حمایت غربی ها از اوکراین و محکومیت غزه، غزه‌ای‌ها به اندازه چشم آبی‌ها مستحق کمک نیستند؟

جهانیان با ترند کردن هشتگ‌های نسل‌کشی غزه و تحریم اسرائیل وجدان بیدار خود را به نمایش گذاشتند. اما سازمان ملل تاکنون و پس از ٣ هفته، تنها به صدور یک قطعنامه با ١٢٠ رای موافق برای  آتش‌بس اکتفا کرده است. از طرف دیگر خبری از اعلام همبستگی آمریکا و اتحادیه اروپا با فلسطین نیست و متهم کردن گروه‌های مقاومت به تروریسم و خشونت‌طلبی، گویی شرط نخستین برای اتخاذ مواضع انتقادی کم‌اثر نسبت به جنایات اسرائیل در نزد اروپایی‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اوایل سال ٢٠٢٢ میلادی با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین موجی از محکومیت توسط آمریکا، اروپا و متحدان آنان و ایضاً حمایت یکپارچه از اوکراین به راه افتاد. شدت فضاسازی رسانه‌ای و فشار جهانی به حدی بود که سازمان ملل پس از کمتر از یک هفته، با برپایی نشست اضطراری مجمع عمومی‌ و صدور قطعنامه که با ۱۴۱ رای موافق همراه بود، عملیات روسیه را محکوم و خواستار خروج فوری نیروهای روس از اوکراین شد. اعطای بسته کمکی یک میلیارد دلاری به اوکراین از سوی آمریکا که شامل تسلیحات سنگین در روزهای نخست جنگ بود، بسیار بازتاب داشت. تاکنون کشورهای آمریکا با ۷۶ میلیارد دلار، آلمان با ۲۳، انگلیس با ۱۵، نروژ با ۸، ژاپن با ۷، کانادا با ۶ و در نهایت لهستان با ۴ میلیارد دلار، در صدر کشورهای کمک‌کننده به اوکراین قرار داشته‌اند. این کمک‌ها در قالب اعطای وام، تسلیحات و کمک‌های بشردوستانه طبقه‌بندی می‌شوند.

وقتی حقوق بشر را برای اوکراین خوب خرج می‌کنند
اتحادیه اروپا نیز برای نخستین بار در طول تاریخ تاسیس آن، در جریان یک جنگ سمت یکی از طرف‌های درگیری ایستاد تا مجموع کمک‌های این اتحادیه به اوکراین رقم عجیب ۸۰ میلیارد دلار را شامل شود. فضاسازی رسانه‌ای با کلیدواژه‌های حقوق بشر، وخامت اوضاع انسانی و مظلومیت مردم اوکراین، اعمال حدود ۳ هزار تحریم علیه روسیه، حذف روس‌ها از مسابقات ورزشی جهانی با رویکردی کاملا سیاسی، متهم کردن چندین باره مسکو به ارتکاب جنایت جنگی و حمایت رسانه‌ای از اوکراین با قراردادن پرچم این کشور در کنار آرم و نشان شبکه‌های تلویزیونی جهانی، از جمله حمایت‌های برجسته بین‌الملی، مالی، سیاسی و رسانه‌ای از اوکراین به شمار می‌روند.

«حق»، واژه‌ای که به دلخواه غربی‌ها تفسیر می‌شود
حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه چند هفته است که جریان دارد اما خبری از کمک‌های سنگین ده‌ها میلیارد دلاری به غزه نیست و در عوض این عامل مهاجم است که آماج کمک‌های تسلیحاتی آمریکا و سیاسی غرب واقع شده است. واژه حق دفاع برای اسرائیل، طی این روزها چنان توسط سران غربی تکرار می‌شود که گویی فلسطینیان کشور یهودیان را اشغال کرده و ۸۰ سال جنایت کرده‌اند. در حالی که حملات جنون‌آمیز و وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه روز به روز تشدید می‌شود، تلفات انسانی در غزه ظرف ۴ هفته گذشته، در حال نزدیک شدن به تلفات اوکراین ظرف ٢٠ماه درگیری است. اسرائیل در این جنگ نابرابر از سلاح‌های ممنوعه همچون فسفر سفید استفاده می‌کند و مفهوم جنایت جنگی با توجه به سخت‌ گیرانه‌ترین تعاریف حقوق بین‌الملل بر حملات اسرائیل قابل تطبیق است.

غزه‌ای‌ها به اندازه چشم آبی‌ها مستحق کمک نیستند
جهانیان با ترند کردن هشتگ‌های نسل‌کشی غزه و تحریم اسرائیل وجدان بیدار خود را به نمایش گذاشتند. اما سازمان ملل تاکنون و پس از ٣ هفته، تنها به صدور یک قطعنامه با ١٢٠ رای موافق برای آتش‌بس اکتفا کرده است. از طرف دیگر خبری از اعلام همبستگی آمریکا و اتحادیه اروپا با فلسطین نیست و متهم کردن گروه‌های مقاومت به تروریسم و خشونت‌طلبی، گویی شرط نخستین برای اتخاذ مواضع انتقادی کم‌اثر نسبت به جنایات اسرائیل در نزد اروپایی‌ها به شمار می‌رود. دروغ‌های رژیم صهیونیستی درباره کشتار غیرنظامیان توسط حماس در رسانه‌های غربی ضریب پیدا می‌کند، گذرگاه رفح با فشار اسرائیل و غرب بسته مانده و جز چند کامیون حاوی دارو و کمک‌های بهداشتی، کمکی به غزه ارسال نشده است. این میان دبیرکل سازمان ملل پس از چند نقد کوتاه به اسرائیل، خیلی صریح به گروه‌های مقاومت حمله می‌کند.

۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
کد خبر: 48750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha