ابلاغیه‌های مکرر و نگاه دستوری در بورس، بدنه نیمه‌جان بورس را ضعیف‌تر از پیش می‌کند / چنین تصمیم‌گیری‌های باعث فرار سرمایه افراد ریسک گریز می‌شود / خطر جدی سهامداران خرد را تهدید می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت: ابلاغیه‌های مکرر و نگاه از بالا به پایین و دستوری در بورس، بدنه نیمه‌جان بورس را ضعیف‌تر از پیش می‌کند. از سوی دیگر چنین تصمیماتی منجر به فرار سرمایه افراد ریسک‌گریزی می‌شود که نمی‌توانند به صورت مستقل سهم بخرند لذا به دنبال سود بیشتر و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت هستند تا با توجه به تورم زیان کمتری متحمل شوند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مرتضی افقه اقتصاددان و کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تاثیر مخرب تصمیم‌گیری‌های مکرر مدیران اقتصادی و مدیران بازار سرمایه بر بدنه اقتصاد و بازار سرمایه کشور در راستای ابلاغیه جدید کمیته پایش ریسک برای کاهش نصاب سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت گفت: قطع به یقین یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران در بخش های مختلف اقتصادی از جمله سرمایه گذاری در بورس و بازارهای سرمایه ای وجود ثبات است.

وی در این باره افزود: در علم اقتصاد به عینه ثابت شده در صورت وجود ثبات، سرمایه گذار با اطمینان خاطر اقدام به سرمایه گذاری می کند، روندی که موجب می شود اقتصاد خود به خود در مسیر زمینه ایجاد اشتغال،افزایش تولید و رفاه و بهره وری بیشتر قرار بگیرد تا بخش مهمی از چالش ها و مشکلات اقتصادی جامعه کاهش بیابد.

مرتضی افقه اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز توضیح داد: به نظر می رسد در ایران متاسفانه مسوولین نسبت به موضوع مهم بی ثباتی اقتصادی و تاثیرات مخربی که بر بخش های مختلف اقتصاد و عدم اطمینان سرمایه گذاران در سرمایه گذاری به جا می گذارد بی توجه هستند و به این مساله حیاتی اقتصادی اهمیتی نمی دهند در حالی که بی ثباتی در تصمیم گیری ها و در مدیریت اقتصاد در همه ابعاد زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه را دچار مخاطرات جدی می کند.

وی در این باره توضیح داد: بی ثباتی های متنوع و متعددی که در مدیریت اقتصادی دیده می شود در ایران به یک ویژگی مدیریتی و تصمیم گیری تبدیل شده است، ویژگی که نه تنها امتیازی برای بهره وری بیشتر اقتصادی و اعتماد زایی به دنبال ندارد بلکه منجر به سردرگمی سرمایه گذار و در نهایت فرار سرمایه از کشور می شود، چرا که بی ثباتی در تصمیم گیری ها و وجود بخشنامه ها و قوانین متعدد علاوه بر ایجاد سردرگمی، تاثیرات منفی روانی بر سرمایه گذار و مصرف کننده به جا می گذارد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی تشریح کرد: یکی از عینی ترین نمونه های بی ثباتی درایران به خود دولت بازمی گردد. هنوز دو سال از عمر تشکیل کابینه نگذشته که بیش از هفت مسوول اصلی و اساسی در اقتصاد کشور تغییر کرده اند، تغییراتی تاثیر گذار بر بخش های مختلف اقتصاد، چرا که فقط وزیر و مسوول مرتبط تغییر نمی کند، بلکه در ایران همه مجموعه ای که با وزیر آمده اند می روند! لذا زلزله بی ثباتی در بخش های مختلف اقتصاد ایجاد می شود که نتیجه ای جز سردرگمی بیشتر، فرار سرمایه ها و تغییرات منفی و مخرب روی شاخص های اقتصادی به جا نمی گذارد .

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: قطع به یقین بی ثباتی نشان از خامی و فقدان تجربه در مسوولین است چرا که تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسوولین جزیره ای است و بدون توجه به اثراتی که روی بخش های مختلف اقتصاد گذاشته می شود هر مدیری به فکر برون رفت مقطعی خود از بحران های کنونی است، مثلا بورس برای نجات خود بدون توجه به تاثیراتی که روی سایر بخش های اقتصادی می گذارد تصمیمی می گیرد و بازار رقیب هم ممکن است تاثیر متقابلی بگیرد این موضوع بی ثباتی را به کل بازارها تسری می دهد.

مرتضی افقه در خصوص تازه ترین تصمیمات اتخاذ شده در بورس گفت: ابلاغیه های مکرر و نگاه از بالا به پایین و دستوری در بورس، بدنه نیمه جان بورس را ضعیف تر از پیش می کند. از سوی دیگر چنین تصمیماتی منجر به فرار سرمایه افراد ریسک گریزی می شود که نمی توانند به صورت مستقل سهم بخرند لذا به دنبال سود بیشتر و سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت هستند تا با توجه به تورم زیان کمتری متحمل شوند.

وی در این باره تصریح کرد: تصمیمات مقطعی مدیران بورس باعث زیان دیدن سهامداران خرد از این بازار می شود و آنها را دچار سردرگمی بیشتر می کند به طوری که بعید نیست متعاقب تصمیمات خلق الساعه و غیر تخصصی بورس، سرمایه های خرد راهی بازارهای طلا و ارز شود و دلالی هایی که به وقوع می پیوندد مشکلات دیگری به اقتصاد کشور و در نهایت روح و روان جامعه وارد کند.

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 42223

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha