دولت برای کنترل تورم،بورس را فدا کرده است/با کاهش اعتماد مردم به بورس درآمد نهادهای مالی هم بسیار کاهش یافته/ بسیاری از شرکت ها قیمت های سال ۹۶ را تجربه می کنند

کارشناس بورس وبازار سرمایه گفت: تئوری های اقتصادی و سیاست های انقباضی که دولت برای جلوگیری از رشد قیمت ها ( تورم) مورد نظر قرار داده باعث رکود شده، بنابراین تمام سیاست هایی که در این زمینه به کار گرفته اثرات منفی خود را در بازار سرمایه نشان داده است.با کاهش اعتماد واقبال مردم به بورس و کاهش سرمایه گذاری در بازار سرمایه، قطعا درآمد نهادهای مالی نیز بسیار نزولی شده در حالی که با عدم تکرار و اجرای سیاست های غلط دولتها می بایست بازار را به سمتی هدایت می کردند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسین نصیری کارشناس بورس و بازار سرمایه درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تاثیر سیاست گذاری ها و دخالت های دولت و سایر مسائلی که بورس را از خود متاثر کرده، گفت: موضوعی که بیش از هر چیزی بورس و بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار داده، سیاست های کلانی است که دولت درپیش گرفته است. مهمترین مساله ای که دولت در مساله اقتصاد ایران دنبال می کند بحث کنترل تورم است، چرا که این موضوع مهمترین چالشی است که دولت با آن دست به گریبان است لذا برای اینکه بتواند سیاست های اقتصادی خود را در این راستا قرار دهد همه سیاست های اقتصادی دولت را در این موضوع همسو کرده است.
وی در این باره افزود: تئوری های اقتصادی و سیاست های انقباضی که دولت برای جلوگیری از رشد قیمت ها ( تورم) مورد نظر قرار داده باعث رکود شده، بنابراین تمام سیاست هایی که در این زمینه به کار گرفته اثرات منفی خود را در بازار سرمایه نشان داده است. با توجه به اینکه هدف دولت در اقتصاد کلان، اعمال سیاست های انقباضی پولی است قطعا بخش مهمی از منفی شدن رشد شاخص ها در بورس را می توان به سیاست های اقتصادی دولت ارتباط داد.
 وی در ادامه خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه  روزهای اخیر بحث هایی که درمورد ارزش نرخ بهره بیان شده شاهد این ادعاست. مضاف براینکه سیاستی که دولت برای عدم تغییر پایه پولی دنبال می کند اقدام عملیاتی به نظر می رسد که در بازار سرمایه صورت می گیرد. به عنوان نمونه در حال حاضر بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری و شرکت های وابسته به دولت برای تامین هزینه های خود و سودهایی که باید در سنوات قبل پرداخت کنند و تعهدات خود و بسیاری از موارد دیگر اقدام به فروش سهام می نمایند. فروش سهام برای تامین هزینه های خود به دلیل رشد بیش از حد قیمت ها و عدم توانایی آنها برای جبران وقفه بین درآمد، هزینه یا تولید و فروش، باعث نزولی تر شدن بازار می شود و از رشد واقعی قیمت های بازار سرمایه جلوگیری به عمل می آورد. 
وی درخصوص تفاوت بین ارزش ذاتی بازار وآنچه در بازار دیده می شود؛ گفت: فعالان بازار به این موضوع تصریح دارند که ارزش واقعی بسیاری از سهم هایی که ما دربازار سرمایه با آن مواجه هستیم  بیشتر از ارزشی است که بازار برای آنها تعیین کرده است. بنابراین از نظر فرصت سرمایه گذاری یا رشد در وضعیت بسیار مناسبی هستند کمااینکه بسیاری از شرکت ها قیمت های سال ۹۶ را تجربه می کنند و حتی پایین تر،  بنابراین با اطمینان می توان گفت بازار در آینده رشدهای بزرگی را به خود خواهد دید و منافع رشدها به کسانی می رسد که امروز وارد بورس می شوند. این موضوع مساله ای جدی است که باید بدان توجه شود.
حسین نصیری درخصوص علت نزول و افت های بورس گفت: علت نزول وافت شاخص ها را می توان در مسائل مدیریتی، مواردی چون برخوردهای دولتی و قضایی، حتی قانون جدید بازار سرمایه که به نظر می رسد در راستای بحث امنیت سرمایه گذاران است اما منجر به واهمه از سرمایه گذاری در بورس شده یافت. قوانین حمایتی از بورس خوب است اما نه به میزانی که به ضد خود تبدیل شود مثل قوانینی که بعضا برای کارگران یا در حمایت از حقوق زنان درمسائل کاری نوشته می شود که به ضد کارگر و حقوق و مزایا و استخدام طولانی مدت زنان منتهی می شود. 
وی در این باره گفت: قضایی شدن ها و سخت گیری هایی که کمیته تخلفات و سازمان نسبت به اجرای قوانین دارند بعضا باعث شده اکثر فعالان بورسی تمایلی برای هیئت مدیره شدن در شرکت های سرمایه گذاری نداشته باشند و ترجیح دهند از این سمت ها خارح شوند یا اینکه در بخش خصوصی بیشتر مشغول به کار شوند. قطعا برای جلوگیری از مسائلی که آثار منفی روی بورس می گذارد مسائل باید هم به صورت ساختاری و اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد تا مسائل منفی که بورس را از خود متاثر می کند کاهش بیابند.
حسین نصیری کارشناس بورس درخصوص وضعیت نهادهای مالی بورس نیز گفت: یکی از شاخص های تعیین کننده، پروکسی هایی است که برای ارزیابی متغیرهای اقتصادی مورد استفاده می قرار می گیرد. وقتی حجم معاملات در بازار کم م می شود و بازار خالی از رونق معامله و سرمایه گذاری می شود و چون نهادهای خدمات دهنده مالی در بازار افزایش چشمگیری داشته اند، با کاهش درآمدها، بازار رشد نمی کند و نهادهای مالی نیز درآمدی ندارند. 
وی در این باره تصریح کرد: به دلایل اشاره شده و با توجه به اینکه تمامی سیاست ها در نهایت به بی اعتمادی به بازار منتهی می شود و ساختار نهادی فعلی بازار سرمایه باعث کاهش حجم معاملات شده، دیگر موضوعی به نام رقابت درمیان نهادهای مالی و بازار سرمایه وجود ندارد. در حال حاضر بسیاری از شرکت های نهادهای مالی خدمات دهنده مالی در یک رقابت بسیار شدید در حالت رقابت کامل هستند این باعث می شود سود و عایدی اقتصادی آنها به سمت صفر نیل کند و با توجه به رکود بازار و کاهش معاملات ، درآمد آنها بسیار کاهش یافته است.
وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: با کاهش اعتماد واقبال مردم به بورس و کاهش سرمایه گذاری در بازار سرمایه، قطعا درآمد نهادهای مالی نیز بسیار نزولی شده در حالی که با عدم تکرار و اجرای سیاست های غلط دولتها می بایست بازار را به سمتی هدایت می کردند که مردم سرمایه های خود را برای سرمایه گذاری وارد این بازار کنند و مانع از این می شدند که بازار سرمایه در مسیر نادرستی قرار بگیرد، بلکه تلاش ها باید به این سمت معطوف می شد که سرمایه گذاریهای بلند مدت فقط در بازار سرمایه صورت بگیرد.

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 31636

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha