ساز و کار انتشار اوراق دولتی نیازمند اصلاح است

ضروری است فرآیند انتشار اوراق دولتی از لحاظ ساز و کار و ارکان هیچگونه تفاوتی با اوراق شرکتی نداشته باشند و اگر روند فعلی اصلاح نشود، تامین مالی دولت بی‌تردید به مشکل بر خواهد خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پنل تخصصی روش‌های نوین تامین مالی از طریق بازار سرمایه، با بیان مطلب بالا گفت: بازار سرمایه در وضعیت کنونی بازاری است که می‌تواند در خصوص انتشار اوراق، حجم آنها و همچنین میزان تامین مالی از این بازار، سیاست‌هایی تعیین کند.

میثم فدایی، شرکت های تامین سرمایه را یکی از بازیگران اصلی این حوزه خواند و گفت: میان وضعیت کنونی این شرکت‌ها با وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد.

وی با اشاره به حجم تامین مالی دولتی در سال ۹۹ از طریق اوراق بدهی گفت: حجم تامین مالی دولت طی سال گذشته، ۱۸۳ «همت» بوده که شامل اوراق خزانه، اوراق منفعت، اوراق سلف و اوراق مرابحه می‌شود.

فدایی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۳۰ «همت» اوراق مرابحه منعقد شد؛ همچنین، میزان اسناد خزانه اسلامی (اوراقی است که به پیمانکاران تخصیص داده می‌شود) ۴۳ «همت» بوده است.

۸۶۰ میلیارد تومان؛ تامین مالی شهرداری‌ها از بازارسرمایه

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، تامین مالی شهرداری ها از بازار سرمایه را یکی از نقاط ضعف بازار بدهی برشمرد و اذعان کرد: در سال جاری ۸۶۰ میلیارد تومان تامین مالی شهرداری ها از بازار سرمایه بوده است.

وی با اشاره به اوراق شرکتی به عنوان بخش دیگری از بازار بدهی گفت: سال گذشته مقدار اوراق شرکتی منتشر شده در بازار سرمایه، ۳۶ «همت» بود؛ این در حالی است که امسال اوراق شرکتی ۱۱ «همت» منتشر شده است.

فدایی میزان اوراق شرکتی منتشر شده را پایین خواند و گفت: لازم است، حجم تامین مالی شرکتی و حجم تامین مالی شهرداری متناسب با حجم تامین مالی دولت باشد. از این روی، از شرکت‌های تامین سرمایه درخواست می‌شود تا در این حوزه حتماً ورود داشته باشند.

وی با اشاره به مانده اوراق بدهی یعنی میزان اوراقی که اکنون در بازار سرمایه وجود دارد، گفت: تامین دولت در سال گذشته از بازاربدهی ۲۷۵ «همت» بوده که این عدد در سال جاری به ۳۹۷ «همت» رسیده است، این رقم نشان دهنده رشدی در حدود ۱۳۷ «همت» دراین خصوص است.

«بازارگردانی» نقشی مغفول در بازارسرمایه

فدایی انتشار بدون رکن بازارگردان را یکی از عارضه های اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه برشمرد و گفت: از عوامل اثرگذاری که در بازار سهام طی مدت اخیر مشاهده می شود، سیگنالی است که اسناد خزانه اسلامی به بازار سرمایه می دهند؛ در نظر داشته باشید که مارکت اسناد خزانه اسلامی، یک مارکت غیر بلوغ یافته شده، زیرا این اسناد در دست پیمانکارانی است که حاضرند آن را به هر قیمتی بفروشند.

وی ادامه داد: از سویی از سوی دیگر، صندوق های سرمایه‌گذاری متقاضیان اصلی آنها هستند، حاضر به خرید این اوراق نمی شوند. این از دولت تقاضا می شود ساز و کار انتشار اسناد خزانه اسلامی اصلاح و برای این اوراق بازارگردان لحاظ شود. لازم است فرآیند انتشار اوراق دولتی از لحاظ ساز و کار و ارکان هیچگونه تفاوتی با اوراق شرکتی نداشته باشند و اگر روند فعلی اصلاح نشود، تامین مالی دولت بی‌تردید به مشکل بر خواهد خورد.

فدایی در پایان سخنان خود حجم معاملات اوراق بدهی را یکی از دغدغه های فعالان بازار سرمایه برشمرد و تصریح کرد: حجم معاملات در بازار اوراق بدهی بازار سرمایه در بورس و فرابورس از ابتدای ۱۴۰۰ تا اکنون یک هزار و ۴۶۳ «همت» بوده است که معاملات عمده در برگیرنده یک هزار و  ۱۳۷ «همت» بوده است، یعنی بیش از ۹۵ درصد بازار اوراق بدهی میان بازیگران بزرگ اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: معاملات بلوک در فرابورس ۱۷ «همت» و در بورس ۱۰ «همت» بوده است. معاملات خرد در بورس ۴ «همت» و در فرابورس ۵۶ «همت» بوده که عمده آن مربوط به خزانه اسلامی می‌شود که به پیمانکاران فروخته می‌شود.

۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 22507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha