دولت نظام بانکی را به حال خود رها کرده/رفتار دولت رئیسی در موضوع نقدینگی بهتر از دولت های قبلی است/ اختیارات مطلق نظام بانکی باید سلب شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت:نظام بانکی ایران دارای اختیارات مطلقی است که این اختیارات باید هر چه سریعتر سلب شود. آمارهای منتشر شده از تیرماه سال ۱۴۰۰ نشان می دهد بدهی بانکها به بانک مرکزی بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است یعنی بانکها کاری به کار دولت و قوانین ندارند هر زمان لازم باشد و اراده کنند پول خلق می کنند.با وجود اینکه ابزارهای مناسبی برای تحقق کنترل تورم وجود دارد اما نبود اراده سیاسی مانع کاهش نرخ تورم شده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عطا بهرامی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در موضوع کنترل نرخ تورم گفت: تورمی که از روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون در اقتصاد ایران اتفاق افتاده بی سابقه است، البته این تورم از سال ۹۶ تا کنون بی سابقه بوده است چرا که دولت آقای رئیسی در سال اول خود نتوانست بانکها را قانونمند کند، با اینکه روی این موضوع بسیار مانور داده شد اما شاهد هستیم بانکها نه تنها قواعد درست بانکداری را رعایت نمی کنند و قانونمند عمل نمی کنند، بلکه بی قانون تر از قبل عمل می کنند و با چاپ پول و فشار به بانک مرکزی عامل مهم رشد نقدینگی و به تبع آن افزایش نرخ تورم شده اند.

وی درخصوص عملکرد دولت در خصوص رشد نقدینگی گفت: آمارها نشان می دهد رفتار دولت در موضوع رشد نقدینگی بهتر از دولت های قبلی است چرا که دولت با عدم استفاده از تنخواه و کاهش مراجعه به بانک مرکزی نسبت به قبل رفتاری منضبط تر یافته است.

عطا بهرامی در خصوص اشتباه دولت که منجر به افزایش نرخ تورم شد معتقد است: دولت بابت یارانه نقدی کار اشتباهی انجام داد بدون اصلاح حامل های انرژی از محل ۴۲۰۰ یارانه نقدی پرداخت کرد، این تصمیم بار وحشتناکی به دولت تحمیل کرد اما در کل دولت در کاهش رشد نقدینگی نسبت به دولت های قبلی عملکرد بهتری داشته،پس مشکل نرخ تورم و رشد نقدینگی را نباید چندان به دولت نسبت داد بلکه از این جهت به دولت مربوط است که نظام بانکی را به حال خود رها کرده است.

عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: نظام بانکی ایران دارای اختیارات مطلقی است که این اختیارات باید هر چه سریعتر سلب شود. آمارهای منتشر شده از تیرماه سال ۱۴۰۰ نشان می دهد بدهی بانکها به بانک مرکزی بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است یعنی بانکها کاری به کار دولت و قوانین ندارند هر زمان لازم باشد و اراده کنند پول خلق می کنند در حالی که رهبر انقلاب بر موضوع کنترل تورم تاکید کردند و از دولت چنین مطالبه ای کردند که تورم کنترل شود، ایشان نفرمودند قیمت ها بالا نرود، بلکه به صورت مستقیم کنترل تورم را به دولت خاطر نشان کردند، مساله ای بسیار مهم که به عنوان حادترین مساله کشور معیشت و اعتماد مردم به مسوولین را نشانه گرفته است.

کارشناس اقتصاد درخصوص راهکار تحقق مطالبه رهبری از دولت گفت: زمانی مطالبه رهبر معظم انقلاب از دولت محقق می شود که دولت قانونمند عمل کند و بانکها را به شدت تحت نظارت قرار دهد و در این موضوع کمترین تساهل و تسامحی به خرج ندهد. زمانی مطالبه رهبر انقلاب محقق می شود که دولت ترمز بانکها را با استفاده از ابزارهای نظارتی موجود بکشد. تورم در اقتصاد ایران باید کنترل و مهار شود چرا که هیچ کشوری را پیدا نمی کنید که طی چند دهه تورم های بزرگ دو رقمی داشته باشد.

عطا بهرامی معتقد است: با وجود اینکه ابزارهای مناسبی برای تحقق کنترل تورم وجود دارد اما نبود اراده سیاسی مانع کاهش نرخ تورم شده است. به بیان بهتر؛ اراده سیاسی برای مدیریت درست بانکها وجود ندارد. اگر بانکهای متخلف جریمه شوند، تعطیل شوند؛ بانکهایی که بد مدیریت شده اند بسته شوند و دولت پول های مردم را به بانک ملی منتقل کند و پول مردم نزد دولت در بانک ملی محفوظ باشد تا مردم از این جهت آسوده خاطر شوند و بانکهای متخلف تحت بازرسی های سنگینی قرار بگیرند، قطعا تورم کنترل می شود اما فعلا به نظر می رسد اراده سیاسی برای این موضوع نیست و بانکها با بی قانونی هایی که صورت می دهند بدتر از زمانی عمل می کنند که هیچ قانونی وجود ندارد.

۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
کد خبر: 40163

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha