خروج از بنگاه داری بانکها مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب است/واگذاری‌ها نباید به شبه دولتی‌ها باشد/ بهره وری در بخش تولید وابسته به عبور از بنگاه داری بانک‌ها و دولت است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت:هنگامی که خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه انجام شود و راه برای سرمایه گذاری مردم در بخش‌های مولد باز شود قطعا به دلیل اینکه مردم انگیزه کامل برای بهره وری بیشتر در کار را پیدا می کنند آن زمان شاهد جهش تولید خواهیم بود. بنگاه‌هایی که دولتی هستند اعم از اینکه زیر مجموعه بانک‌ها باشند یا دولت، تجربه نشان داده در این بنگاه‌ها کار با انگیزه‌ای که دربخش مردمی و خصوصی دیده می‌شود پیش نمی‌رود، بنابراین ارتقای کارایی و بهره وری در بخش تولید وابسته به عبور از بنگاه داری بانک‌ها و دولت است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مرتضی افقه اقتصاددان واستاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار رادار اقتصاد در خصوص موضوع واگذاری بنگاه‌های نظام بانکی کشور که با واگذاری پتروشیمی شازند از سوی بانک ملی کلید خورده گفت: موضوع واگذاری بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی از سوی نظام بانکی کشور یکی از مطالباتی است که رهبر انقلاب خواهان آن هستند، بنابراین آنچه بانک مرکزی در راستای تعهد نظام بانکی کشور به این موضوع انجام می‌دهد مطلوب است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: اصل موضوع خروج نظام بانکی کشور از بنگاه داری و روی آوردن بانک‌ها به عمده وظایف خود بسیار مثبت ارزیابی می‌شود، اما در موضوع واگذاری بنگاه‌هایی که تحت تملک نظام بانکی کشور قرار دارد باید به چند نکته توجه کرد که مهمترین آن‌ها واگذاری به بخش خصوصی واقعی است.
مرتضی افقه دراین باره افزود: واگذاری‌ها نباید به شبه دولتی‌ها باشد بلکه باید بخش خصوصی واقعی شناسایی شوند در این صورت است که مردمی شدن اقتصاد و مشارکت مردم در اقتصاد به درستی مطابق شعار سال رقم می‌خورد.‌ها بنگاه‌های زیرمجموعه ای که در اختیار دارند را به مردم به بخش خصوصی واگار کنند.
عضو هیت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی حقیقی از جمله مطالبات رهبر معظم انقلاب است که اگر در دوره‌های قبلی و سال‌های گذشته انجام می‌شد قطعا آثار مثبتی روی بخش‌های مختلف اقتصاد به جا می‌گذاشت.
وی در این باره یادآور شد: واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی متعلق به نظام بانکی به بخش خصوصی زماین کارایی خود را بهتر نشان می‌دهد و نتایج ملموس خواهد بود که موانع تولید برداشته شود، ضمن اینکه فعالیت‌هایی که در زمره وظایف بانکهاست که سود آوری آن‌ها را نیز محدود نمی‌کند باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی در این باره یادآور شد: هنگامی که خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه انجام شود و راه برای سرمایه گذاری مردم در بخش‌های مولد باز شود قطعا به دلیل اینکه مردم انگیزه کامل برای بهره وری بیشتر در کار را پیدا می کنند آن زمان شاهد جهش تولید خواهیم بود.
وی در این باره یادآور شد: بنگاه‌هایی که دولتی هستند اعم از اینکه زیر مجموعه بانک‌ها باشند یا دولت، تجربه نشان داده در این بنگاه‌ها کار با انگیزه‌ای که دربخش مردمی و خصوصی دیده می‌شود پیش نمی‌رود، بنابراین ارتقای کارایی و بهره وری در بخش تولید وابسته به عبور از بنگاه داری بانک‌ها و دولت است.

۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 54402

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha