خود را اینگونه تحلیل کرد و گفت:ما مانند همه کشورهای جهان در نقشه اقتصاد ایران دارای یک سیکل تجاری هستیم. با نگاهی به سیکل تجاری بازارهای مالی جهان، می توان دریافت با تغییر دولت ها در چهار سال اول دولت، معمولا بازارها با افت مواجه می شوند این موضوع زمانی اتفاق می افتاد که رئیس جمهور جدید روی کار می آید یعنی در جایگاه خود مستقر می شود، اما معمولا قبل از انتخابات ریاست جمهوری بازار دچار رشد می شود، اما در بازار سرمایه ایران به دلیل اینکه ما طی ۹ ماه گذشته سیکل تجاری پر فراز و نشیبی داشته ایم که فراز و فرودهای خاص خود را داشته است، لذا بعید به ظنر می رسد وکمتر می توان امکان داد که با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی اتفاق خاصی به ضرر بازار یعنی درروند منفی شدن بورس قرار بگیریم، بنابراین سیکل تجاری یاد شده به صورت استثننایی برای این دوره قابل پیش بینی نیست، چرا که بازار اینک دارای سهم های بسیار ارزنده ای است که آینده بازار را درخشان تر از قبل کرده است.

حسین نصیری کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به این سوال که برای اینکه شاهد یک روند معمولی ومطلوب درهمه بازارهای اقتصادی و مالی ایران به تبع آن بورس باشیم چه باید کرد گفت: راهکاری که دولت سیزدهم برای حل بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور باید مد توجه ویژه خود قرار دهد حل مشکلات و تنش های سیاسی با دنیاست، یعنی باید با آمدن دولت بخش مهمی از مسائل خود را با دنیا حل و تعیین تکلیف کنیم. اگر به دنبال توسعه و رشد اقتصاد ایران هستیم باید مسیر لازم برای رشد و توسعه اقتصاد ایران باز شود، چرا که تداوم مسیرفعلی به هیچ وجه نمی تواند راهی پیش پای اقتصاد برای حل مشکلات باز کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با بهبود روابط بین المللی و کاهش تنش ها قطعا بازار سرمایه نیز از این موضوع مهم الهام می گیرد وشاهد اثرات مثبت آن بر بازار سرمایه با رشد بازار خواهیم بود.

حسین نصیری در خصوص وضعیت بازار سرمایه در صورت انعقاد هر گونه توافقی بین ایران و آمریکا گفت: اگر بین ایران و آمریکا بر سر برجام توافقی صورت بگیرد نباید  شوک نرخ ارز را بر بورس نادیده گرفت، به هر حال در صورت نهایی شدن توافق برجام و بازگشتن آمریکا به تعهدات خود باید احتمال وجود و تاثیر گذاری شوک های ارزی را داد. کاهش های نرخ ارز اثرات کاهشی کوتاه مدتی را روی بازار خواهد گذاشت ولی یک وقفه سه الی شش ماهه خواهد بود، چون بازار عایدی های متعددی را دارد خیلی از شرکت هایی که نهاده های تولیدی را دلاری خریداری می کنند یا وابسته به دلار نیستند ومی تواند رونق اقتصادی ایجاد کند با افزایش درآمدها مسیر رشد مناسبی خواهند داشت، بنابراین آنچه برای بازار مهم است مسیر و روند مثبت است نه شوک های کوتاه مدتی که نباید چندان قابل اعتنا باشد.

حسین نصیری در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به آنکه بازار سرمایه، بازار زنده ای است که با نوسان همراه است لذا نمی توان تعیین کرد یا احتمال و پیش بینی کرد که این بازار نوسان مثبت یا منفی خواهد داشت، بلکه روند بازار و روند رو به رشد بازار برای فعالان بورس بسیار حائز اهمیت است چرا که همه انتظار دارند بازار با روند  معقولی پیش برود که امیدواریم شاهد تحقق این خواسته و مطالبه مهم باشیم.

۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 17248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha