قمار پوتین و شکست پر هزینه برای غرب؛ اوکراین قربانی جنگ غزه شد؟

در شرایطی که بحران در غزه تشدید شده، پوتین خود را برای تداوم جنگ در اوکراین آماده می کند. به باور ناظران، توجه نگاه غرب به درگیری ها در خاورمیانه و همچنین نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، عزم تزار را برای تداوم جنگ حاکم جزم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، چندی دیگر، حمله روسیه به اوکراین، دو ساله می شود، اما پوتین هنوز به هدف اصلی اش یعنی پایان دادن به استقلال اوکراین و سلطه بر این کشور دست نیافته وهیچ نشانه ای دال بر پایان یافتن این رویارویی وجود ندارد. برعکس، پوتین معتقد است که زمان در اوکراین به نفع اوست و بیش از هر زمان دیگر برای پیشی گرفتن از غرب مصمم هست.

قمار پوتین

به نوشته اقتصادنیوز، بودجه ۲۰۲۴ روسیه، منعکس کننده جنگ اوکراین است؛ بودجه ای که در چارچوبش افزایش بی سابقه هزینه های نظامی پیش بینی شده است.شواهد نشان می دهد پوتین روی تغییرات ژئوپلیتیک جهانی حساب باز کرده و آشکارا از تغییر نگاه های بین المللی به درگیری اسرائیل و حماس استقبال کرده است. به همین دلیل گروهی از ناظران مدعی اند به دلیل خستگی غرب از جنگ اوکراین و همچنین شعله ور شدن تنش در خاورمیانه، احتمال تداوم درگیری در اوکراین بالاست.

در شرایطی که آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، بسیاری در مسکو پیش بینی می کنند که تمرکز فعلی غرب بر اوکراین در ماه های آینده کاهش یابد. پوتین بدون شک از خواست احتمالی جو بایدن جهت تعریف معامله ای بزرگ برای پایان دادن به جنگ استقبال می کند، اما تزار ترجیح خواهد داد تا رهبر جدید بالقوه ( احتمالی) آمریکا مشخص شود، شاید مسکو بتواند با رئیس جمهوری تازه به تعاملی مطلوب تر دست یابد. آنگونه که شورای آتلانتیک نوشته، پوتین بر اساس تجربه ای که طی بیش از دو دهه در صحنه جهانی به دست آورده، انتظار دارد اوکراین درگیر محاسبات نادرستی شده و اینگونه حمایت بین‌المللی را از دست بدهد.

IUMDYCBGP5IX7N6FOQ5BGQBWGIقمار پوتین و شکست پر هزینه برای غرب؛ اوکراین قربانی جنگ غزه شد؟

چرایی تداوم جنگ در اوکراین

شکی نیست که حمله به اوکراین برای روسیه بسیار پرهزینه بوده، خواه از منظر خسارات نظامی و خواه آسیب هایی که به جایگاه بین المللی این کشور وارد شده است. در عین حال، پوتین برای پایان دادن به انزوای پوتین به اهرم های متفاوتی متوسل شده است. او اقتصاد روسیه را به طرز شگفت انگیزی در برابر تحریم ها مقاوم کرده و به درجه ای از خودکفایی در بخش نظامی-صنعتی دست یافته است.این در حالی است که در باب وقوع ناآرامی ها در داخل، نگرانی های جدی وجود ندارد.شورش واگنر حکایت از شکنندگی تسلط پوتین بر روسیه داشت، اما امروز وقوع چنین تهدیدی چندان جدی نیست.

اپوزیسیون سیاسی داخلی سرکوب شده و فعالیت رسانه های مستقل خاموش. علاوه بر این، پوتین تلاش داشت تا از ظهور هر گونه رقیب بالقوه از میان صفوف ارتش روسیه جلوگیری کرده و وفادارانی مانند سرگئی شویگو و والری گراسیموف را علیرغم اشتباهات فراوان در پست های نظامی بالا نگه دارد.این مولفه ها بدین معناست که در حال حاضر انگیزه کمی برای پوتین جهت پایان دادن به جنگ وجود دارد. بالاخص آن که از دیدگاه پوتین، درگیری طولانی مدت در اوکراین برای کرملین به مراتب بهتر است.

2222222222222222قمار پوتین و شکست پر هزینه برای غرب؛ اوکراین قربانی جنگ غزه شد؟

شکست پر هزینه برای غرب

ناظران مدعی اند، رهبران اوکراین و غرب تاکنون نتوانسته اند پوتین را متقاعد کنند که زمان به نفع او نیست. در حال حاضر، استراتژی نظامی اوکراین بر تلاش جهت از بین بردن ارتش روسیه با توسل به تاکتیک های فرسایشی متمرکز است. این گزاره می‌تواند توانایی‌های نظامی روسیه را تضعیف کند، اما برای شکست قاطع روسیه در میدان نبرد، اوکراین باید حجم بیشتری از کمک های نظامی همراه با دسترسی بدون مانع به آخرین فن آوری های نظامی را دریافت کند.غرب مطمئنا منابع مورد نیاز اوکراین جهت شکست روسیه را در اختیار دارد. مجموع تولید ناخالص داخلی همه کشورهای عضو ناتو بیش از بیست برابر تولید ناخالص داخلی روسیه است. با این حال، تردید رهبران غربی به پوتین کمک کرد تا این نبرد را پیش ببرد.

رهبران غربی اغلب در باب خطرات جنگ در اوکراین رایزنی می کنند. اگر پوتین بتواند دست بالا در جنگ اوکراین را داشته باشد، های پیروزی روسیه به مراتب بیشتر از هزینه افزایش حمایت از اوکراین خواهد بود. این یک واقعیت ژئوپلیتیکی فراتر از چرخه های انتخاباتی چارچوب های امنیتی بین المللی خواهد بود.

۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 48989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha