پاکستان به ایران هشدار نظامی داد / پهپادهای ایران به پرواز درآمدند

عصر ایران نوشت: ستاد نیروی های مسلح پاکستان نیز اعلام کرد که جلسه مشترک ما با نیروی هوایی به پایان رسید و گزینه های پاسخ لازم به ایران در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که این کشور روز چهارشنبه سفیر خود را از ایران فراخوانده است.

ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای گفت: نقض بی‌دلیل و آشکار حاکمیت پاکستان توسط ایران در شب گذشته نقض قوانین بین‌المللی و اهداف و اصول منشور سازمان ملل است.

در همین حال برخی از منابع خبری گزارش دادند که وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بمباران خاک پاکستان توسط ایران غیرقانونی و غیرقابل قبول است و ما حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داریم.این در حالی است که ستاد نیروی های مسلح پاکستان نیز اعلام کرد که جلسه مشترک ما با نیروی هوایی به پایان رسید و گزینه های پاسخ لازم به ایران در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

گزارش‌های محلی حاکی است که پهپادهای شناسایی نیروهای مسلح کشورمان در مرز ایران و پاکستان به پرواز درآمده اند.برپایه این گزارش، جلسه مشترک کمیته تجارت مرزی بین پاکستان و ایران که قرار بود امروز برگزار شود توسط پاکستان تعلیق شد.

مقرهای گروهک جیش الظلم در پاکستان منهدم شد

دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش الظلم (جیش العدل) در خاک پاکستان توسط موشک و پهپاد منهدم شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش الظلم (جیش العدل) در خاک پاکستان منهدم شد.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که این مقرها توسط موشک و پهپاد مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شده است.

منطقه هدف قرارگرفته منطقه‌ای به‌نام کوه سبز در استان بلوچستان پاکستان است که یکی از بزرگترین مقرهای گروهک جیش الظلم در آن قرار داشته است.

به گزارش تسنیم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد روز سه‌شنبه نیز در اطلاعیه‌های سه‌گانه از انهدام مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق (شهر اربیل) و همچنین مقر تروریست‌های داعش در سوریه با استفاده از موشک‌های بالستیک خبر داد.

در این عملیات‌ها محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر، به‌ویژه داعش، در سوریه شناسایی و با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم شدند.

علاوه بر این، در پاسخ به ترور برخی فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت توسط رژیم صهیونیستی،‌ یکی از مقرهای اصلی جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق (اربیل) مورد هدف قرار گرفته منهدم شد.

پاکستان باید در مبارزه با ترویسم جدی باشد

پاکستان، همسایه جنوبی شرقی ایران که حدود یکهزار کیلومتر مرز مشترک با پتانسیل های فراوان تجاری و اقتصادی با ایران دارد و بطور بالقوه می تواند بخشی قابل توجهی از نیازهای اساسی مردم خود را از طریق این مرز تامین کند، برای بهره برداری مطلوب از این پتانسیل، باید توجه جدی تر به مقوله امنیت مرزها و مبارزه موثر با عوامل و گروهک های مخل امنیت داشته باشد.

با وجود رفت و آمدهای و گفت و گوهای فراوان و تذکرها و تاکیدهای مکرر مقامات دولتی، مرزی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران به مقامات و مسئولان ذیربط پاکستانی مبنی بر ضرورت توجه جدی تر به تامین امنیت مرزها و برخورد و مبارزه موثرتر با لانه ها و پناهگاه های امن عناصر و اشرار تروریست در نوار مرزی و تعهدهای تکراری طرف پاکستانی برای جلوگیری از حوادث غم انگیز، باز هم هر از گاهی اخبار حملات تروریستی در مناطق مرزی ایران با پاکستان منتشر می شود که حکایت از نبود کنترل و نظارت کافی طرف پاکستانی و ناتوانی و عدم برخورد موثر آنها با گروه ها و شبکه های تروریستی در مناطق مرزی نزدیک به ایران دارد.

با توجه به توانمندی ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان، به نظر نمی رسد تامین امنیت مناطق مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران و پاکسازی مناطق مرزی نزدیک به خاک ایران از حضور گروه های تروریستی نظیر گروه موسوم به جیش العدل، کار چندان پیچیده و سختی برای همسایه شرقی باشد به ویژه اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز بارها آمادگی و اراده جدی خود را برای همکاری و مبارزه مشترک با تروریست ها و اشرار در مناطق مرز، به طرف پاکستانی اعلام کرده است.

جمعه ۲۴ آذر ماه گذشته، مناطق مرزی ایران با پاکستان یک بار دیگر و این بار در منطقه راسک استان سیستان و بلوچستان شاهد حمله تروریستی بود و یازده نفر از ماموران انتظامی در جریان حمله عناصر تروریستی به مقر انتظامی راسک به شهادت رسیدند.

دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ساعتی پیش در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس در سخنانی در خصوص حملات اخیر ایران به گروه‌های تروریستی گفت: هیچ یک از شهروندان پاکستانی مورد حمله موشک و پهپادهای ایرانی قرار نگرفتند. گروه جیش العدل را هدف قرار دادیم نه شهروندان پاکستانی، هدف ما ایرانی‌های تروریست در خاک پاکستان بوده است.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: هیچ تعارفی با تروریست های داخل خاک عراق و پاکستان که امنیت ایران را تهدید می کنند نداریم. به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می گذاریم ولی اجازه نمی دهیم امنیت ایران را به بازی بگیرند و امنیت عراق و پاکستان را امنیت ایران می دانیم.

به رغم نشست ها و گفت و گوهای مشترک فراوان مسئولان مرزی، امنیتی و نظامی و انتظامی ایران و پاکستان و توافق های پرشمار برای تلاش های مشترک طرفین به منظور تقویت امنیت مرزها و مبارزه مشترک با تروریسم، اما به نظر می رسد وعده های طرف پاکستانی آن گونه که باید محقق نشده و بطور جدی و موثر به آن پرداخته نشده است. امنیت مرزها و تلاش برای جلوگیری از تجارت غیرقانونی، پیش از آن که خواسته دولت ایران باشد، مورد تاکید و توجه جدی مردم ایران قرار دارد و افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران با دقت و حساسیت، موضوع های مرتبط با امنیت خاک خود را رصد می کنند.

بدون تردید، امنیت نخستین و مهم ترین عامل تضمین کننده تقویت فعالیت های تجار و اقتصادی به ویژه در مناطق مرزی و از طریق بازارچه های مرزی است و مادامی که امنیت در مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری پاکستان با ایران متزلزل و سست باشد، توافق ها و اراده جدی دو همسایه برای ارتقای مبادلات تجاری که بخش عمده ای از آن از طریق بازارچه های مرزی انجام می شود، در حد انتظار پیش نخواهد رفت.

دولت های مختلف پاکستان در طول سالیان گذشته تا کنون بار ها بر ضرورت گسترش همکاری ها بویژه در حوزه های تجاری و اقتصادی و همکاری های مردم با مردم با همسایه ها به ویژه جمهوری اسلامی ایران تاکید داشته اند اما برای تحقق بخشیدن به این خواسته، ضروری است اقدامات عملی، موثر و جدی تری برای تامین امنیت مناطق مرزی ایالت بلوچستان صورت دهند و همانگونه که در کلام تاکید دارند، در عمل نیز اجازه ندهند تا اقدامی از خاک کشورشاش علیه تمامیت ارضی ایران صورت گیرد.

امنیت آب و خاک ایران، همواره از مهم ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران بود و هر عاملی که باعث خدشه دار شدن امنیت شود، هیچ گونه مماشاتی در برخورد با آن نخواهد شد. هشت سال دفاع مقدس برای حفظ امنیت و کیان کشور در برابر دشمنان خارجی نمونه ای روشن از اراده و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ امنیت آب و خاک این کشور است.

همچنین با توجه به ادامه تحرکات گروهک های تروریستی در مرزهای شرقی، جمهوری اسلامی ایران شامگاه گذشته (26دی) دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش‌الظلم (موسوم به جیش العدل) در خاک پاکستان را هدف قرار داد. این مقرها توسط موشک و پهپاد منهدم شده است.

گروهک تروریستی جیش الظلم امروز با صدور بیانیه‌ای حمله پهپادی و موشکی به محل استقرار نیروهای خود را تایید کرد.

بدون تردید، درصورت اقدامات جدی تر دستگاه های نظامی و امنیتی پاکستان برای سرکوب گروهک های تروریستی و پاکسازی مناطق مرزی با ایران از حضور این گروهک ها و کمک موثر آنها به پیشگیری از وقوع تحرکات ایذایی و حملات تروریستی به مناطق مرزی ، پاسگاه های مرزی و شهروندان، نیروهای انتظامی و مرزبانی جمهوری اسلامی، شاید نیازی به اقدام مقتدرانه شامگاه گذشته برای درهم کوبیدن مقر تروریست ها در خاک پاکستان نبود.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که درموضوع تامین امنیت مرز و بوم خود با هیچکس تعارف ندارد و بدیهی است که توجه جدی تر به امنیت مرزها و مبارزه موثر با تروریست ها در مناطق مرزی با هدف کمک به تقویت امنیت مشترک، ابتدایی ترین مطالبه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران از همسایه شرقی خود است و تقویت امنیت، نخستین و مهم ترین شرط رونق فعالیت های و تبادلات اقتصادی و تجاری در مرز طولانی میان ایران و پاکستان از جمله در بازارچه های مرزی است.

۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
کد خبر: 51325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha