بنگاه داری بانکها اثر بسیار حادی روی اقتصاد به جا می گذارد/مقابله با بنگاه داری بانکها از کجا شروع شود؟/«برون رانی بخش خصوصی »مهمترین اثر بنگاه داری بی ضابطه بانکهاست

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: وقتی بانکها بنگاه داری می کنند چون قدرت خلق نقدینگی، وام دهی و اعطای تسهیلات و هدایت اعتبار به بنگاه ها را دارند اثر شدیدی حتی بیشتر از زیان بنگاه داری دولت به جا می گذارد، بنگاه داری بانکها اثر برون رانی بخش خصوصی را تشدید می کند.دولت می تواند مدلی در اقتصاد سرمایه گذاری کند که منجر به اخراج بخش خصوصی از بازار تولید شود و مدلی سرمایه گذاری و سیاست گذاری کند که زمینه های لازم برای ورود  بخش خصوصی به عرصه تولید باز شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد احمد جانجان کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت برخورد با بنگاه داری بانکها به موضع گیری دقیق رهبر معظم انقلاب در این باره اشاره کرد و گفت: مساله توجه به تبعات و پیامدهای منفی بنگاه داری بانکها در اقتصاد بخصوص بخش تولید از نکته ای که مقام معظم رهبری در خصوص بنگاه داری یکی از بانکها فرمودند که بانک نباید بنگاه داری کند آغاز شد. با توجه به اینکه در اساسنامه بانکها مواردی ذکر شده که بانکها می توانند بنگاه داری کنند البته ناظر بر مسائلی که به بانک بعضا اجازه دخالت مستقیم و غیر مستقیم را می دهد شاهد بودیم که مقام معظم رهبری با عبور از یکی از ساختمان های ورزشی متعلق به بانک ملی که درباره آن پرسیدند که متعلق به کیست وقتی پاسخ داده شد که متعلق به بانک است ایشان پاسخ کوبنده و قاطعی دادند که بانکها نباید بنگاه داری کنند این موضوع سرآغازی شد برای طرح این سوال که آیا بانکها به لحاظ قانونی می توانند بنگاه داری کنند یا خیر؟

وی در این باره یادآور شد: در پاسخ به این پرسش که بانکها به صورت قانونی می توانند بنگاه داری کنند یا خیر؟ باید گفته شود تا کنون به لحاظ قانونی چالشی برای بنگاه داری بانکها وجود نداشته است. پس باز این سوال مطرح می شود که اگر قرار است بنگاه داری نکنند چه باید کرد و مقابله با بنگاه داری بانکها از کجا شروع شود؟

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه یادآور شد: در ادامه این موضوع باز هم پرسش هایی مطرح می شود که شرایط موجود بانکها چیست و از شرایط موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب هدف گذاری ها باید چه گونه باشد و برچه اساسی و با استفاده از کدام ابزارها و سیاست ها باید از وضعیت موجود به حالت مطلوب برسیم؟

احمد جانجان کارشناس و تحلیلگر بورس گفت: با توجه به اینکه بنگاه داری بانکها اثر بسیار حادی روی اقتصاد به جا می گذارد که از آن تحت عنوان «برون رانی بخش خصوصی » یاد می شود؛ لازم به ذکر است که در ادبیات اقتصادی زمانی این تعبیر به کار برده می شود که دولت در تولید کالاهای خصوصی سرمایه گذاری کند با توجه به اینکه دو نوع کالا داریم عمومی وخصوصی و اینکه امنیت کالای عمومی است که دولت باید ایجاد کند اما کالای خصوصی چون سودآور است معمولا دولتها نباید در حوزه کالاهای خصوصی ورود کنند چرا که برای بخش خصوصی اثر برون رانی دارد.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: یعنی اگر شخصی نیرو و سرمایه ای برای تولید نان دارد دولت نباید نان تولید کند چرا که دولت با قدرت و هژمونی که دارد مانع سود آور شدن نانوایی می شود که یک فرد حقیقی راه انداخته است بنابراین تولید این کالا از سوی دولت به معنای اخراج مردم از فضای تولید در اقتصاد است.

وی در خصوص بنگاه داری بانکها و زیان هایی که در اقتصاد به جا می گذارد گفت: وقتی بانکها بنگاه داری می کنند چون قدرت خلق نقدینگی، وام دهی و اعطای تسهیلات و هدایت اعتبار به بنگاه ها را دارند اثر شدیدی حتی بیشتر از زیان بنگاه داری دولت به جا می گذارد، بنگاه داری بانکها اثر برون رانی بخش خصوصی را تشدید می کند.

جانجان دراین باره تصریح نمود: در مقابل برون رانی بخش خصوصی تعبیری داریم با این عنوان اگر دولت زمینی را در بستری سرمایه گذاری کند برای زیر ساخت جاده ،آب و برق شهرک صنعتی، بخش خصوصی با تاسیس بنگاه اقتصادی تولید را آغاز کند این مدل سرمایه گذاری دولتی باعث رونق و ورود بخش خصوصی به اقتصاد می شود لذا دولت دو اثر می تواند روی اقتصاد به جا بگذارد.

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: دولت می تواند مدلی در اقتصاد سرمایه گذاری کند که منجر به اخراج بخش خصوصی از بازار تولید شود و مدلی سرمایه گذاری و سیاست گذاری کند که زمینه های لازم برای ورود بخش خصوصی به عرصه تولید باز شود به این خاطر مسائل مهمی در موضوع بنگاه داری بانکها و اثرات آن باید مورد واکاوی قرار بگیرد تا مشخص شود چه فرآیندی می تواند زمینه های مثبتی را پیش روی اقتصاد با خروج بانکها از بنگاه داری قرار دهد.

۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 53678

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha