۸۰ درصد تسهیلات بانکها به شرکت های خودشان است/وقتی بانکها درگیر بنگاه‌داری اند و شترمرغ پرورش می دهند معلوم است که وام را به شرکتهای خود می دهند نه مردم!

شقاقی شهری: به معنای واقعی کلمه در ایران بانک نداریم، بلکه گروه شرکت سرمایه گذاری به نام بانک داریم که عملا  به معنای واقعی فعالیتی در راستای بانکداری انجام نمی دهد، بلکه بنگاه داری است که منفعت خود را  ملاک عمل قرار داده است در حین اینکه خدمات مالی و پولی محدودی به جامعه ارائه می کند، اما به شدت از وظیفه اصلی خود دور شده است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وحید شقاقی شهری رئیس گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عملکرد نظام بانکی کشور و چرایی عدم پرداخت وام و تسهیلات خرد به مردم گفت: نظام بانکی کشور در سال های اخیر به شدت نشان داده در پرداخت وام و تسهیلات خرد به مردم از خود مقاومت نشان می دهد، هر چند بخش عمده ای از این موضوع را می توان به تفاوت فاحش نرخ تورم با نرخ بهره بانکی ارتباط داد اما این موضوع تمام ماجرا نیست!

وی در این باره گفت: مسئله افزایش نرخ تورم و پایین بودن نرخ بهره بانکی را از این منظر باید مورد بررسی قرار دهیم، چرا که نظام بانکی کشور به دلیل تورم بیش از ۵۰ درصدی و نرخ بهره ۱۸ درصدی کمترین علاقه ای برای اعطای وام به مردم ندارد، بلکه تسهیلات و خلق پولی که در بانکها اتفاق می افتد را به بنگاه های زیرمجموعه خود می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در این باره تصریح کرد: نظام بانکداری ایران معیوب است در چنین ساختار بیماری نمی توان تصور کرد سیاست یا اقدامی به نفع مردم یا کسب و کارهای خرد و متوسط رخ دهد. هنگامی که بانکها درگیر شرکت داری و بنگاه داری می شوند آفت ها و آسیب هایی که از این محل شروع می شود اقتصاد را از ابعاد و زوایای مختلفی از اثرات منفی خود متاثر می کند.

وحید شقاقی شهری توضیح داد: با اینکه در سال های گذشته گاهی بانک مرکزی محدودیت هایی برای جلوگیری از اعطای وام بانکی به زیر مجموعه های خود اتخاذ کرد اما بانکها با دور زدن قانون و دادن وام ضربدری به  یکدیگر، به کمک هم آمدند تا تسهیلات باز بین بانکها و زیر مجموعه های آنها تقسیم شود و مردم و کسب و کارهای خرد از محل اخذ تسهیلات همچنان بی نصیب بمانند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره افزود: با جرات می توان گفت بیش از ۸۰ درصد تسهیلات ارائه شده در نظام بانکی کشور سهم بنگاه ها و شرکت های زیرمجموعه بانک‌ها بوده است. متاسفانه وقتی بانکها درگیر بنگاه‌داری شدند و پرورش شترمرغ می شوند و هلدینگ های اقتصادی متعددی در پتروشیمی تا معدنی و ساخت و ساز مسکن راه اندازی می کنند قطعا مایل هستند تسهیلات با سود ۱۸ درصدی را به خود بدهند نه به مردم. از این نظر با قاطعیت می توان گفت ریشه اجحاف در حق مردم را باید به نظام بانکی معیوب و مختل و عدم مدیریت درست بانک مرکزی ارتباط داد.

وحید شقاقی شهری معتقد است در ایران بانک نداریم، وی در این باره بیشتر توضیح داد: به معنای واقعی کلمه در ایران بانک نداریم، بلکه گروه شرکت سرمایه گذاری به نام بانک داریم که عملا  به معنای واقعی فعالیتی در راستای بانکداری انجام نمی دهد، بلکه بنگاه داری است که منفعت خود را  ملاک عمل قرار داده است در حین اینکه خدمات مالی و پولی محدودی به جامعه ارائه می کند، اما به شدت از وظیفه اصلی خود دور شده است.

۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 32067

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha