بـانکهـــای متعلق به نهـــادهای حکــومتی بی محابا پول خلق می‌کنند/ بانکها با تولید نقدینگیِ بی‌خاصیت موتور تورم را روشن نگه داشته‌اند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: متاسفانه به جای انجام کار درست و در پیش گرفتن اصلاحات اساسی هر بار خود را سرگرم کاری می کنند بدون اینکه منتج به نتیجه قابل قبولی شود. یک بار روی ترازنامه بانکها متمرکز می شوند و بار دیگر روی افزایش نرخ سپرده متمرکز می شوند در حالی که نزدیک به ۸۹ درصد پول در اقتصاد ایران توسط بانکها خلق می شود به این دلیل که حاکمیت نظارتی بر عملکرد نظام بانکی بخصوص بانکهای خصوصی ندارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع افزایش سود سپرده های بانکی گفت: در زمانی که اصلاحات اقتصادی انجام نشده و شاخص های اقتصادی در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند و نقدینگی و حجم پول به شدت در حال افزایش است بالا بردن سود سپرده های بانکی بدون کمترین برنامه ای برای حمایت از تولید و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد به این معناست که به اندازه بخشی که سود سپرده ها افزایش یافته نقدینگی بی خاصیتی به نقدینگی قبلی اضافه شده است.

وی در این باره توضیح داد: در هنگامه ای که حال اقتصاد ایران به دلیل بی تدبیری ها خوب نیست و تورم معیشت و تولید کشور را هدف قرار داده است بانکها با چاپ پول و تولید نقدینگی بی خاصیت موتور تورم را روشن نگه داشته اند و بانک مرکزی در تمام این ایام فقط نظاره گر بانکها بوده بدون اینکه کمترین اقدام بازدارنده ای انجام دهد.

عطا بهرامی در این باره توضیح داد: بانک مرکزی به جای اینکه بر حجم نقدینگی با انداختن ریسک به گردن بانکها متمرکز شود به دنبال هر چیز دیگری است یعنی خط قرمزبانک مرکزی انجام و عملیاتی کردن سیاست های درست نیست، بلکه به جای اینکه مانع اختیارات مطلقی شود که بانکها برای خود دست و پا کرده اند که اقتصاد ایران را با مخاطرات جدی درگیر کرده دنبال بازی های دیگری است که به نفع اقتصاد ایران و عموم مردم و تقویت تولید نیست.

عطا بهرامی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه به جای انجام کار درست و در پیش گرفتن اصلاحات اساسی هر بار خود را سرگرم کاری می کنند بدون اینکه منتج به نتیجه قابل قبولی شود. یک بار روی ترازنامه بانکها متمرکز می شوند و بار دیگر روی افزایش نرخ سپرده متمرکز می شوند در حالی که نزدیک به ۸۹ درصد پول در اقتصاد ایران توسط بانکها خلق می شود به این دلیل که حاکمیت نظارتی بر عملکرد نظام بانکی بخصوص بانکهای خصوصی ندارد.

عطا بهرامی در این باره توضیح داد: بانکهای متعلق به نهادهای حکومتی بی محابا پول خلق می کنند و از آن مهمتر و البته خطرناک تر وام بدون ریسکی است که بانکها به هر کسی که مایل باشند می دهند و ریسک آن را به گردن بانک مرکزی می اندازند و از خود ساقط می کنند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی دراین باره توضیح داد: به این معنا که ریسک وام های کلان داده شده را به گردن نمی گیرند بلکه از بانک مرکزی پول جدید می گیرند، بهتر است بانک مرکزی به جای فعالیت هایی که کمترین سودی برای اقتصاد ایران ندارد به دنبال مدیریت و نظارت شدید بر فعالیت بانکها باشد. افزایش سود سپرده بانکی در نهایت بتواند شش ماه مانع اثرات نامطلوب رشد نقدینگی شود اما در نهایت نقدینگی جدید ایجاد شده اثر ویرانگری خواهد داشت و منجربه رفع مشکل نمی شود.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: سیاست های بی معنی که هرازچندگاهی مدیران مختلف تکرار می کنند و در دستور کار خود قرار می دهند بدون اینکه از تجارب قبلی که فقط اقتصاد را بحرانی تر کرده ،استفاده کنند قطعا اثر مثبتی روی اقتصاد ایران در کاهش نرخ تورم و بازگشت رشد و نشاط به اقتصاد ایران نمی گذارد. هر چه قدر در طی سی سال گذشته با چنین راهبردهای نخ نما شده ای توانسته اند تورم را کنترل کنند در ادامه نیز موفق خواهند بود!

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 39060

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha