خلق پول خط قرمز ماست ! /معیشت مردم در وضعیت مناسبی قرار ندارد

رییس سازمان برنامه‌وبودجه تاکید کرد: دولت با کنترل نقدینگی و جلوگیری از خلق پول به سمت تک رقمی شدن نرخ تورم حرکت می‌کند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا از سازمان برنامه و بودجه کشور، «مسعود میرکاظمی»در نشست هم اندیشی لایحه بودجه ۱۴۰۱ با «محمد علی زلفی‌گل» وزیر و معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حال حاضر اثربخشی منابع بودجه مطلوب نیست، گفت: دولت به جای پروژه محوری به سمت برنامه محوری و با جلوگیری از خلق پول به سمت تورم تک رقمی حرکت خواهد کرد.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: نمی‌توان بودجه را براساس منابع غیر پایدار بست، زیرا به شرایطی همانند شرایط فعلی کشور منجر شده و همه از آن آسیب می بینند.

میرکاظمی ادامه داد: با وجود توسعه دانشگاه‌ها و وجود نیروهای تحصیل کرده وضعیت اثربخشی همین منابع انسانی مناسب نیست.  دانشگاه ها باید بتوانند در حل مشکلات کشور موثر باشند.

وی افزود: در بودجه سال آینده منابع این بخش در وزارت علوم تجمیع خواهد شد، اما این وزارتخانه و دانشگاه‌ها باید در قبال نتیجه برنامه‌هایی که منجر به بهبود شاخص‌های کلان این حوزه می‌شود پاسخگو باشند.

حرکت به سمت تورم تک رقمی با جلوگیری از خلق پول

«محمد علی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: در آموزش عالی باید از مدیریت جزیره‌ای پرهیز شود و از طرف دیگر منابع مربوط به پژوهش هم محقق شود.

وی افزود: با اجرای برنامه‌های متناسب پایان نامه‌ها و رساله‌ها در راستای حل مشکلات کشور قرار خواهند گرفت.

ضرورت افزایش بهره‌وری و درآمدهای اختصاصی بخش بهداشت و درمان

مسعود میرکاظمی همچنین در نشست هم اندیشی بودجه ۱۴۰۱ با و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در بودجه سال آینده منابع در حوزه بهداشت و درمان در ازای رشد شاخص‌های این بخش اختصاص خواهد یافت. در بخش بهداشت و درمان باید با افزایش بهره‌وری و درآمدهای اختصاصی به سمت بهبود شاخص‌های کلان این حوزه حرکت کنیم.

معاون رییس جمهوری افزود: بودجه سال آینده برنامه محور است، منابع بودجه در بخش بهداشت هم در اختیار وزیر قرار می‌گیرد، اما وزارت بهداشت باید در قبال بهبود شاخص‌ها پاسخگو باشد.

میرکاظمی در این نشست با تقدیر از زحمات کادر درمان در ایام کرونا گفت: با تمرکز دولت بر موضوع واکسن، دستاوردهای خوبی در این حوزه حاصل شد.

وی با بیان اینکه وضعیت ضریب جینی نشان دهنده افزایش فاصله طبقاتی است، گفت: با وجود ۱۰ برابر شدن مصارف کشور در هشت سال گذشته معیشت مردم در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی با بیان اینکه افزایش مصارف بدون داشتن منابع پایدار منجر به تورم شده است، تصریح کرد: خلق پول در دولت سیزدهم خط قرمز است.

حرکت به سمت تورم تک رقمی با جلوگیری از خلق پول

برای بهبود بهره‌وری در حوزه بهداشت و درمان برنامه داریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست گفت: کرونا منجر به کاهش درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌های دولتی شده اما برای بهبود بهره‌وری در این حوزه برنامه داریم.

بهرام عین اللهی افزود: مدیریت هزینه که در دستور کار دولت و سازمان برنامه و بودجه است در بخش بهداشت و درمان هم هدفگذاری شده است.

وی تاکید کرد: تعداد زیادی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بهداشت داریم که بر توسعه خدمات و محصولات آنها تمرکز خواهیم کرد.

نرخ سرمایه‌گذاری به پایین‌تر از میزان استهلاک رسیده است

سید مسعود میرکاظمی در نشست هم اندیشی بودجه ۱۴۰۱ در حوزه آموزش که باحضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب تاکنون بارها بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه تأکید کرده و حتی در اسناد بالادستی هم به این مهم اشاره شده است؛ دولت سیزدهم بر همین اساس ساختار لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تغییر داده است.

وی با اشاره به اثربخشی پایین منابع در بهبود شاخص های کلان اقتصادی در سالهای گذشته، تصریح کرد: علاوه بر وضعیت نامطلوب رشد اقتصادی حتی نرخ تشکیل سرمایه ثابت نزولی و به منفی ۴.۶ درصد رسیده یعنی حتی به میزان استهلاک هم سرمایه گذاری نکردیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه اولویت دولت ثبات و پیش بینی پذیر بودن اقتصاد است؛ تأکید کرد: وقتی دولت بتواند ثبات اقتصادی را با سیاست های منضبط مالی و پولی به وجود بیاورد مردم با آرامش خاطر سرمایه های خود را وارد چرخه اقتصاد خواهند کرد.

میرکاظمی افزود:‌ با اصلاح ساختار بودجه شفافیت در کنار اثربخشی بر شاخص های کلان اقتصادی ایجاد خواهد شد و البته تا سال آینده هم دولت با عدم استفاده از پول پرقدرت در مسیر کاهش نرخ تورم گام خواهد برداشت.

علی رضا کاظمی سرپرست آموزش و پروش هم در این نشست ضمن حمایت از رویکرد جدید لایحه بودجه، گفت: تنها راه حل برطرف شدن مشکلات در حوزه آموزش و پرورش پیاده سازی سند تحول بنیادین است؛ به عبارت دیگر برای حل مشکلات باید تغییرات از مدارس شروع و به سمت سطوح بالاتر برود.

وی افزود: از گذشته نبود سیاست کلان در حوزه جذب و نحوه بکارگیری معلمان مشکلات زیادی ایجاد کرده که باید در این حوزه گام های اساسی برداشته شود.

پیاده‌سازی سند تحول؛ تنها راه برطرف شدن مشکلات آموزش

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت  آموزش و پرورش نیز در نشست هم اندیشی بودجه ۱۴۰۱ در حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: تنها راه حل برطرف شدن مشکلات در حوزه آموزش و پرورش پیاده سازی سند تحول بنیادین است.

وی افزود: برای حل مشکلات باید تغییرات از مدارس شروع و به سمت سطوح بالاتر برود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از گذشته نبود سیاست کلان در حوزه جذب و نحوه بکارگیری معلمان مشکلات زیادی ایجاد کرده که باید در این حوزه گام های اساسی برداشته شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه تا روز ۱۵ آذرماه و سر وقت لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر مبنای برنامه محوری به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
کد خبر: 22223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha