انحلال بانکهای متخلف باعث کاهش  ۱۵ درصدی خلق پول می شود/تا ارز تک نرخی نشود بساط قیمت گذاری کانالهای تلگرامی جمع نمی شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر بانکهای مورد نظر آقای فرزین زودتر تعیین تکلیف شده بودند و بانکهای ناتراز منحل شده بودند سال جاری نزدیک به  ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کمتری ایجاد و اضافه می گردید.کسی به این سوال پاسخ نمی دهد که چرا نرم افزارها و شبکه های اجتماعی وقت از سال ٨١ تا ٩٠ یا از سال های ٩٢ تا پایان ٩۶ نوسان آفرین نبودند؟ به این دلیل که در نظام تک نرخی چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص انحلال بانکهای زیان ده و بانکهایی که در طی سال های اخیر عامل مهمی در رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی بوده اند گفت: صحبت های روزهای اخیر دکتر فرزین در خصوص تعیین تکلیف برخی از بانکها بسیار مهم بود چرا که به چند فراز مهم اشاره داشت. آنچه در این بین مساله مهمی است که اگر صورت بگیرد شوک مثبتی برای اقتصاد است و امیدواری بیشتری در مردم نسبت به مدیریت درست نظام بانکی کشور ایجاد می کند انحلال برخی از بانکهاست.

وی در این باره توضیح داد: انحلال بانکهایی که نقطه گزیر را رد کردند که عموما ۶ یا ٧بانک مشمول این روند می شوند، بنا به وعده آقای فرزین قرار است تا شش ماه آینده تعیین تکلیف و منحل شوند، خبر خوبی است. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است چرا که انحلال این بانکها دروهله اول منجر به کاهش ۱۵ درصدی خلق پول می شود.

عطا بهرامی در این باره توضیح داد: به بیان بهتر اگر بانکهای مورد نظر آقای فرزین زودتر تعیین تکلیف شده بودند و بانکهای ناتراز منحل شده بودند سال جاری نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کمتری ایجاد و اضافه می گردید.

عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: هر چند ‌بخشی از خلق پولی که در شبکه بانکی صورت می گیرد توسط دولت و صندوق ها انجام می شود اما تبعات آن به بانک مرکزی تحمیل می شود، روندی که بانک مرکزی مستقل نباید زیر بار آن برود!

وی در این باره توضیح داد: به عنوان مثال بانکی که متصدی یک وزارتخانه است به خاطر زیان دهی شرکت ها که ناشی از سوء مدیریت و فساد است اضافه برداشت های مکرر دارد، برداشت هایی به خاطر صندوق های وابسته به خود. البته بخشی از اضافه برداشت مربوط به دولت است که دولت به گردن بانک مرکزی می اندازد و بخشی از خلق پولی که صورت می گیرد توسط بانکها انجام می شود اما در کل بانکها نقش بسیار مهمی در خلق پول دارند.

عطا بهرامی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید اطمینان خاطر نسبت به انحلال بانکهای متخلف در مردم بابت بازگشت پول و سپرده های آنها ایجاد کند گفت: با انحلال بانکهای ناتراز و اعلام ورشکستگی آنها در ایران نیز مثل سایر کشورهای دنیا، سپرده های مردمی توسط صندوق ها ضمانت می شود ، لذا از این جهت نگرانی اجتماعی در سپرده گذاران بانکی ایجاد نمی شود و مردم نگران از دست رفتن سرمایه اشان نمی شوند.

وی دراین باره تصریح کرد: در امریکا سپرده های بانکی بانکهایی که منحل می شوند تا ٢۵٠ هزار دلار ضمانت می شود اما سیاست گذار و قانونگذار در ایران محدودیتی برای این موضوع قائل نشده ضمن اینکه ٩٠ درصد سپرده ها کلان است، چرا که مردم عادی پولی برای سپرده گذاری ندارند.

عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی در خصوص تلاش بانک مرکزی برای مهار تورم با استفاده از سیاست های درست و جلوگیری از هر آنچه به افزایش نرخ تورم و انتظارات تورمی دامن می زند اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت تک نرخی کردن ارز گفت: علی رغم اینکه سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی امیدوار کننده بود اما نکته ای که تا کنون در سیاست گذاری ها و سخنان آقای فرزین مغفول مانده، بحث تک نرخی سازی ارز است.

وی در این باره توضیح داد: تک نرخی سازی ارز از این جهت مهم است چرا که تورم جانب هزینه به دلیل بالا بودن نرخ ارز است، به همین دلیل بسیاری از فعالیت های اقتصادی و مولد توجیه اقتصادی ندارد و تولید آنها گران تمام می شود،؛ ضمن اینکه به دلیل نوسانات رو به بالای نرخ ارز، فشار تورمی بالایی روی مردم است.

عطا بهرامی توضیح داد: بی تردید راهکار عبور از وضعیت فعلی، تک نرخی سازی است و سیاست گذاری های درست برای تک نرخی کردن ارز. این گفته مسوولین که کانال های تلگرامی عامل قیمت گذاری ارز هستند درست نیست و بیان این مورد در شان رئیس بانک مرکزی نیست؛ در حالی که متاسفانه شاهد هستیم از رئیس جمهور تا وزرا و رئیس بانک مرکزی، کانال های تلگرامی را عامل اصلی نوسانات نرخ ارز معرفی می کنند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: در صورتی که کسی به این سوال پاسخ نمی دهد که چرا نرم افزارها و شبکه های اجتماعی وقت از سال ٨١ تا ٩٠ یا از سال های ٩٢ تا پایان ٩۶ نوسان آفرین نبودند؟ به این دلیل که در نظام تک نرخی چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد.

عطا بهرامی توضیح داد: وقتی نظام ارزی چند قیمتی می شود مستعد دستکاری است، پس نباید فعالیت در شبکه های اجتماعی را عامل افزایش نرخ ارز معرفی کرد، بلکه باید ریشه یابی داشت و منطق کار را پیدا کرد.

عطا بهرامی توضیح داد: مشکل کار اینجاست که در نظام چند نرخی همه خواهان دریافت ارز دولتی مثلا با نرخ ۲۸۵۰۰ هستند اما ارز خود را با این قیمت به دولت نمی دهند پس بازار ارز دچار کمبود جدی می شود و قیمت بالا می رود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: در صورتی که بانک مرکزی ارز را تک نرخی نکند شک نکنید امسال دلار از مرز ٧۵ هزار تومان نیز عبور می کند، خبری بد برای اقتصاد ایران که فضای ملتهب اقتصاد را وخیم تر می کند و انتظارت تورمی و به تبع آن تورم را افزایش می دهد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت باید بدون کمترین تردیدی و با قید فوریت به سمت مدیریت شناور شده نرخ ارز و تک نرخی شدن ارز برود، چرا که غیر از این راهکاری ندارند و هیچ مشکلی حل نمی شود. بی تردید ریشه بحران های اقتصادی ایران دلیل چند نرخی بودن ارز است که این موضوع یک بار برای همیشه باید از سوی بانک مرکزی تعیین تکلیف شود.

۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 41371

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha