انتقاد فرزین از شرکت‌های تو در توی بانک‌ها و انتصابات سفارشی

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر عدم بنگاه‌داری بانک‌های تجاری، گفت: برخی بانک‌ها در چند لایه بنگاه و شرکت ایجاد می‌کنند که مدیران آن باید متخصص و خارج از کارکردهای سیاسی تعیین شده باشد و بانک مرکزی هم بایستی بر آن نظارت داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، «محمدرضا فرزین» در نشست با مدیران عامل بانک‌ها که امروز در بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: معضل اساسی ما این است که برخی بانک‌ها به خصوص بانک‌های تجاری بنگاه‌داری می‌کنند و در شرایطی که در چند سال گذشته بر عدم بنگاه‌داری بانک‌ها در قانون رفع موانع تولید و قوانین برنامه و بودجه تاکید شده، اما همچنان این مساله حل نشده است.

وی بیان کرد: بانک‌های تجاری که بنگاه‌داری می‌کنند کار درستی انجام نمی‌دهند و باید بنگاه را بفروشند و از بنگاه‌داری خارج شوند، البته معتقدیم که با یک نسخه نمی‌توان با بانک‌ها رفتار کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند، بایستی بر بنگاه‌ها نظارت شود؛ زیرا بانک‌هایی داریم که بنگاه‌داری می‌کنند و به دلیل نفوذ سهامداران دولتی و غیردولتی در بنگاه‌ها، ناکارایی حاکم است.

فرزین بیان کرد: بسیاری از مسائل و مشکلات به دلیل اتفاقاتی است که در بنگاه‌ها رخ می‌دهد و بانک مرکزی از آن اطلاعی ندارد.

پول بنگاه‌های بانک‌ها پول سپرده‌گذاران است

وی ادامه داد: پول بنگاه پول سپرده‌گذار و بانک مرکزی نماینده کل سپرده‌گذاران بانکی است؛ حتی اگر بانکی دولتی است و شرکت تاسیس می‌کند، این شرکت با پول سپرده‌گذار ایجاد شده و بانک مرکزی باید خبر داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بایستی در بنگاه‌ها افراد متخصص به کار گرفته شوند و مدیران خارج از کارکردهای سیاسی در شرکت‌ها ورود کنند؛ زیرا فشارهایی که از جاهای مختلف وجود دارد به بنگاه‌داری در نظام بانکی آسیب می‌زند.

بنگاه‌داری باید چارچوب داشته باشد

فرزین تاکید کرد: موضوع دیگر چندین لایه بنگاه زدن است و در مواردی شاهد هستیم که برخی بانک‌ها ۵ لایه بنگاه می‌زنند و این کار نظارت را سخت می‌کند و فساد افزایش می‌یابد و بایستی مشخص شود که چندلایه می‌توان شرکت زد.

وی اضافه کرد: با توجه به تجربه‌ای که دارم، می‌دانم در شرکت‌ها مسائلی اتفاق می‌افتد که هیات مدیره بانک هم از آن خبر ندارد و بر همین اساس تاکید دارم که بایستی در بنگاه‌داری بانک‌ها ورود کنیم و بنگاه‌داری باید چارچوب داشته باشد.

فرزین تاکید کرد: افراد فعال در بنگاه‌ها باید در کمیته شرکتی بررسی شوند که مباد از طریق رابطه تعیین و انتخاب شده باشند.

۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 47412

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha