افزایش قیمت دلار، قدرت دلاری نقدینگی را کاهش داده / بنگاه های اقتصادی با چالش کمبود سرمایه درگردش مواجهند/ بانکها عمدتا تسهیلات را به شرکت های زیرمجموعه خود می دهند

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: اگر قرار باشد بانکها که محل اصلی تامین مالی کشور هستند تسهیلات را به بنگاه های زیر مجموعه خود بدهند و از طرف دیگر بانک مرکزی سیاست های انقباضی پولی را ادامه دهد در این شرایط که قدرت دلاری نقدینگی به شدت کاهش یافته و مشکل سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی مشهود است شاهد تعطیلی یا فعالیت نصفه نیمه بنگاه های تولیدی خواهیم بود که برای اقتصاد بسیار خطرناک است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد وحید شقاقی شهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اثرات سیاست مهار رشد نقدینگی بر بخش تولید و آنچه در این موضوع باید مورد نظر بانک مرکزی در راستای حمایت از بخش تولید و تامین مالی فعالیت های مولد قرار بگیرد، گفت: یکی از مهمترین اهدافی که هر اقتصادی دنبال می کند رشد اقتصادی، رشد تولید و کاهش تورم است اما رشد تولید و رشد اقتصادی بنا به دلایلی اعم از تحریم ها تا برخی سیاست گذاری های داخلی درچند سال اخیر محقق نشده اند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: سال جاری بانک مرکزی با هدف مهار تورم، سیاست انقباضی را برای مهار رشد نقدینگی در پیش گرفته تا از این طریق بتواند نرخ تورم را اندکی کنترل کند، اما مساله حائز اهمیت این است که در طی سال های اخیر قدرت دلاری نقدینگی به شدت کاهش یافته به طوری که قدرت دلاری نقدینگی اقتصاد ایران اینک نزدیک به ۱۴۰ میلیارد دلار است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که در اواسط دهه ۹۰ یعنی بین سال های ۹۴ و۹۵ قدرت دلاری نقدینگی اقتصاد ایران به ۳۵۰ میلیارد دلار رسید.

وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی گفت: افزایش قیمت دلار عملا قدرت نقدینگی دلار را کاهش داده است از سوی دیگر بنگاه های اقتصادی وارد کننده مواد اولیه، تجهیزات و نهاده در حال حاضر با چالش کمبود سرمایه درگردش دست و پنجه نرم می کنند لذا برای ادامه فعالیت خود نیازمند تامین مالی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در خصوص عدم اعطای تسهیلات بانکی به بخش مولد گفت: عمده منابع مالی بانکهای کشور به زیرمجموعه های خود تخصیص داده می شود در حالی که بخش خصوصی مولد عطش زیادی برای تامین مالی دارد و به شدت نیازمند دریافت نقدینگی است اما به دلیل سیاست های انقباضی پولی و به دلیل مشکلاتی که در بنگاه داری بانکها داریم بخش خصوصی از منابع بانکها سهم چندانی نمی برد، موضوعی که زمینه ساز رکود شدیدی در آینده ای نه چندان دور می شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: برای حمایت از تولید نیازمند نگاه نویی به حمایت های مالی و تزریق نقدینگی به بخش واقعی تولید هستیم. بنده مخالف سیاست های انقباضی بانک مرکزی نیستم اما نباید یادمان نرود نظام بانکی کشور در جهت تامین مالی بخش خصوصی گام برنمی دارد به این خاطر اینجا نظارت بانک مرکزی بر تسهیلات دهی بانکها بسیار مهم می شود.

شقاقی شهری با ارائه راهکاری گفـت: پیشنهادم این است اگر بانک مرکزی اصرار به تداوم سیاست های انقباضی پولی دارد حتما باید نسبت به تامین مالی بخش خصوصی مبتنی بر نظام بانکی بررسی ویژه ای انجام دهد، چون بانکها عمدتا تسهیلات را به شرکت های زیرمجموعه خود می دهند.

وی در این باره افزود: با توجه به اینکه عمدتا بانکهای کشور بنگاه داری می کنند و نرخ بهره حقیقی منفی است لذا خیلی تمایل ندارند به بخش خصوصی تسهیلات بدهند.

شقاقی خاطر نشان کرد: خلق پولی که بانکها انجام می دهند یا سپرده های مردمی که به بنگاه های زیر مجموعه خود تخصیص می دهند منجر به عطش شدید بخش خصوصی مولد به منابع مالی شده است. بی تردید اگر سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی تامین نشود می تواند به نیمه فعال شدن بخش زیادی از بنگاه های تولیدی منجر شود که به صلاح تولید و اقتصاد نیست.

وی خاطر نشان کرد: باز هم تاکید می کنم اگر بانک مرکزی اصرار دارد سیاست های انقباضی پولی ادامه داشته باشد روی اصلاح ساختار بانکها درجهت هدایت اعتبارات به بخش خصوصی باید چاره اندیشی کند، یعنی اگر قرار باشد بانکها که محل اصلی تامین مالی کشور هستند تسهیلات را به بنگاه های زیر مجموعه خود بدهند و از طرف دیگر بانک مرکزی سیاست های انقباضی پولی را ادامه دهد در این شرایط که قدرت دلاری نقدینگی به شدت کاهش یافته و مشکل سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی مشهود است شاهد تعطیلی یا فعالیت نصفه نیمه بنگاه های تولیدی خواهیم بود که برای اقتصاد بسیار خطرناک است.

وی در این باره راهکاری ارائه داد و گفت: حتما در بحث هدایت اعتبارات به بخش خصوصی بانک مرکزی بازنگری جدی صورت گیرد و بانک مرکزی خط قرمزی برای نظام بانکی در راستای میزان اعتباردهی به زیر مجموعه های خود تعریف کند.

وی تصریح کرد:بنده اگر در مقام ریاست بانک مرکزی قرار داشتم اجازه افزایش بنگاه داری یا هدایت منابع به بنگاه های بانکها را نمی دادم چون وظیفه بانک بنگاه داری نیست، پس لازم است بانک مرکزی این خطر قرمز را مشخص کند تا نظام بانکی کشور در خدمت بخش خصوصی واقعی باشد در حالی که شاهد گسست بین بخش پولی با بخش واقعی اقتصاد هستیم.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: متاسفانه بخش پولی برای خود کار می کند و بخش واقعی از بخش پولی محروم است و با مشکلات سرمایه درگردش مواجه است رویه ای که رکود را تعمیق کرده، لذا لازم است بانک مرکزی ورودی جدی به این مساله داشته باشد.

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 46809

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha