آیا اوکراین رها شده است؟

برای بیش از ۶۰۰ روز جنگ تمام‌عیار، آمریکا بزرگترین ناجی اوکراین بوده است، زیرا اسلحه، پول و موارد مورد نیاز دیگری را برای کمک به دفع تهاجم روسیه به کار گرفته است. اما اکنون آمریکا به یکی از بزرگترین نگرانی‌های اوکراین تبدیل شده است. کمک‌های این کشور به اوکراین به سرعت در حال اتمام است و اختلال در عملکرد کنگره مانع ورود کمک‌های جدید شده است. هیچ‌کس مطمئن نیست که آیا این کمک‌ها بازیابی خواهد شد؟ و اگر بلی، چه زمانی؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یک منبع آگاه اوکراینی می‌گوید: در بهار جریان کمک تدارکات نظامی به اوکراین یک رودخانه وسیع بود. در تابستان به یک جوی تبدیل شده است و اکنون اما به چند قطره اشک رسیده است. در واقع متحد حیاتی اوکراین به دلیل آشفتگی سیاسی فلج شده و به دلیل جنگ اسرائیل در غزه حواسش از اوکراین پرت شده است. بنابراین به نظر می‌رسد که اوکراین در میان ابهام زیاد با زمستانی تیره و تار مواجه است. ضد حمله این کشور نتوانسته خطوط روسیه را بشکند. در حالی‌که روسیه در حال افزایش تولید تسلیحات است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در ۲۰ نوامبر از کیف بازدید کرد تا به اوکراین اطمینان دهد که ایالات متحده از اوکراین هم اکنون و هم آینده حمایت خواهد کرد. با این حال آقای آستین می‌داند که 《کیف پول》در اختیار کنگره است. از ماه سپتامبر، کنگره دو بار کمک‌های جدید به اوکراین را حذف کرده است. سنا در تلاش است تا قفل کمک‌ها را در ماه دسامبر باز کند، قبل از اینکه در ژانویه دوباره تعطیل شود. اخیرا جو بایدن ۱۰۶ میلیارد دلار بودجه تکمیلی از کنگره درخواست کرده است که ۶۱ میلیارد دلار آن برای اوکراین و باقی برای اسرائیل و دیگر اولویت‌های امنیت ملی است. این در حالی است که جمهوری‌خواهان کمک به اوکراین را با اقدامات سخت‌تری برای مهار مهاجرت از طریق مرز آمریکا با مکزیک گره می‌زنند. دست اندرکاران می‌گویند که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هنوز از هم دور هستند.

آنگونه که اکونومیست گزارش داده است، هر چه تاخیر در رسیدن به اشتراک بیشتر باشد، احزاب بیشتر به تب انتخاباتی دچار می‌شوند. برخی در کنگره نگرانند که اگر قبل از کریسمس توافقی صورت نگیرد، ممکن است تخصیص جدید کمک‌ها تا پس از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ به تعویق بیفتد. و اگر دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود، ممکن است‌ کمک‌ها به طور کامل پایان یابد. یک سناتور غمگین طرفدار اوکراین می گوید:«زمان دوست ما نیست.»

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا حدود ۷۵ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین ارائه کرده است. کشورهای اروپایی هم مجموعا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک کرده‌اند. اما بسیار مهم است که آمریکا همچنان سهم بیشتری از کمک های نظامی را ارائه می‌دهد که ارزش آن حدود ۴۴ میلیارد دلار است. با این حال بررسی‌ها حاکی از آن است که این کمک‌ها در حال کاهش است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از کشورهای اروپایی خواسته است که در صورت لزوم، سستی آمریکا را جبران کنند. در واقع، آنها اخیراً وعده های جدیدی داده‌اند. آلمان اعلام کرد که قصد دارد حمایت خود از اوکراین را در سال آینده دوبرابر کند و به ۸.۵ میلیارد دلار برساند و همچنین سیستم‌های دفاع هوایی بیشتری را تحویل دهد. هلند، فنلاند و لیتوانی همگی بسته‌های جدید کمک نظامی را اعلام کردند. اما درباره‌ی کمک‌های اروپا هم مشکلاتی ظاهر می‌شوند. به نظر می‌رسد حکم دادگاه قانون اساسی در آلمان برنامه‌های افزایش کمک‌ها را مختل کند. حزب راست تندرو آزادی خیرت ویلدرس، که بیشترین تعداد کرسی‌ها را در انتخابات اخیر هلند به دست آورد، با ارسال سلاح مخالفت می‌کند و این سوال را مطرح می‌کند که آیا هلند همچنان می‌تواند ائتلاف را برای تامین جت‌های F-۱۶ به اوکراین رهبری کند یا خیر؟ دولت جدید اسلواکی هم کمک‌های نظامی خود را متوقف کرده است. اوکراینی‌ها نگرانند که بدون رهبری آمریکا، اروپایی‌ها به سرعت دلسرد شوند.

مایکل کوفمن از بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، یک اندیشکده آمریکایی، در توضیح اهمیت کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین می‌گوید: اگر حمایت آمریکا کاهش یابد، اوکراین نمی‌تواند یک ضد حمله بزرگ دیگر ترتیب دهد. ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، به خود می‌بالید که بدون حمایت غرب، اوکراین ظرف یک هفته شکسته می‌شود. جک واتلینگ از مؤسسه خدمات یونایتد رویال، یک اندیشکده بریتانیایی، می‌گوید: درباره‌ی اوکراین این مسپله وجود دارد که ممکن است به جای یک فروپاشی ناگهانی، شکست احتمالا 《آهسته و دردناک》خواهد بود.

۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 49599
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha