ببینید: وضعیت بی سابقه اعتراضات در دانشگاههای آمریکا/جمهوریخواهان خواستار اعزام گارد ملی شدند

علی‌رغم سرکوب‌های شدید پلیس آمریکا، اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های این کشور نه تنها کاهش نیافته است، بلکه هر روز بر گستره آن افزوده می‌شود و می‌رود تا پا از مرزهای آمریکا نیز فراتر بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دانشگاه‌های آمریکا از سواحل شرقی کشور گرفته تا غربی‌ترین نقطه آن شاهد «انقلابی دانشجویی» است که مخالفان جنگ اسرائیل علیه غزه آن را هدایت می‌کنند و پلیس آمریکا تلاش دارد، با سرکوب شدید این اعتراضات را متوقف و به آن‌ها پایان دهد.این سرکوب‌ها اگرچه با بازداشت‌های گسترده دانشجویان و محرومیت آنها از ادامه تحصیل همراه شده، اما نه تنها نتوانسته اعتراضات دانشجویی را متوقف کند، بلکه بر شدت و گستردگی آن افزوده و موجب تعطیلی کلاس‌های درس و تعلیق ترم تحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌ها شده است.سرکوب‌های پلیس آمریکا بر گروهی از دانشگاه‌های نخبه آمریکایی متمرکز است که به «لیگ آیوی» معروف هستند و ادعا می‌کنند، روی به «آزادی بیان» تعصب دارند و هم اکنون خواسته‌ آن‌ها، محکومیت جنگ اسرائیل علیه نوار غزه، توقف سرمایه‌گذاری شرکت‌های تسلیحاتی در این جنگ و عدم صدور تسلیحات به اسرائیل است.لیگ آیوی در سال ۱۹۵۴ تاسیس شد. در آن زمان صرفا یک لیگ ورزشی مسابقات هاکی بین چند دانشگاه آمریکایی بود، اما حالا یک گروه دانشگاهی است که عملکرد علمی بالایی دارد و دانشجویان نخبه یا برتر جهان را می‌پذیرد. اعضای این لیگ شامل دانشگاه‌های بروان، کلمبیا، کورنل، دارموث، هاروارد، پرینستون، پنسیلوانیا و ییل است.پذیرفته‌شدن در دانشگاه‌های این لیگ بسیار دشوار است و دانشجویان برای قبول شدن در آن باید رزومه تحصیلی خوبی داشته باشند. علاوه‌بر این، دانشگاه‌ها هم با روش‌های مختلف با هم در رقابت هستند.در آخرین اعلام رتبه‌بندی یو اس نیوز، تمام این هشت دانشگاه در لیست ۲۰ دانشگاه اول آمریکا جای داشتند و بعد از آن هم در لیست رتبه‌بندی‌های دیگر نام‌شان همیشه در میان بوده است.

دانشگاه کلمبیا کانون اعتراضات

پس از بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض ضد جنگ، دانشگاه کلمبیا به کانون اعترضات دانشجویی آمریکا تبدیل شد. این بازداشت‌ها پنج‌شنبه گذشته، به درخواست «مینوش عفت»، ریاست دانشگاه در واکنش به اقدام دانشجویان در تحصن در میدان سبز دانشگاه انجام شد و با واکنش تند و گسترده اعضای هیأت علمی دانشگاه و دیگر دانشجویان مواجه شد.دانشجویان دانشگاه کلمبیا روز قبل از آن اقدام به برپایی چادرهای تحصن در همبستگی با فلسطینیان نوار غزه کرده بودند و آن را «اردوگاه همبستگی با غزه» نامیده بودند.سرکوب اعتراضات دانشجویی توسط پلیس آمریکا به سرعت از دانشگاه کلمبیا به سایر دانشگاه‌های این کشور، از جمله دانشگاه‌های لیگ «آیوی» کشیده شد. دانشجویان این دانشگاه‌ها هم خواستار برپایی خیمه‌های تحصن در همبستگی با غزه شدند و از دولتمردان خود خواستند، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تسلیحاتی را متوقف کنند. به این ترتیب، صدها دانشجوی دیگر در دانشگاه‌ نیویورک و ییل بازداشت شدند و درهای دانشگاه معروف هاروارد در ایالت ماساچوست به روی عموم بسته شد.اما هیچ یک از این اقدامات نه تنها نتوانست به تحصن دانشجویان پایان دهد، بلکه هر روز بر تعداد خیمه‌ها و دانشجویان معترض افزوده شد. موضوعی که باعث شد تا پلیس آمریکا به بهانه ایجاد ناامنی و سرداده شدن شعارهای ضد اسرائیلی بار دیگر به تحصن دانشجویان حمله‌ور شود و تحصن‌کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دهد که موجب زخمی شدن و آسیب دیدن صدها دانشجو شد.

جمهوریخواهان خواستار اعزام گارد ملی شدند

ادامه اعتراضات دانشجویی و گسترش دامنه آن که به نظر کار را از دست پلیس آمریکا خارج کرده است، نمایندگان جمهوریخواه سنای آمریکا را بر آن داشت تا برای سرکوب اعتراضات و جلوگیری از گسترش دامنه آن، گارد ملی آمریکا را وارد میدان کند.۲۵ سناتور جمهوریخواه به رهبری «میچ مک کانل» با توصیف دانشجویان معترض به «اغتشاشگر» از وزارت آموزش عالی و پلیس و ارتش آمریکا خواست فورا برای برقراری نظم اقدام کنند.وی با بیان اینکه «یهودستیزی» اصلا قابل پذیرش نیست، ما دارای دوستان یهودی بسیاری در اینجا هستیم که نمی‌خواهیم، از ما رنجیده خاطر شوند، علاوه بر اینکه با آنها روابط دوستانه و بسیار نزدیکی داریم.

دانشجویان یهودی ادعای "یهود ستیزی" را رد می‌کنند

دانشجویان یهودی آمریکا در رد اتهامات مؤسسات و مراکز آمریکایی، از جمله کنگره که معترضین را به «یهود ستیزی» متهم کرده، دست به فعالیت‌های گسترده‌ای زدند، از جمله اینکه حضور خود در اعتراضات را گسترش دادند و در حمایت از غزه تیشرت‌هایی به تن کردند که روی آن نوشته شده «ما یهودیان می‌گوییم، فلسطینی‌ها را نکشید».آن‌ها همچنین اقدام به برگزاری عید «پسح» خود در میان معترض کردند تا بگویند تحت هیچ‌ فشاری قرار نیستند. همچنین با ادامه حضور در تجمعات اعتراضی تاکید کردند که آنها نیز خواهان توقف جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها هستند و این موضوعی نیست که به «یهودستیزی» مرتبط باشد.تنش‌ها در دانشگاه‌های آمریکا از جمله دانشگاه کلمبیا با وجود تلاش پلیس و گارد ملی آمریکا برای متفرق کردن دانشجویان و با وجود بازداشت‌های گسترده همچنان ادامه دارد.در میان دانشجویان معترض بازداشت شده ده‌ها دانشجوی یهودی از جمله ۱۵ دانشجوی یهودی دانشگاه کلمبیا و همچنین «اسرا حرسی»، دختر «الهان عمر»، نماینده دموکرات کنگره نیز به چشم می‌خورد.از ابتدای هفته جاری نیز درب دانشگاه‌های آمریکا بسته شد و دانشجویان با کارت دانشجویی اجازه ورود به دانشگاه را دارند. این درحالی است که بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کلمبیا از بیم ادامه و گسترش اعتراضات اعلام کرد، هفته آینده کلاس‌هایشان را غیرحضوری برگزار می‌کنند.با وجود این تمهیدات بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که از دانشجویان دعوت به ادامه تجمعات در حمایت از فلسطین می‌کند. بر اساس اعلام رسانه‌های آمریکایی به تازگی اساتید دانشگاه‌ها هم به دانشجویان ملحق شده‌اند.

اعتراضات گسترده به سرکوب دانشجویان

سرکوب دانشجویان مخالف جنگ اسرائیل علیه نوار غزه و حامی فسلطینی‌ها با اعتراضات و انتقادات گسترده‌ای در آمریکا از جمله از سوی رسانه‌های محلی مواجه شده است.روزنامه دانشجویی کلمبیا اسپکتیتور ضمن انتقاد از یورش پلیس به محوطه دانشگاه کلمبیا و خشونت بسیار به کار گرفته شده در سرکوب دانشجویان، این سرکوب‌ را از سال ۱۹۶۸ که تظاهرات دانشجویان علیه جنگ در ویتنام سرکوب شده بود، بی‌سابقه خواند.این نشریه همچنین به بازداشت‌های گسترده دانشجویان ضد جنگ اشاره داشت و با انتقاد شدید از ریاست دانشگاه کلمبیا وی را عامل این سرکوب‌ها و بازداشت‌ها دانسته بود.همچنین سندیکای وکلای نیویورک نحوه سرکوب دانشجویان معترض توسط پلیس آمریکا را محکوم و تاکید کرد که یورش پلیس آمریکا با این شدت و سرعت امری بی‌سابقه و سؤال برانگیز است.همچنین «ایرین مولووی»، رئیس سندیکای اساتید دانشگاه‌های آمریکا نیز در واکنش به سرکوب دانشجویان معترض توسط پلیس آمریکا گفت که نحوه یورش و سرکوب دانشجویان تاکید می‌کند که این اقدامات چیزی جز خدمت به طیف و قشری خاص در جامعه نیست، قشری که نه خواهان آزادی بیان و نه دموکراسی هستند.حملات پلیس آمریکا به دانشجویان تاکنون با واکنش‌های اعتراض‌آمیز بسیاری از اساتید و رؤسای دانشگاه‌های آمریکا نیز مواجه شده است و حتی برخی از آن‌ها در اعتراض به این سرکوب‌ها از سمت‌های خود استعفا داده‌اند، در این خصوص می‌توان به «کلودین گای» رئیس دانشگاه معروف هاروارد اشاره کرد که ژانویه گذشته از سمت خود استعفا داد. دانشگاهی که در میان یک صد دانشگاه برتر جهان رتبه نخست را احراز می‌کند.

اعتراضات دانشجویی اسرائیل را خشمگین می‌کند

اعتراضات دانشجویی در آمریکا و ناتوانی پلیس این کشور در مهار آن، در کنار توسعه و گسترش این اعتراضات به شدت رهبران «اسرائیل» را خشمگین کرده است.در این راستا، «یوآو گالانت»، وزیر جنگ «اسرائیل»، خواستار پایان دادن به تظاهرات حمایت از غزه در دانشگاه های آمریکایی شده است. درحالی که «ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی این رژیم که افراط‌گراییش معروف است، دستور تشکیل گروه‌های مسلح برای محفاظت از یهودیان آمریکا شده است.گالانت در پستی در پلتفرم «X» مدعی شد: «تظاهراتی که در دانشگاه‌های آمریکا برگزار می‌شود، نه تنها یهودی‌ستیزانه است، بلکه تروریسم را نیز تحریک می‌کند».وی از مقامات آمریکا خواست تا برای محفاظت از یهودیان و توقف تظاهرات در دانشگاه‌ها اقدام کنند.از سوی دیگر، بن گویر مدعی شد که "یهودیان آمریکا درحال حاضر از موج شدید یهودستیزی ایجاد شده در جوامع و دانشگاه‌های آمریکا، اروپا و سراسر دنیا رنج می‌برند و در فشار هستند."بن گویر در پستی در پلتفرم «X» افزود: «از "یاکوف شبتای"، رئیس پلیس خواستم تا طرحی کمکی برای ایجاد نیروهای دفاعی محلی ارائه کند تا از جوامع و مؤسسات یهودی در خارج از اسرائیل محافظت ‌کند

اعتراضات دانشجویی به استرالیا می‌رسد

اعتراضات دانشجویی در آمریکا با وجود همه سرکوب‌ها و اعمال فشارها نه تنها از بین نرفته است، بلکه به نظر می‌رسد، پا را از مرزهای آمریکا را نیز فراتر نهاده و به استرالیا رسیده است. در این ارتباط صدها نفر از دانشجویان دانشگاه سیدنی استرالیا روز چهارشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۲۴، تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای را در محکومیت حملات اسرائیل به فلسطینی‌ها ترتیب دادند و به تبعیت از دانشگاه های آمریکا در محوطه این دانشگاه چادرهای تحصن برپا کردند. دانشجویان دانشگاه سیدنی همچون دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا از جمله کلمبیا و هاروارد روی چادرهایی که برپا کرده‌اند، عباراتی مانند «از رود تا دریا فلسطین آزاد می‌شود»، «قطع رابطه با سازندگان اسلحه»، «فلسطین آزاد» و «اول کلمبیا و دوم دانشگاه سیدنی» نوشته‌اند. دانشجویان استرالیایی با نوشتن پلاکاردی تحت عنوان «چادرهای همبستگی با غزه» تاکید کردند که این اعتراض‌ها ادامه خواهد داشت.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کد خبر: 54755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha