میانگین رشد اقتصاد ایران در دهه نود فقط ۱ درصد بود/یکی از دلایل رشد اقتصاد ایران پشت سرگذاشتن دوران کروناست/این رشد زمانی مهم است که پایدار باشد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: هر چند به لحاظ آماری و پیش بینی ارائه شده از سوی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی، اتفاقات مثبت است و می توانیم به واسطه فروش نفت رشد اقتصادی بالایی تجربه کنیم اما این رشد زمانی برای ما مهم می شود که پایدار باشد و آثار آن به صورت پایدار در اقتصاد نمایان شود.وقتی رشد اقتصادی معتبر است ومحل اطمینان که حاصل سرمایه‌گذاری، بهبود محیط اقتصاد کلان و بهبود محیط کسب کار باشد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد وحید شقاقی شهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع رشد اقتصاد ایران طبق پیش بینی بانک جهانی در سال ۲۰۲۳ گفت: واقعیت این است که اقتصاد ایران به دلیل تشدید تحریم ها در دهه نود تحت تحریم های شدیدی قرار گرفت به گونه ای که اجازه بزرگ شدن و رشد نداد، بنابراین می توان گفت یکی از دلایل کوچک شدن و عدم رشد اقتصاد ایران تحریم ها بوده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: میانگین رشد اقتصاد ایران در دهه نود حدود ۱ درصد بود این موضوع باعث کوچک شدن بیش از پیش اقتصاد ایران شد یعنی تحریم ها اقتصاد ایران را به قدری کوچک کرد که در مقایسه با اندازه، جمعیت و وسعت و قابلیت هایی که اقتصاد ایران دارد امکان بروز و ظهور نیافت.

وحید شقاقی شهری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی توضیح داد: بعد از تحریم هایی که به سرعت اقتصاد ایران را کوچک کرد افزایش صادرات نفت به عنوان یک تکانه مثبت توانست منجر به رشد اقتصاد ایران شود. برای تفهیم بهتر این موضوع می توان مثالی زد.

شقاقی شهری خاطر نشان کرد: به عنوان مثال فرض کنید فردی بعد از تحمل رژیم سخت غذایی یا ابتلا به بیماری وزن قابل توجهی از دست داده است اما بعد از رها کردن رژیم یا بعد از بهبود بیماری با تغییرات تغذیه ای وزن می گیرد و با افزایش وزن تغییرات مثبتی در وی به صورت ظاهری دیده می شود اقتصاد ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران نیز چنین وضعیتی دارد یعنی یک دهه اقتصاد ایران کوچک شد در حالی که به اندازه جمعیت ۸۵ میلیون نفری واردات صورت نگرفت و کالا تولید نشد، طبیعی است بعد از فروش نفت و افزایش درآمد زایی دولت آمارها موید رشد اقتصادی است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: هر چند به لحاظ آماری و پیش بینی ارائه شده از سوی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی، اتفاقات مثبت است و می توانیم به واسطه فروش نفت رشد اقتصادی بالایی تجربه کنیم اما این رشد زمانی برای ما مهم می شود که پایدار باشد و آثار آن به صورت پایدار در اقتصاد نمایان شود.

وحید شقاقی شهری خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دلایل رشد اقتصاد ایران پشت سرگذاشتن دوران کروناست. به دلیل شیوع بیماری کرونا اقتصاد ایران و کشورهای مختلف جهان دو سه سال ضرباتی متحمل شدند به صورتی که منجر به تعطیلی یا نیمه فعال شدن برخی بنگاه های تولیدی شد.

وی افزود: مشخص بود اقتصاد ایران در دوران پسا کرونا رشدی خواهد داشت، پس این موضوع هم به عنوان یک آیتم در رشد اقتصاد ایران تاثیر گذار بوده است اما موضوع سوم به عنوان عامل بعد از کاهش شدت تحریم‌ها و پایان محدودیت های بیماری کرونا، افزایش قیمت جهانی نفت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: در دوران آقای ترامپ صادرات نفت ایران حتی در برخی از مقاطع به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز رسیده بود اما امروز آمار صادرات نفت ایران نشان می‌دهد اعداد به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده است بنابراین بعد از آنکه نرخ جهانی نفت حتی در حدود ۳۰ تا ۳۵ دلار را تجربه کرده ایم اینک با افزایش نرخ نفت به بیش از ۸۰ دلار رسیده این محرک نیز یکی از عوامل رشد اقتصاد ایران است.

وی در ادامه گفت و گو خاطر نشان کرد: عوامل سه گانه یاد شده دست به دست هم دادند تا اقتصاد ایران رشدی را بعد از یک دوره ده ساله بدون رشد تجربه کند چرا که اقتصاد ایران به قدری کوچک و نحیف شده بود که دیگر امکان نداشت بیش از این کوچکتر شود.

وحید شقاقی شهری در خصوص رشد اقتصادی کشورهای مختلف در پساکرونا و عدم رشد اقتصاد ایران به میزان لازم نیز گفت:همه دنیا در دوران پسا کرونا رشد اقتصادی مثبتی تجربه کردند، با اینکه ایران نیز می توانست در دوران پسا کرونا رشد مثبتی داشته باشد اما به برخی دلایل رشد آنگونه که انتظار داشتیم نیست اما با بازگشت برخی ازمشاغل نیمه فعال یا تعطیل شده به کار رشد اقتصادی نیز برای ایران ثبت شده است.

وحید شقاقی شهری توضیح داد: یادتان باشد رشد بلند مدت اقتصاد ایران در ۵۰ سال گذشته بین ۳.۵ تا ۴ درصد بوده است یعنی دوباره به همان رشدهای بلند مدت ۵۰ سال اخیر اقتصاد ایران بازگشته ایم اما مسئله این است که وقتی این رشد معتبر است ومحل اطمینان که حاصل سرمایه‌گذاری، بهبود محیط اقتصاد کلان و بهبود محیط کسب کار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در پایان گفت و گو تصریح نمود: در غیر این صورت رشد اقتصادی ناشی از افزایش فروش یا بالا رفتن نرخ نفت ماندگار و پایدار نخواهد بود چرا که رشدهای اقتصادی اینچنینی کیفیت لازم را ندارند.

۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 48460

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha