آماده‌باش کم‌سابقه لهستان برای جنگ با روسیه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در مذاکرات با مقام‌های اوکراین در مورد تداوم حمایت مالی و نظامی اتحادیه اروپا از کی‌یف و همچنین روند ملحق شدن این کشور به اتحادیه گفتگو خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هفتصد روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویدادهای بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

جوزپ بورل روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در مذاکرات با مقام‌های اوکراین در مورد تداوم حمایت مالی و نظامی اتحادیه اروپا از کی‌یف و همچنین روند ملحق شدن این کشور به اتحادیه گفتگو خواهد کرد.

این چهارمین سفر بورل به کی‌یف از زمانی است که جنگ این کشور با روسیه آغاز شد. هفته پیش سران کشورهای اروپایی در سایه نگرانی از احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و قطع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی واشنگتن از اوکراین، با اختصاص ۵۰ میلیارد یورو کمک مالی به کی‌یف موافقت کردند.

شارل میشل رئیس شورای اروپا هفته پیش با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که اتحادیه اروپا در کنار اوکراین ایستاده است و مسئولیت حمایت از این کشور را در جنگ با روسیه برعهده می‌گیرد.

در همین حال اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که نخستین قسط اوکراین در ماه مارس (اسفند/فروردین) پرداخت خواهد شد. این درحالیست که مقام‌های اروپایی بشدت نگران بازگشت ترامپ به کاخ سفید و توقف حمایت واشنگتن از اوکراین هستند.

چندی پیش روزنامه تایمز چاپ لندن نوشت: بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی تلاش دارند تا مطمئن شوند که در صورت به قدرت رسیدن ترامپ، می‌توانند به اوکراین کمک کنند تا در جنگ علیه روسیه بدون حمایت آمریکا پیروز شود.

این روزنامه انگلیسی افزود: دولت انگلیس در تلاش است تا توانایی‌های تولید جنگ افزار خود را در سراسر قاره اروپا افزایش دهد تا بتواند سلاح و مهمات را به خط مقدم کی‌یف بفرستد و مسکو را دست‌کم برای یک سال دیگر بدون توجه به حمایت ایالات متحده دور نگه دارند.

هشدار نروژ درباره گسترش تهدید روسیه

وزیر دفاع نروژ، مسکو را حتی بعد از جنگ اوکراین تهدید خطاب کرد و مدعی شد که مردم و مقام‌های کشورش باید برای احتمال جنگ با روسیه آمادگی داشته باشند.

بیورن آریولدگرام روز سه‌شنبه طی سخنانی در مجمع جامعه نظامی اسلو، نسبت به ورود احتمالی کشورش در جنگ با روسیه هشدار داد و گفت مردم و مقام‌های نروژ باید برای جنگ احتمالی با مسکو آماده باشند.

وی ادعا کرد: روسیه ممکن است در پاسخ به عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدام تلافی‌جویانه نشان دهد. سایر کشورهای ناتو نیز به صراحت نسبت به تجاوزات روسیه و برنامه‌های برهم زدن صلح در منطقه در چند ماه گذشته هشدار داده اند.

گرام گفت: ما باید خود را در مقابل واکنش احتمالی روسیه در پاسخ به عضویت فنلاند و سوئد آماده نگه داریم و سرمایه‌های لازم در حوزه نظامی را افزایش دهیم.

وی خطاب به مقام‌های نظامی کشورش گفت که به نظر می‌رسد در دوره بعد از اتمام جنگ اوکراین نیز از سمت روسیه تهدید نظامی وجود دارد. روسیه تا مدت‌ها به عنوان یک تهدید وجود خواهد داشت.

سرنگونی ۷ پهپاد اوکراینی توسط ارتش روسیه

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد سامانه دفاعی کشورش ۷ پهپاد اوکراینی که عازم شهر گوبکین بودند را در آسمان جنوب‌غرب بلگورود سرنگون کرد.

به گزارش رویترز، وزیر دفاع روسیه همچنین در پیامی تلگرامی اعلام کرد که هیچ‌یک از پهپادهای اوکراینی به مقصد خود در بلگورود و دیگر شهرهای مرزی روسیه نرسیده‌اند.

شهردار بلگورود نیز اعلام کرد این عملیات تلفات جانی در بر نداشته، ولی ۴ منزل مسکونی در نتیجه ویرانی حاصل از آن آسیب دیده‌اند.

کی‌یف هنوز نظری در واکنش به این خبر منتشر نکرده است.

در ماه ژانویه (دی)، مسکو، کی‌یف را به سرنگون کردن تعمدی یک هواپیمای جنگی حامل ۶۵ سرباز اوکراینی در همین منطقه متهم کرده بود.

کی‌یف هنوز پیامی مبنی بر رد یا تأیید این اتهام نیز صادر نکرده، اما خواستار ارائه مستندات درباره هویت سرنشینان پرواز شده است.

اعلام آماده باش کم سابقه لهستان برای جنگ با روسیه

در شرایطی که جنگ اوکراین و روسیه تقریبا در بن‌بست به سر می‌برد، وزیر دفاع لهستان گفت کشورش باید فورا برای تهدید جنگ احتمالی با روسیه آماده شود.

«ولادیسلاو کوسینیاک-کامیش» وزیر دفاع لهستان در مصاحبه‌ای با روزنامه «سوپر اکسپرس» در پاسخ به اینکه آیا شکست نظامی احتمالی روسیه در اوکراین و حمله به سرزمین لهستان را محتمل می‌داند، گفت: من هر سناریویی را مدنظر دارم و بدترین آن‌ها را هم در نظر می‌گیرم. این وظیفه یک وزیر دفاع در چنین موقعیتی است و ما امروز درگیر آن شده‌ایم.

وزیر دفاع ۴۲ ساله لهستان، همچنین گفت: ما به دقت این روند را بررسی می‌کنیم.

لهستان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو است.

وزیر دفاع لهستان همچنین ادامه داد، وزارت دفاع اقداماتی مستحکم و قاطع را برای آماده شدن در برابر چنین تهدیدی از جمله مشکلات در تامین تسلیحات برای ارتش در نظر گرفته است.

او همچنین خاطرنشان کرد: گرچه خرید تسلیحات در مقیاس بزرگ بسیار مهم است، اما تجهیزات شخصی هر سرباز باید به همان اندازه جدی گرفته شود. لهستان قصد دارد نقش بسیار مهمی در دفاع مشترک از اتحادیه اروپا ایفا کند.

به تازگی سه کشور اروپایی آلمان، هلند و لهستان توافقی را با هدف تسهیل و تسریع تحرک فرا مرزی سربازان و تسلیحات خود در طول یک کریدور مهم که از سمت دریای شمال تا جناح شرقی ناتو امتداد یافته، امضا کردند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا در پی حمله سال ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین، برنامه‌هایی را برای تقویت تحرکات نظامی خود به بهانه آماده شدن برای سناریوی جنگ نظامی با مسکو، اعلام و شروع کردند.

یونان ارسال سامانه «اس-۳۰۰» به اوکراین را تکذیب کرد

یک مقام دولت یونان دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران گزارش‌ها در خصوص ارسال یک سامانه دفاع موشکی به اوکراین را تکذیب کرد.

به گزارش منابع خبری، «پاولوس ماریناکیس» سخنگوی دولت یونان دریک نشست خبری گفت که آتن سامانه‌های موشکی زمین به هوای «اس-۳۰۰» را به کی‌یف منتقل نخواهد کرد. وی گفت که یونان با یک چنین اقدامی دفاع خود را به خطر نمی‌اندازد.

سخنگوی دولت یونان گفت: «باید حدی برای اخبار جعلی وجود داشته باشد، به خصوص وقتی صحبت از دفاع از کشور می‌شود.»

پیشتر، روزنامه «کاثیمرینی» نوشت که رهبری سیاسی و نظامی یونان با انتقال سامانه‌های تسلیحاتی به اوکراین موافقت کرده است.

رسانه‌های یونانی در آن برهه نوشته‌اند که آتن تسلیحات دست دوم را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اخیرا گفت که یونان در برنامه آموزش خلبانان اوکراینی برای جنگنده‌های «اف-۱۶» مشارکت خواهد کرد.

جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین از روزنامه‌نگاران

یک نهاد تحقیقاتی در اوکراین از جاسوسی سرویس‌های امنیتی این کشور از خبرنگاران و نظارت غیرقانونی بر آن‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک پایگاه تحقیقاتی که با هدف بررسی موضوع فساد در حوزه خبرنگاری در اوکراین فعالیت می‌کند (bihus.info) دیروز دوشنبه اعلام کرد که یکی از شاخه‌های سرویس امنیتی داخلی این کشور خبرنگاران خود را تحت نظارت غیرقانونی قرار داده است.

این پایگاه که به‌طور مرتب روایت‌های تحقیقی خود را درباره مقامات و افراد ثروتمند منتشر می‌کند، روز گذشته در پیام‌رسان تلگرام نوشت که یک واحد از سرویس امنیت داخلی، ۳۰ نفر خبرنگار را در جریان یک رویداد در ماه دسامبر تحت جاسوسی قرار داده است.

اما سرویس امنیت داخلی در واکنش به انتشار این خبر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ضمن دفاع از اصول مطبوعات آزاد در راستای دفاع از منافع ملی، تحقیقات در مورد استفاده از فناوری جاسوسی را آغاز کرده است.

گفته می‌شود رئیس یکی از واحدهای سرویس امنیت داخلی در پی علنی شدن این اتهامات از سمت خود برکنار شده است.

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 52132
منبع: تابناک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha