نرخ ارز در ایران سرگردان است/در دنیا کسی رئیس بانک مرکزی می شود که نظام بانکی از وی حرف شنوی داشته باشد اما در ایران اینطور نیست/امکان ندارد دلار به کمتراز ۲۵ هزار تومان برسد

کارشناس بانکی و اقتصادی گفت: در دنیا فردی به عنوان مدیر کل بانک مرکزی انتخاب می شود که شیخوخیت لازم برای اطاعت و استجابت بانکها را داشته باشد اما در ایران این موضوع محقق نشده است. متاسفانه مدیریت و نظارت بانک مرکزی بر بانکها بسیار ضعیف و ایراداتی اساسی دارد. آنچه عامل وجود مشکلات و چالش های فراوان در نظام بانکداری کشور شده را باید به قوت و قدرت مدیر بانک مرکزی نسبت داد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یوسف کاووسی کارشناس و تحلیلگر مسائل ارزی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عملکرد و نقش بانک مرکزی در کنترل و تثبیت نرخ ارز گفت: بی تردید نوسانات ارزی یکی از اصلی ترین دلایل عدم وجود امنیت برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است. علی رغم اینکه مدیران بانک مرکزی به این موضوع علم و آگاهی دارند که با عدم تثبیت نرخ ارز و بازگشت آرامش به بازار، شاهد سرمایه گذاری قابل توجهی در اقتصاد ایران نخواهیم بود اما به دلایلی همچنان نرخ ارز سرگردان است و به تثبیت و آرامش نرسیده و نمی رسد.

وی در این باره توضیح داد: در این موضوع شکی نیست که متاسفانه مدیریت و نظارت بانک مرکزی بر بانکها بسیار ضعیف و ایراداتی اساسی دارد. آنچه عامل وجود مشکلات و چالش های فراوان در نظام بانکداری کشور شده را باید به قوت و قدرت مدیر بانک مرکزی نسبت داد چرا که اصولا در دنیا رئیس کل بانک مرکزی معمولا ازمیان افرادی انتخاب می شود که نظام بانکی از وی حرف شنوی دارد.

کاووسی در این باره تصریح کرد: فردی به عنوان مدیر کل بانک مرکزی انتخاب می شود که شیخوخیت لازم برای اطاعت و استجابت بانکها را داشته باشد اما در ایران این موضوع محقق نشده است. علی رغم اینکه مدیریت بانک مرکزی همواره چالش ها و ضعف های اساسی داشته اما نباید تاثیر مسائل سیاسی و تنش های بین المللی را در نرخ ارز و به تبع آن مدیریت بازار ارز فراموش کنیم.

کارشناس و تحلیلگر مسائل بانکی در این موضوع توضیح داد: یکی از عوامل عدم تثبیت نرخ ارز، فرازها و فرودهای نرخ ارز مسائل حاشیه ای واصلی سیاست خارجی کشور است که این بازار را دچار تنش ها و فشارهای مختلفی می کند مثل خروج ترامپ از برجام که به یک باره منجر به افزایش شدید نرخ ارز شد.

یوسف کاووسی در این باره خاطر نشان کرد: به تجربه ثابت شده اخبار مثبت و منفی برجامی منجر به کاهش و افزایش نرخ ارز می شود بنابراین اینجا نمی توان منکر نقش سیاست خارجی در فراز و فرودهای نرخ ارز شد. این گفته به این معنا نیست که بانک مرکزی استقلال دارد اما مسائل سیاسی و بین المللی استقلال بانک مرکزی را به چالش می کشد.

کارشناس اقتصادی و بانکی دراین باره با اشاره به عدم استقلال بانک مرکزی از دولت و فشارهایی که از ناحیه دولت بر بانک مرکزی وارد می شود، گفت: همگان به خوبی می دانند بانک مرکزی ایران مستقل از دولت نیست یا به عبارت بهتر، بانک مرکزی ایران، بانک مرکزی دولت است به گونه ای که تمامی دعواهای ما با دولت بر سر بحث استقلال بانک مرکزی است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر بانک مرکزی استقلال داشته باشد باید نرخ بهره را برای کنترل نرخ تورم افزایش دهد اما چنین اختیاری ندارد چرا که فشار به بازارهای مالی و کاهش شاخص بورس متعاقب این موضوع رخ می دهد و دست هایی مانع بالا بردن نرخ بهره در بانک مرکزی می شوند. لذا تنش های بازار ارز نتیجه و حاصل مسائل سیاست خارجی، ثبات اقتصادی، تنش در روابط منطقه ای، دعواهای قدیمی با غرب، سوء استفاده شرق، رعایت منافع ملی چین و روسیه و عدم استقلال بانک مرکزی از دولت است که ارز تا به امروز نتوانسته نرخ واحدی داشته باشد.

وی درخصوص عدم کاهش چشمگیر نرخ ارز در صورت رسیدن به توافق برجامی نیز گفت: علی رغم اینکه از برجام کورسوی امیدی باقی نمانده حتی در صورت امضای توافق بعید به نظر می رسد دلار به زیر ۲۷ هزار تومان برسد به این دلیل که نرخ تسعیر ارز برای فروش نفت و واریز به خزانه ۲۳ هزار تومان تصویب شده است. براساس مصوبه مجلس نرخ عوارض گمرکی با دلار ۲۵ هزار تومانی محاسبه و به خزانه واریز شود پس امکان ندارد نرخ دلار به کمتراز ۲۵ هزار تومان برسد چرا که نرخ نیما هم بالای ۲۵ هزار تومان است.

یوسف کاووسی ضمن امیدواری برای تثبیت نرخ ارز به عواید مهم این موضوع اشاره کرد و گفت: امیدواریم با اجرای توافق برجام، دست بانک مرکزی با وارد شدن ارز به کشور باز شود تا حداقل نرخ دلار دریک قیمت مشخص تثبیت شود. در این صورت سرمایه گذار تکلیف خود را برای یک دوره سه تا پنج سال می داند که آیا در ایران سرمایه گذاری کند یا خیر؟

وی در ادامه بحث توضیح داد: با تثبیت نرخ ارز، بخشنامه های داخلی شبانه توسط وزارت صمت و جهاد کشاورزی ابلاغ نمی شود چرا که همگان می دانند باید از یک روش مشخص پیروی کنند. ضمن اینکه تیم اقتصادی دولت در مدیریت اقتصاد باید یک حرف بزنند نه اینکه به صورت جزیره ای عمل کنند و معاون اقتصادی، معاون اول، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و وزیر صمت هر کدام حرف خود را بزنند. این موضوع منجر به عدم اعتماد مردم به حاکمیت می شود در حالی که تثبیت نرخ ارز و مدیریت واحد اقتصاد منجر به عرضه ارز و سکه های خانگی و تزریق این سرمایه ها و گردش آن در اقتصاد کشور می شود.

۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 32887

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha