نقشه‌های روز دوازدهم / نیروهای روسیه چقدر پیشروی کرده‌اند؟

حدود ۹۵ درصد نیروهای روسی مستقر در اطراف اوکراین در زمان حمله روسیه، اکنون در خاک اوکراین هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در روز دوازدهم حمله روسیه به اوکراین در حالیکه نیروهای اوکراینی و غیرنظامیان زیر حملات و گلوله باران سنگین هستند، نیروهای روسیه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتند.

  • مقامات اوکراین می‌گویند که پیشنهاد جدید آتش‌بس روسیه و تعیین گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از شهرهای مختلف اوکراین از جمله کی‌یف به خاک روسیه یا بلاروس "کاملا غیراخلاقی" است. پیشتر روسیه اعلام کرده است که با آتش‌بس در مسیرهایی، امکان تخلیه غیرنظامیان را ایجاد خواهد کرد. این مسیرها به مناطقی در روسیه یا بلاروس منتهی می‌شوند.
  • مسیر خروج از کی‌یف که توسط روسیه اعلام شده به خاک بلاروس، متحد روسیه منتهی می‌شود و غیرنظامیان خارکیف هم فقط می‌توانند از مسیری که به خاک روسیه میرسد عبور کنند.
  • صدها هزار نفر از مردم در شهرهای مختلف اوکراین زیر بمباران شدید گرفتار شدند.
  • اوکراین می‌گوید که نیروهای روسیه در حال آماده شدن برای حمله به کی‌یف هستند.

نقشه اوکراین

روسیه در ساعات اولیه روز پنجشنبه ۲۴ فوریه، ۵ اسفند از سه جهت اصلی شمال، جنوب و شرق به اوکراین حمله کرد.

به گفته مقامات آمریکایی، حدود ۹۵ درصد نیروهای روسی مستقر در اطراف اوکراین در زمان حمله روسیه، اکنون در خاک اوکراین هستند.

اهدافی در این کشور از زمین، دریا و هوا مورد حمله قرار گرفتند.

روز دوشنبه، ۷ مارس، ۱۶ اسفند روسیه اعلام کرد که گذرگاه‌های بشردوستانه جدیدی را برای خروج غیرنظامیان از شهرهای کلیدی اوکراین باز خواهد کرد و از برقراری آتش‌بس در این مسیرها خبر داد. اما چهار مسیر از میان شش مسیر اعلام شده به روسیه یا بلاروس، متحد اصلی روسیه منتهی می‌شود.

اوکراین گفته است که پیشنهاد روسیه در مورد گذرگاه‌های بشردوستانه که غیرنظامیان را به بلاروس یا روسیه می‌برد "کاملاً غیراخلاقی" است. سخنگوی رئیس‌جمهور اوکراین گفت که شهروندان اوکراینی باید اجازه داشته باشند از طریق خاک اوکراین خانه‌های خود را ترک کنند.

نقشه اوکراین

نبرد برای کی‌یف

در روزهای اخیر گلوله‌باران شدیدی در مناطق شمال غربی شهر کی‌یف صورت گرفته است. همزمان با بمباران شدید نیروهای روسیه، حدود ۲ هزار غیرنظامی سعی کردند از شهر ایرپین، در بیست کیلومتری کی‌یف فرار کنند. تعدادی از آنها در اثر بمباران کشته شدند.

اهدافی در اطراف مرکز این شهر هدف حملات هوایی و گلوله‌باران قرار گرفتند اما نیروهای زمینی روسیه بیشتر ازحومه شهر پیشروی نکردند.

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که جلوداران کاروان خودروهای نظامی روسیه در این منطقه باقی مانده‌اند و در روزهای اخیر پیشرفت چندانی نداشتند.

کی یف

حمله از شمال

نیروهای روسی در ابتدا پیشرفت‌های سریعی داشتند و از بلاروس به سمت غرب در حاشیه رودخانه دنیپر از چرنوبیل پیشروی کردند.

اما وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که بدنه اصلی ستون بزرگ نیروهای روسی که به سمت کی‌یف پیشروی می‌کرد، در فاصله ۳۰ کیلومتری این شهر متوقف مانده است.

به گفته ارتش اوکراین، در شمال شرق کی‌یف، شهر چرنیهیف زیر بمباران شدید قرار دارد و چندین منطقه مسکونی به ویرانه تبدیل شده است.

ویرانی یک منطقه مسکونی در شهر چرنیهیف

ویرانی یک منطقه مسکونی در شهر چرنیهیف

خروج غیرنظامیان از شهر ایرپین در استان کی‌یف

خروج غیرنظامیان از شهر ایرپین در استان کی‌یف

نقشه اوکراین

نیروهای روسیه از سمت شرق‌تر هم به سمت پایتخت اوکراین پیشروی کردند.

در روزهای منتهی به حمله روسیه، سپاه بزرگی از نیروهای روسی در اطراف شهر تروبورتنو جمع شده بود.

درگیری‌های شدیدی هم در اطراف فرودگاه هوستومل رخ داده است و کنترل این فرودگاه چندین بار بین نیروهای روسی و اوکراینی دست به دست شده است.

حمله از سمت جنوب

در جنوب، نگرانی رو به افزایشی برای ده‌ها هزار غیرنظامی که در شهر بندری ماریوپل گرفتار شدند، وجود دارد.

در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته دو توافق آتش‌بس موقت بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از این شهر با نقض آتش‌بس به شکست انجامید. روسیه و اوکراین یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

نقشه اوکراین

گزارش‌ها از شهر ماریوپل حاکی است که برق و آب لوله کشی قطع شده است و اجساد کشته شدگان در خیابان‌ها مانده است.

حملات موشکی در شهر میکولائیف باعث آتش‌سوزی در مناطق مسکونی شده است.

کنترل روسیه بر شهر میکولائیف راه را برای پیشروی این نیروها به سوی بندر اودسا باز خواهد کرد.

آمریکا می‌گوید که حمله به بندر اودسا قریب الوقوع نیست، اما نیروهای اوکراینی در این شهر برای حمله در روزهای آینده آماده می‌شوند.

تحلیل‌گران می‌گویند که شکست اوکران در اودسا بسیار مهم خواهد بود چون در اینصورت اوکراین از خط ساحلی‌اش جدا می‌شود و مسیر نیروهای روسیه از شهر دونتسک تا مرز کشور مولداوی را هموار می‌کند.

حمله از سمت شرق

خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین در روزهای اخیر هدف بمباران هوایی شدیدی بوده است.

نقشه اوکراین

مناطق مسکونی وسیعی در شهر هدف اصابت گلوله های توپخانه قرار گرفته به طوری که دادستان‌های سازمان ملل در حال تحقیق و بررسی احتمال وقوع جنایت جنگی در این منطقه هستند.

به گفته موسسه مطالعات جنگ (ای اس دبلیو) ضد حمله نیروهای اوکراینی در نزدیکی خارکیف به واحدهای خط مقدم روسیه صدمه آسیب رسانده و نیروهای روسی را به پشت مرزهای شمال غرب خارکیف عقب رانده است.

همچنین تخمین زده می‌شود که حدود ۱۵ هزار جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه در دونتسک و لوهانسک هستند که می‌توانند به پیشروی روسیه کمک کنند. اوکراین معتقد است که تعداد این افراد بیش از این است.

فرار هزاران نفر از مرزها

نقشه اوکراین

سازمان ملل متحد می‌گوید که از زمان حمله روسیه به اوکراین بین از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از اوکراین گریختند. این سریع ترین میزان رشد بحران پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف معتقد است که نیمی از آنها کودک یا نوجوان هستند.غیرنظامیانی که از جنگ می‌گریزند از مرزهای غربی اوکراین به کشورهای همسایه مانند لهستان، رومانی، اسلواکی، مجارستان و مولداوی پناه می‌برند.

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۳
کد خبر: 25955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha