شلیک اشتباهی موشک هندی به سمت پاکستان! /موشک به ۵۰۰ کیلومتری اسلام‌آباد اصابت کرد

کارشناسان نظامی در گذشته نسبت به خطر شلیک‌های محاسبه نشده یا تصادفی بین هند و پاکستان هشدار داده بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا؛تنش‌ها در ماه‌های اخیر بین این دو کشور اتمی کاهش داشته و این رویداد تصادفی نخستین مورد آن است که باعث زیر سوال رفتن مکانیسم‌های امنیتی شده است.

وزارت دفاع هند در بیانیه‌ای سه پاراگرافی نوشت: ۹ مارس ۲۰۲۲، در نتیجه اقدامات تعمیر و نگهداری یک مشکل فنی به شلیک اشتباهی موشکی منجر شد. مشخص شد که این موشک در منطقه‌ای در پاکستان اصابت کرده است. ما از این بابت عمیقا متاسف هستیم اما خوشبختانه این شلیک اشتباهی تلفاتی در پی نداشت.

وزارتخانه مذکور همچنین اعلام کرد، دولت دهلی‌نو نگاهی جدی اتخاذ کرده و از دادگاه عالی کشور خواسته تا در این باره تحقیقاتی انجام دهد.

مقام‌های پاکستان نیز گفته‌اند که این موشک مسلح نبود و در نزدیکی شهر "میان چانو" واقع در شرق این کشور و در حدود ۵۰۰ کیلومتری اسلام‌آباد اصابت کرد.

وزارت خارجه پاکستان در پی این شلیک کاردار سفارت هند در اسلام آباد را احضار کرد تا مراتب اعتراض خود را بابت این "نقض غیرمسئولانه" حریم هوایی پاکستان اعلام کند و گفت: این رویداد می‌توانست برای جان غیرنظامیان و پروازهای مسافربری خطرآفرین باشد.

پاکستان همچنین به هند هشدار داد به عواقب ناخوشایند چنین سهل انگاری توجه کند و اقدامات موثری را برای جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی در آینده انجام دهد.

در این میان، یکی از مقام‌های ارشد امنیتی پاکستان گفته که این رویداد هشداربرانگیز است و می‌تواند باعث تنش در وضعیت نابسامان دو کشور شود.

بر اساس اعلام انجمن کنترل تسلیحات مستقر در آمریکا، برد این موشک بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر برآورد شده و می‌توانست اسلام آباد را از یک محل پرتاب در شمال هند هدف قرار دهد.

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 26092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha