جزئیات تکان‌دهنده از دادگاه امیر تتلو و پسران معاون سابق قوه‌قضائیه

محاکمه امیر تتلو و همین‌طور پسران معاون سابق قوه قضائیه حاوی نکات شگفت‌انگیزی بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد خبر برگزاری جلسه تازه از دو دادگاه پر سر و صدا به صدر رسانه‌ها آمد. یکی از آنها که خبرش همراه با عکس‌هایش دست به دست می‌شد دادگاه امیرحسین مقصودلو یا همان تتلو بود و دیگری دادگاه پسران معاون اول سابق قوه قضائیه که خیلی‌ها فکر می‌کردند مانند گذشته ارزش خبری نداشته باشد اما انگار پیچیده‌تر شدن وضعیت اقتصادی مردم و همزمان زمزمه‌هایی که درباره تخلفات اقتصادی از سوی چهره‌های برجسته شنیده می‌شود کاری کرده که حساسیت افکار عمومی‌نسبت به پرونده پسران آقای معاون اول سابق دستگاه قضا کم نشود.

اینبار مثل قبل نبود

از دادگاه تتلو شروع می‌کنیم که این بار عکس‌هایش یک تفاوت اساسی با دادگاه جلسه قبل نشان می‌داد اینکه دیگر خبری از ریش نسبتا انبوه و موهای دوباره درآمده نبود و امیرحسین مقصودلو با سر و رویی تراشیده در برابر قاضی افشاری ظاهر شد. خیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی این بازگشت ظاهری تتلو را به قبل از دوران بازداشت به تغییر محل زندانی شدنش ربط می‌دهند و می‌گویند احتمالا او تا زمان رسیدن دادگاه اول در بازداشتگاه بوده و هنوز به امکانات بند دسترسی نداشته است اما قبل از دادگاه تازه به بند رفته و آنجا امکان اصلاح سر و صورتش را پیدا کرده است. نکته دیگری که در رابطه با تصاویر منتشر شده از دادگاه تتلو به چشم آمد حضور نداشتن خانواده‌اش بود. در دادگاه قبلی عکس‌هایی از مادر و خواهر تتلو در دادگاه دیده می‌شد و اتفاقا جلب توجه زیادی هم کرد اما اینبار خبری از این عکس‌ها نبود.

در این دادگاه از متهم خواسته شد که در برابر این اتهامات از خود دفاع کند: تشویق نسل جوان به فساد و فحشا و فراهم کردن شرایط آن، فعالیت تبلیغی علیه نظام، دائر کردن سایت شرط‌بندی برای قمار و تشویق دیگران به آن، انتشار محتویات مستهجن در قالب تولید کلیپ و آهنگ، تحریک و دعوت از مخاطبان‌تان به ارتکاب جرایم منافی عفت، مصرف مواد مخدر، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور با توصیه به هواداران، فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر شرع اسلام.

گویا در ابتدای جلسه قاضی خطاب به متهم گفته: قبول دارید رفتارهایی داشتید که خلاف ادب و شان انسانی بوده است؟

متهم هم جواب داده: بله در خیلی موارد اینطور بوده است.

تتلو در پاسخ به اتهامش درباره تبلیغ قمار و شرط‌بندی هم اینطور توضیح داد: «صاحب سایت شرط‌بندی نبودم. صاحبان سایت شرط‌بندی مشخص هستند. من فقط تبلیغش می‌کردم. در آن زمان برای بنده اعلان پلیس اینترپل صادر شده بود و دستگیرم کردند. پس از دستگیری در ترکیه با کمک گردانندگان اصلی سایت شرط‌بندی و قمار آزاد شدم و برایم ویلایی خریداری کردند.»

در جریان رسیدگی به پرونده تتلو پای یکی از آهنگ‌هایی که او در جریان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ منتشر کرد هم به میان آمد و او اینطور پاسخ داد: «در آن بازه یکی از بازیگران زن کشور که اکنون ساکن ترکیه است من را تحریک کرد تا آهنگی درست کنم. البته بعدها متوجه اشتباهم شده و این آهنگ را پاک کردم.»

در بخش دیگری از جلسه دادگاه به اقدامات متهم در تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی پرداخته شد. در نهایت هم تتلو اعلام کرد که بابت همه اشتباهاتش عذرخواهی می‌کند و قرار شد که تاریخ جلسه بعدی رسیدگی به پرونده او بعدتر اعلام شود.

پرونده‌ای با ۳۶ ملک در کامرانیه

خبرهای مربوط به جلسه رسیدگی به اتهامات پسران معاون سابق قوه‌قضائیه هم چندان مفصل نبود اما یک نکته جالب داشت اینکه تمام اسامی ‌به اختصار آورده شده و خبری از اسم‌های کامل نبود در حالی که حداقل نام خانوادگی دو متهم از پیش بارها در رسانه‌ها مطرح شده و از سوی سخنگوی قوه قضائیه هم به آن اشاره شده بود. گذشته از این گزارش رسمی ‌از این دادگاه می‌گوید که بخش اعظم این دادگاه به سوال و جواب از ح.ی گذشته یکی از متهمان این پرونده که بیشترین اعتراف‌ها را علیه پسران معاون اول سابق قوه قضائیه داشته. او در این جلسه مسئولیت ۱۱ گرم ماده مخدر گل را قبول کرده و گفته که برای مهمانی تهیه کرده بوده و بعد هم اعترافاتش را علیه هر دو برادر تایید کرده و گفته که از سال ۹۲ با آنها همکاری کرده است. او در جواب قاضی که پرسیده«خودروی مازراتی خودرو پورشه و بنز متعلق به کیست؟» جواب داد:«این اموال متعلق به دو پسر معاون سابق قوه قضائیه است.» اما بعد با زمزمه وکیل، ادعای خود را اصلاح و نام م. ص. م را حذف کرد و گفت که اطلاعی ندارد.

این متهم درباره مالکیت ۳۶ واحد ملک کامرانیه، ۲ ویلا در پلور، خودروهای لکسوس و ۲۰۷ هم اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفت که وکیلش به این سؤالات جواب می‌دهد اما گویا وکیل هم از پاسخ به این سوالات خودداری کرده است و خواستار زمان بیشتری برای بررسی موضوع شده.

این سوال و جواب در حالی اتفاق افتاده که در جلسه قبلی دادگاه متهم م. ص. م یعنی از پسران معاون اول سابق قوه قضائیه مدعی شده بود در هیچ‌یک از اموال کسب شده از مسیر نامشروع با دیگر متهمان سهم ندارد.

همچنین متهم ح .ی اجاره خانه‌ای در خیابان فرشته به نام خود را تایید کرد، اما درباره اینکه لوازم آن خانه چقدر ارزش داشته و اینکه هم‌اکنون آن وسایل کجا هستند، اظهار بی‌اطلاعی کرد. علاوه بر این موارد ح‌.ی مدعی شد که بخشی دیگری از این اموال متعلق به «مجموعه» بوده است. قاضی هم در واکنش پرسیده که این «مجموعه» یعنی چه و آنها دقیقا چه کسانی هستند؟

متهم هم در پاسخ به قاضی گفته: «دو فرزند معاون اول اسبق و من.»

او مبلغ پرداخت شده برای مواد مخدر از نوع گل را هم در ابتدا حدود ۳۰۰ میلیون برای ۲ سال عنوان کرد و در ادامه گفت: «مبلغ دقیق را نمی‌داند و کارشناس پرونده باید قیمت آن را اعلام کند.»

انتهای شهریور ماه سال گذشته بود که در برخی محافل خبری اطلاعاتی درخصوص بازداشت فرزندان یکی از مسئولان دستگاه قضائی دهان به دهان چرخید. حدس و گمانه زنی‌ها ادامه داشت و در این میان اسامی ‌مسئولان مختلف شنیده می‌شد اما همچنان هیچ اسم و خبری تأیید نشده بود اما بیشترین اسمی‌که به زبان می‌آمد حجت‌الاسلام مصدق معاون اول قوه قضائیه بود.

تا اینکه در تاریخ ۴ مهر ماه در نشست خبری سخنگوی وقت قوه قضائیه یکی از خبرنگاران از مسعود ستایشی درباره شایعات موجود درباره بازداشت فرزندان یکی از مقامات قوه قضائیه سوال پرسید. ستایشی در خصوص بازداشت فرزندان یکی از مقامات قوه قضائیه گفت که این دستگاه ماجرا را با دقت و صلابت پیگیری می‌کند.

بعد از این اظهار نظر ستایشی بازار شایعات گرمای خود را از دست داد و همه منتظر اظهارنظرهای رسمی‌آتی مسئولان قضائی درخصوص این پرونده شدند. این انتظار چند ماه بعد با اشاره اژه‌ای رئیس قوه قضائیه به پایان رسید. او هم ماجرا را تایید کرد و گفت که قوه قضائیه هیچ استثنایی قائل نمی‌شود. کمی ‌بعد هم آقای مصدق معاون اول وقت قوه قضائیه با این دلیل که نمی‌خواهد شائبه تاثیرگذاری بر روند رسیدگی قضایی به این پرونده وجود داشته باشد از سمتش استعفا داد.

رسیدگی به این پرونده ادامه داشت تا اینکه در تاریخ سه شنبه ۱۵ اسفندماه خبر رسید که اولین جلسه رسیدگی به پرونده فساد فرزندان معاون اول قوه قضائیه برگزار شده است.

به گفته نماینده دادستان در این جلسه متهمین مجموعه‌ای را به منظور اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضائی از جمله پرونده‌های کلان اقتصادی تشکیل داده و با سوءاستفاده از افراد صاحب منصب، اقدام به دریافت وجوهی می‌کردند. به گفته نماینده دادستان، حلقه اصلی این مجموعه «الف -م»، «م-م» و «ح-ی» بوده‌اند که علاوه بر آنها، افراد دیگری مانند امین اموال نامشروع، حسابدار، صراف پوششی و… تحت هدایت و مدیریت این سه نفر در این مجموعه به انجام افعال مجرمانه پرداخته‌اند. به گفته نماینده دادستان در این پرونده سوءاستفاده فرزندان معاون اول قوه قضائیه از نام پدرشان واضح است. اوج فعالیت‌های این مجموعه هم در ۴ سال گذشته مربوط به دو پرونده تخلیه ورزشگاه شهدای قیطریه و ابر بدهکار بانکی به نام رستمی‌صفا بوده است. مجموعه شکل گرفته، تنها در پرونده رستمی‌صفا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مال نامشروع کسب نموده و وجوه مأخوذه در فرایند پولشویی، تبدیل به املاک، خودروهای لوکس، ویلا و ... شده است.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 54729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha