پایان ماه عسل طالبان و پاکستان/اختلافات اسلام‌آباد و کابل هر روز شدیدتر می‌شود

با خروج عمران خانه از قدرت و روی کارآمدن شهباز شریف در پاکستان، طالبان یکی از مهم‌ترین حامیان خود را از دست داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه شرق در تحلیلی نوشت:ماه عسل کابل و اسلام‌آباد زودتر از آن چیزی که انتظارش می‌رفت به پایان رسید. نزدیک به یک ماه قبل حنا ربانی کهر معاون وزیر خارجه پاکستان، در بین مخالفت‌های شدید وارد خاک افغانستان شد و طالبان پیش پای او فرش قرمز پهن کردند. اما در پشت پرده اوضاع روز به روز در حال سخت‌تر شدن بو

یک گروه خشن

اسلام‌آباد از دست گروه تحریک طالبان پاکستان که مدت‌هاست دست به حملاتی در خاک این کشور می‌زنند عصبانی است. این گروه در مرز با افغانستان شکل گرفته و پایگاه اجتماعی دارند. در سال ۲۰۱۴ پنج نفر از اعضای تحریک طالبان وارد یک مدرسه وابسته به ارتش در پیشاور شدند و ۱۴۹ نفر را به قتل رساندند. پس از این اتفاق دولت پاکستان دست به پاکسازی پناهگاه‌های این گروه تروریستی زد. افراد تحریک طالبان پس از این یورش به سمت افغانستان رفتند و از آن پس حملات خود را از خاک کشور همسایه سازماندهی کردند.

پشتیبانی طالبان افغانستان از طالبان پاکستان

با روی‌کار آمدن طالبان در افغانستان، اسلام‌آباد بیش از گذشته نگران حملات طالبان پاکستان در خاک کشورش شد. این نگرانی‌های وقتی به مرحله جدی‌تری رسید که در مرز دو کشور دو طرف دست به آتش بردند و به سوی یکدیگر شلیک کردند. در شدیدترین نوع این حملات هفت نفر پاکستانی و یک نفر از بین سربازان طالبان جان خود را از دست دادند. در اتفاقی دیگر تعدادی از اعضای طالبان به یک مرکز ضد تروریسم در غرب پاکستان رفته و در آنجا دست به گروگانگیری خونباری زدند.

هشدارهای تند پاکستان

هر چقدر که اعضای گروه طالبان سعی می‌کند موضوع اختلافات با پاکستان را کم‌اهمیت جلوه دهد، اسلام‌آباد ابایی از بیان اینکه تا چه اندازه نسبت به کابل خشمگین است ندارد. پاکستانی‌ها طالبان را متهم می‌کنند که قدرت کافی برای مقابله با حملاتی که از خاک افغانستان به پاکستان می‌شود را ندارند. مقامات پاکستان طالب‌ها را خودسر می‌خوانند.

یک سفر بی‌نتیجه

تنش‌ها بین افغانستان و پاکستان نشان می‌دهد حتی سفر حنا ربانی کهر به افغانستان نتوانست سروسامانی به مشکلات دو کشور بدهد و تنها باعث بدنامی این زن جوان سیاستمدار شد که با این سفر به دولت طالبان مشروعیت بخشید.

اما در همان زمان که حنا ربانی در کابل منتظر بود تا مقامات ارشد طالبان او را به حضور بپذیرند، در مرز دو کشور اوضاع خوب پیش نمی‌رفت.

ادعاهای دو طرف چیست؟

پاکستان معتقد است که حملات علیه این کشور از سوی طالبان حاضر در خاک افغانستان انجام می‌شود و در مرز بین دو کشور قاچاق‌بری رونق دارد. از طرف دیگر کابل می‌گوید که اسلام‌آباد در خط مرزی دیورند حصار کشیده است. این خط مرزی سال‌هاست که مورد اختلاف دو طرف است و راه حلی برای عبور از این بحران تاکنون پیدا نشده است. در مرز دو کشور خون‌های زیادی ریخته شده است که اوضاع را وخیم ترمی‌کند.

طالبان مهم‌ترین متحدش را از دست داد

با خروج عمران خانه از قدرت و روی کارآمدن شهباز شریف در پاکستان، طالبان یکی از مهم‌ترین حامیان خود را از دست داده است. شهباز شریف هرچند تا جای ممکن تلاش کرده تا از طالب‌ها حمایت کند اما چشم روی ایجاد ناامنی در خاک کشورش هم نبسته است. او به‌دنبال آن است که از طالبان تضمینی مبنی بر کنترل وضعیت موجود بگیرد. تضمینی که طالبان نمی‌تواند به آسانی آن را تقدیم اسلام‌آباد کند.

۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 37892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha