اصلاح بازار پولی اولین گام برای تحقق شعار سال و مطالبه رهبر انقلاب است/عامل اصلی تورم در ایران خلق پول توسط بانکهاست

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اصلاح بازار پولی کشور و اصلاح سیاست های مرتبط با نظام بانکی کشور اولین گام اما بلندترین قدم برای تحقق شعار سال و مطالبه رهبر انقلاب از مسوولین است.سهم دولت در ایجاد تورم زیاد نیست به طوری که براساس آمارها برآورد می شود سهم دولت در رشد تورم در بیست سال اخیر ١١ درصد بوده،سر نخ ماجرا در جلوگیری از خلق پولی است که در نظام بانکی بخصوص بانکهای خصوصی صورت می گیرد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عنوان سال ۱۴۰۲ و آنچه درتحقق این شعار لازم الاجراست گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب به صورت پیاپی در سالهای گذشته و سال جدید بر مساله رشد تولید تاکید دارند به این منزله است که تولید مقوله بسیار مهم، حیاتی و ضروری برای کشور است که با اعمال سیاست های درست هر چه زودتر باید احیا شود تا با رشد تولید بیماری مزمن تورم که شرایط سختی بر معیشت و تامین نیازهای مردم اعم از ضروری تا غیر ضروری وارد کرده درمان شود.

وی در این باره گفت: وجود تورم بالا در اقتصاد به این معناست که مزیت های اقتصادی از دست می رود یعنی اقتصاد دچار اغتشاش می شود و کار درستی در آن صورت داده نمی شود چرا که در چنین اقتصادی هر کسی برای کسب سود آنی جایی در بازارهای دلالی و سوداگری باز می کند و به فکر سود بیشتر در کوتاه مدت است نه رشد تولید و سودی که از این ناحیه ایجاد می شود.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: اصلاح بازار پولی کشور و اصلاح سیاست های مرتبط با نظام بانکی کشور اولین گام اما بلندترین قدم برای تحقق شعار سال و مطالبه رهبر انقلاب از مسوولین است. با اینکه دولت سیزدهم در بیش ازیک سال و نیم گذشته در این زمینه فعالیت های خوبی داشته اما کافی نیست، چرا که سهم دولت در ایجاد تورم زیاد نیست به طوری که براساس آمارها برآورد می شود سهم دولت در رشد تورم در بیست سال اخیر ١١ درصد بوده، بنابراین این درصد آنچنان بالا نیست که برای اقتصاد و معیشت مردم مشکل ساز باشد پس سر نخ ماجرا جای دیگری است.

وی در این باره توضیح داد: سر نخ ماجرا در جلوگیری از خلق پولی است که در نظام بانکی بخصوص بانکهای خصوصی صورت می گیرد به همین دلیل باید دولت و بانک مرکزی با توان مضاعف مانع خلق نقدینگی شوند یا به بیان بهتر خلق نقدینگی در نظام بانکی را کنترل و ضابطه مند کنند.

عطا بهرامی گفت: در ایران در حال حاضر ارزش افزوده مخصوص حامل های انرژی است، به طوی که بیش از ١٠٠ میلیارد دلار رانت انرژی در کشور تولید می شود، بنابراین طبیعی است که همه به دنبال دریافت انرژی رایگان باشند اعم از فولاد تا پتروشیمی ها و کالایی که تولید کنند که فقط به نفع سودآوریشان باشد نه اقتصاد ایران.

وی در این باره توضیح داد: وقتی مزیت در انرژی است اولین قدم مثبت و بلندی که دولت برای اصلاح وضعیت موجود باید بردارد واقعی کردن قیمت ها و رساندن قیمت انرژی به فوب خلیج فارس است؛ یعنی لازم است دولت نرخ گاز، نفت، نفت کوره، گازوئیل و بنزین را واقعی کند تا ارزش افزوده به صورت حقیقی ایجاد شود و کسی به دنبال رانت رایگان برای سود آوری خود نباشد اگر این موضوع محقق شود قطع به یقین تولید مدیریت می شود و رانت از بین می رود.

عطا بهرامی بیان داشت: اگر ارزش افزوده ایجاد شود همه صنایع مشغول به کار می شوند اما متأسفانه در این مسیر قرار نداریم لذا دولت باید این موضوع را محقق کند. آنچه مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب کردند در خصوص مهار تورم و رشد تولید مهمترین دغدغه ها و مطالبات مردم و از جمله اساسی ترین وعده های داده شده از سوی دولتها به مردم است که باید اجرا شود در غیر این صورت با از دست رفتن مکرر رشد اقتصادی و ارتقای اقتصاد دلالی چیزی از اقتصاد ایران باقی نمی ماند و شرایط سخت و وخیمی درپیش رو خواهد بود.

۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 40599

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha