آیا شدنی است؟ / خسته از جنگ، در انتظار پیروزی

به گفته تحلیل‌گران، بدون تسلیحات پیشرفته‌تری که برای تقویت خط مقدم برنامه‌ریزی شده‌اند یا نیروهایی که به طور کامل متعهد شوند که همچنان در ذخیره نگه داشته شوند، بعید است که اوکراین بتواند در ضدحمله به موفقیت دست یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ناتوانی اوکراین در نشان دادن موفقیت قاطع در میدان نبرد، این نگرانی را برانگیخته که درگیری در حال تبدیل شدن به یک بن‌بست و از دست دادن حمایت بین‌المللی است.

طبق آنچه در گزارش واشنگتن پست آمده، در همین حال، مردم اوکراین خسته از جنگ، مشتاق هستند تا رهبران کی‌یف پیروزی را تضمین کنند و در واشنگتن، انتظار می‌رود که درخواست‌ها برای افزایش کمک‌ها به اوکراین در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2024 تقویت شود.

به گفته تحلیل‌گران، بدون تسلیحات پیشرفته‌تری که برای تقویت خط مقدم برنامه‌ریزی شده‌اند یا نیروهایی که به طور کامل متعهد شوند که همچنان در ذخیره نگه داشته شوند، بعید است که اوکراین بتواند در ضدحمله به موفقیت دست یابد.

ایستگاه فرسایش درگیری؛ کدام طرف زودتر فرسوده می‌شود؟

فرانتس استفان گادی، کارشناس ارشد مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک و مرکز امنیت جدید آمریکایی که در ماه ژوئیه از اوکراین بازدید کرد، گفت: «سوال اینجاست که کدام یک از دو طرف زودتر فرسوده می‌شود. ما نباید انتظار دستیابی یک‌شبه به اهداف نظامی بزرگ را داشته باشیم.»

گادی گفت که روسیه و اوکراین اکنون در مرحله «فرسایش» هستند و به جای تضمین پیشرفت‌های ارضی قابل توجه، تلاش می‌کنند منابع یکدیگر را تضعیف کنند. در شرایطی که نیروی زمینی تا حد زیادی متوقف شده، اوکراین حملات پهپادی جدیدی را در خاک روسیه از جمله اهدافی در مسکو انجام داده است، اما این حملات کم‌ترین خسارت را به بار آورده است.

شکست اهداف کی‌یف

اطلاعات ایالات متحده می‌گوید اوکراین در رسیدن به هدف اصلی ضدحمله خود شکست خواهد خورد.

هنگامی که از مقامات غربی و اوکراینی در مورد پیشرفت ضدحمله سوال شد، خواستار صبر شدند و نبرد را کندتر از حد انتظار توصیف کردند، اما اصرار داشتند که به طور پیوسته در حال پیشرفت است.

با این حال، فرصت اوکراین برای انجام عملیات تهاجمی محدود است. سال گذشته، نیروهای اوکراینی پس از بازپس‌گیری شهر جنوبی خرسون در اوایل نوامبر، با شروع آب و هوای نامساعد، پیشرفت چندانی نداشتند.

یوری ساک، مشاور وزیر دفاع اوکراین گفت: با پیشروی آهسته نیروهای زمینی، اوکراین از حملات پهپادی برای گسترش دامنه نفوذ ارتش خود استفاده می‌کند، زیرا منتظر مهمات و آموزش‌های پیشرفته تر - از جمله قدرت هوایی بیشتر است. او گفت: «ما هنوز F-16 نداریم، بنابراین باید راهی برای جبران غیبت آنها پیدا کنیم و پهپادها تا حدودی برای جبران این فقدان استفاده می‌شوند.»

حملات مبهم و موازنه جبهه نبرد

به گفته یک مقام اطلاعاتی اوکراین که به شرط ناشناس ماندن در مورد موضوع حساس صحبت کرد، آژانس اصلی اطلاعات داخلی اوکراین پشت حملات پهپادی دریایی بود که اخیراً به یک بندر بزرگ روسیه و یک نفتکش روسی در نزدیکی کریمه اشغالی حمله کرد.

اظهارات کی‌یف در مورد حملات در مسکو مبهم‌تر است. دولت به طور علنی دست داشتن در آن‌ها را انکار می‌کند، در حالی که برخی از مقامات به دست داشتن در این حملات اذعان می‌کنند.

اما تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که اگرچه حملات پهپادی می تواند توجه را از ضدحمله زمینی آرام اوکراین منحرف کند، بعید است که موازنه جنگ را به نفع کی‌یف تغییر دهد.

نبرد عمیق

روسیه هم‌چنین روش‌های پیچیده‌ای برای مبارزه با پهپادهای اوکراینی با پارازیت ها و سیستم شناسایی دارد. کرملین مدعی است که تا حد زیادی موج حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی را در هفته گذشته خنثی کرده است. روز شنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که 20 پهپاد اوکراینی را که شبه جزیره کریمه را هدف قرار داده بودند، سرنگون کرده است.

گادی گفت که اوکراین نیز ماه‌هاست که اهداف لجستیکی روسیه را با مهمات دوربرد دور از خط مقدم هدف قرار داده است، اما تاکنون تأثیر چنین حملاتی در خط مقدم روسیه منعکس نشده است. او گفت: «ما می‌دانیم که موقعیت روسیه بدتر شده است، اما آنقدر بد نشده که بتوانید انتظار یک فروپاشی قریب الوقوع را داشته باشید. کمپین حملات دوربرد، که به آن «نبرد عمیق» نیز می‌گویند، زمانی موفقیت‌آمیز توصیف می‌شود که نیروهای حریف دیگر نتوانند از نیروهای ذخیره طلب کمک کنند یا عملیات‌های پشتیبانی اولیه مانند تامین مجدد را انجام دهند.

مقاومت بی‌امان

با این حال، نیروهای روسیه به جای فروپاشی، مقاومت شدیدی از خود نشان می‌دهند و حتی پیشروی‌های تهاجمی انجام می‌دهند. در شمال شرقی اوکراین، مقامات کوپیانسک دستور تخلیه دسته‌جمعی غیرنظامیان را صادر کردند. این شهر بخشی از سرزمین های اشغالی بود که اوکراین در سپتامبر و اکتبر سال گذشته آن را بازپس گرفت.

washington 1

یک داوطلب صلیب سرخ اوکراین در 14 اوت در حین تخلیه در کوپیانسک اوکراین به شخصی کمک می‌کند تا به ماشین برسد

در جبهه جنوبی، نیروهای اوکراینی به جای اینکه از سرعت استفاده کنند، به استفاده از یک رویکرد آهسته برای تضمین پیشرفت‌ها ادامه می‌دهند.

ماه گذشته، نیروهای اوکراینی به استارومایورسکه، اولین روستایی که طی هفته‌ها بازپس‌گیری شد، حمله کردند، و این امید را ایجاد کرد که این پیشروی می‌تواند یک پیشرفت متحول‌کننده با مشارکت نیروهای ذخیره آموزش‌دیده توسط غرب باشد. این اتفاق نیفتاد. سه هفته دیگر طول کشید تا نیروهای اوکراینی روستای مجاور اوروژاین را آزاد کردند و طبق گزارش ها متحمل خسارات سنگین شدند.

رسیدن به دریای آزوف و شکستن پل زمینی روسیه به کریمه یکی از اهدافی است که عموماً از ضدحمله عنوان می‌شود. اما پیشرفت‌های استارومایورسکه شامل تاکتیک های جدیدی نبود. سرهی کوزمین، سخنگوی ارتش این منطقه گفت که واحدهای شناسایی دفاع روسیه را بررسی کردند تا به نقاط ضعف حمله کنند و به واحدهای کوچکتر - اغلب با پای پیاده - اجازه دهند تا با یک تیم مین‌زدایی وارد شوند.

مانع بزرگ

ساک، مشاور وزیر دفاع، گفت که پیشرفت آهسته در پاکسازی میدان‌های مین گسترده در امتداد جبهه مانع از درگیر شدن کیف با کمک اکثریت نیروهای ذخیره آموزش‌دیده توسط غرب می‌شود. او گفت: «برای به کارگیری نیروهای ذخیره خود باید مطمئن باشیم که مسیرها امن است. ما ترجیح می‌دهیم آهسته‌تر پیش برویم و مطمئن شویم که جان سربازانمان را حفظ می‌کنیم.»

نیروهای اوکراینی تقریباً 81 مایل مربع از اراضی اشغالی را از زمان آغاز حمله متقابل در ژوئن پس گرفته‌اند که بیشترین دستاوردها در نزدیکی باخموت در شرق و در منطقه زاپوریژیا در جنوب اوریکیو رخ داده است.

washington 2

دود سیاه پس از حمله موشکی روسیه در 7 ژوئیه در یک منطقه صنعتی در زاپوریژیا بلند می‌شود

چالش‌های گسترش فضای نبرد

اوکراین برای ایجاد حس افزایش هزینه جنگ برای شهروندان عادی روسیه، حملات خود را در داخل روسیه افزایش داده است. اما به گفته تحلیل‌گران، این تلاش برای گسترش فضای نبرد باید به پهپادهای خود اوکراین متکی باشد نه تسلیحات ارائه‌شده توسط غرب، زیرا محدودیت‌هایی در استفاده از تسلیحات ناتو برای ضربه زدن به روسیه در قلمرو خودش وجود دارد - و این استراتژی همچنین با خطراتی همراه است.

کلی گریکو که به عنوان کارشناس ارشد که در مرکز استیمسون در مورد عملیات نیروی هوایی تحقیق می‌کند، گفت که دولت بایدن با ارائه تدریجی سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته‌تر و مهمات دوربردتر به کیف، خطر درگیری مستقیم با روسیه را «بسیار موفق» مدیریت کرده است.

کی‌یف ماه‌ها است که از ایالات متحده درخواست موشک‌های دوربرد به نام ATACMS، سامانه موشکی تاکتیکی ارتش را داشته است، اما دولت بایدن تاکنون از ارائه آن‌ها خودداری کرده است و دلیل آن نیز محدودیت‌ها و نگرانی از تشدید رویارویی با روسیه است.

بریتانیا و فرانسه در اوایل سال جاری مهمات مشابهی را برای کیف ارسال کردند. مقامات دولت بایدن بارها گفته‌اند که ایالات متحده حملات در داخل روسیه را تشویق یا امکان‌پذیر نمی‌کند.

گریکو گفت، افزایش برد سیستم‌های تسلیحاتی ارائه‌شده توسط ایالات متحده و دیگران «با تضمین‌های زیادی از کیف همراه شده است که از آن تجهیزات برای هدف قرار دادن خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.» او گفت: «اوکراین هنوز این پتانسیل را دارد که غرب را در مورد اینکه آیا به خویشتن‌داری در این زمینه ادامه خواهد داد یا خیر مضطرب کند.»

۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 46361
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha