ماجرای اموال پنهانی دولت چیست؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: وزارتخانه‌ها اهتمام جدی در زمینه معرفی دارایی‌ها برای مولدسازی ندارند.سخنان او تلویحا به این معنا است که برخی اموال دولت را پنهان می‌کنند، البته این موضوعی است که همه مدیران سازمان خصوصی‌سازی از گذشته تاکنون نسبت به آن گلایه داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فروش اموال دولت از آن دست موضوعاتی است چالش‌های زیادی در پیش دارد. سابقه دو دهه خصوصی‌سازی نشان می‌دهد هرجا بحث از فروش اموال دولت مطرح است ذینفعان زیادی وارد عمل می‌شوند.

در طول سال‌های گذشته ارقام متفاوتی درباره ارزش کل اموال دولت مطرح شده است اما در آخرین اظهار نظر دی ماه سال قبل محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ارزش اموال دولت در داخل کشور را ۱۰ برابر بودجه سالانه کشور دانست.

اگر این عدد صحیح باشد به معنای آن است که ارزش کل اموال دولت رقمی بالغ بر ۵۰۰۰۰ هزار میلیارد تومان است. رقمی که شاید اشتباه هم نباشد، چرا که تاکنون طبق گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی ۷۶۶ هزار دارایی مازاد دولت شناسایی شده است. با این حال سابقه نشان داده مدیران دولتی چسبندگی زیادی به اموال دولت دارند و هر زمان که بحث فروش اموال یا واگذاری سهام شرکت‌های دولتی می‌شود با آن مخالفت می‌کنند.

این موضوعی است که مدیران قبلی سازمان خصوصی‌سازی نیز نسبت به آن گلایه داشتند. حالا درتازه‌ترین رویداد مالک رحمتی که نزدیک به یک سال است بر صندلی مدیریت سازمان خصوصی‌سازی تکیه زده باردیگر بر این موضوع تاکیدکرده و گفته است: وزارتخانه‌ها اهتمام جدی در زمینه معرفی دارایی‌ها برای مولدسازی ندارند. تاکنون ۷۶۶ هزار دارایی مازاد برای دولت ثبت شده است، در حالی که کل دارایی‌هایی که به ما معرفی کردند به عدد ۲ تا ۳ هزارتا هم نمی‌رسد.

به گزارش همشهری، این یعنی اینکه کمتر از یک درصد اموال واقعی دولت از سوی وزارتخانه‌ها به سازمان خصوصی‌سازی معرفی شده و موضوع چسبندگی مدیران دولتی به اموال دولت همچنان یک چالش بزرگ است. در واقع سخنان رئیس سازمان خصوصی‌سازی تلویحا به معنای آن است، دارایی‌های دولت از سوی ذینفعان در حال پنهان شدن است. موضوعی که در طول سال‌های گذشته بزرگ‌ترین چالش خصوصی‌سازی بوده و در جریان اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نیز بسیاری از شرکت‌های دولتی به بهانه‌های واهی از فهرست واگذاری‌ها حذف شدند.

۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 50389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha