بازار پول بدون کمترین نظارتی رها شده است/در صورت افزایش نرخ بهره ، ۲۵ درصد تورم قطعی فقط از این ناحیه تحمیل خواهد شد!

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سهام گفت: بانک مرکزی و مجموعه مدیران دولتی مرتبط با این موضوعات بدون بررسی و محاسبه سایر تبعاتی که افزایش سود بانکی روی اقتصاد می گذارد چنین سیاستی را اتخاذ کرده اند در حالی که اقتصاد ایران اقتصادی نیست که به نرخ بهره جواب بدهد و اقتصادی نیست که با افزایش نرخ بهره بتوان تورم را کاهش داد. بی تردید نرخ بهره و افزایش نرخ بهره به زیان بازار سرمایه و کل اقتصاد است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، همایون دارابی کارشناس بورس و بازار سهام در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص زیان ها و تبعاتی که افزایش سود بانکی به اقتصاد ایران و تحمیل تورم بالا به مردم وارد می کند گفت: وضعیت بازار پول یا نرخ بهره در حال حاضر به زیان همگان است بنابراین تنها به زیان بازار سرمایه نیست. با توجه به اینکه بازار پول جایگزین سرمایه گذاری ها محسوب می شود با افزایش نرخ بهره؛ به جای اینکه منابع مالی صرف تولید و سرمایه گذاری در بنگاه های تولیدی شود وارد بانکها می شود و کار و تولید وبهره وری در اقتصاد را به شدت کاهش می دهد.
کارشناس بورس و بازار سرمایه تصریح کرد: بی تردید می توان گفتی یکی از عمده ترین دلایل بروز تورمی که امروز وجود دارد ناشی از بلبشوی بازار پول است به طوری که از ابتدای سال تا کنون شاهد رها شدن بازار پول بدون کمترین نظارتی هستیم و بانکها سودهای عجیب وغریبی پیشنهاد می کنند، نرخ بهره اوراق ها به ویژه اوارق دولتی به شدت افزایش یافته است.
وی در این باره توضیح داد: وقتی دولت که معتبرترین قرض گیرنده در اقتصاد است نرخ بهره ای که دولت با آن می تواند قرض بگیرد نرخ بهره پایه است و وقتی اسناد خزانه به نرخهای ۲۸ درصد می رسد نشان می دهد اقتصاد با معضل بزرگی مواجه است و در یک ناپایداری مهم قرار گرفته در حالی که اگر بانک مرکزی نرخ سود بانکی را مورد نظارت قرار می داد و این بازار را به حال خود رها نمی کرد امروز شاهد تورم بسیار بالا در دارایی هایی مثل ارز و سکه نبودیم.
همایون دارابی کارشناس بورس و بازار سرمایه خاطر نشان کرد: انباشت سودهای بانکی بلا محل در نظام بانکی و فشاری که به نظام بانکی وارد شده سپرده گذاران را به شدت نگران کرده است به طوری که شاهد سرریز منابع به بازار ارز وسکه هستیم موضوعی که باعث به حرکت درآمدن این بازارها و بالا رفتن قیمت ها شد.
همایون دارابی کارشناس بورس و بازار سهام گفت: بی تردید نرخ بهره و افزایش نرخ بهره به زیان بازار سرمایه و کل اقتصاد است، بنابراین بدون ایجاد ساختار نظارتی قابل قبولی روی بانکها روزهای سختی در پیش خواهیم داشت چرا که بانکها به نوعی به سمت ناکارآمدی و ناتوانی حرکت می کنند.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و خاطر نشان کرد:در سال جاری تا همین لحظه شاهد افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی تا مرز ۳۵ درصد هستیم، این رقم موضوع ساده ای نیست که به آسانی از کنار آن عبور کرد بلکه نشانه های خطر قریب الوقوع در نظام بانکی کشور به شمار می رود که متاسفانه مسووولین بدین موضوع توجهی ندارند، بنابراین با صراحت می توان گفت بخش عمده ای از مشکلات که امروز در حوزه ارز وطلا داریم به دلیل عدم نظارت بانکی است.
همایون دارابی در خصوص تاثیر افزایش نرخ بانکی روی بالا رفتن نرخ تورم گفت: نرخ های بالای سود بانکی روی نرخ تورم تاثیر گذار است. با افزایش نرخ بهره، پولی که در نظام بانکی است سود بیشتری دریافت می کند بنابراین نزدیک به ۳۵۰۰ همت سپرده بیش از یک سال داریم یعنی سپرده ای که سود بدان تعلق می گیرد وقتی نرخ سود این سپرده ها از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد بالا می رود و ۵ درصد افزایش می یابد چیزی در حدود ۱۲۰ همت باید سود بیشتری پرداخت شود و چون بانکها چنین سودی ندارد مجبور به استقراض این سود یا این پول از بانک مرکزی می شوند بنابراین با ضریب فزاینده حول وحوش ۸ یعنی باید ۱همت پول خلق شود تا سود بیشتری پرداخت شود.
وی خاطر نشان کرد: ماحصل این ۱ همت به این معناست که سال آینده ۲۵ درصد تورم قطعی فقط از این رقم خواهیم داشت، بنابراین نرخ بهره بالا یکی از عوامل موثر افزایش تورم در میان مدت به شمار می رود. اگر اقتصادهایی مثل امریکا با نرخ بهره تلاش می کنند تورم خود را مهار کنند و سعی می کنند تقاضای کل در اقتصاد را کم کنند با روش کاهش تقاضای کل، برای مدتی قیمت ها را مهار می کنند ان هم در چارچوب اقتصادی که در اشتغال کامل ودر حال تولید بهینه قرار دارد در حالی که اقتصاد ایران هیچکدام از این مشخصات را ندارد و به شدت با کمبود کالا مواجه است و بخش عمده سود بانکی از پایه پولی پرداخت می شود به همین خاطر هر چه قدر سود بانکی بالا برود در آینده تورم بیشتری گارانتی می شود.
همایون دارابی در خصوص تبعات تورمی افزایش نرخ سود سپرده های بانکی هشدار داد و گفت: افزایش ۵ درصدی سود بانکی به این معناست که از ابتدای سال تا الان نرخ بانکی و اوراق دولتی افزایش داشته اند یعنی سال آینده بدون وجود هیچ عامل تورم زای دیگری شاهد ۲۵ درصد تورم از محل افزایش نرخ سود سپرده های بانکی خواهیم بود.

اگر کسری بودجه دولت و تورم ناشی از افزایش پایه پولی را به این موضوع اضافه کنیم سال آینده شاهد تورمی سرسام آور خواهیم بود که فقط از این دو محل به وجود آمده اند.
همایون دارابی کارشناس بورس با انتقاد از سیاست های بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی و مجموعه مدیران دولتی مرتبط با این موضوعات بدون بررسی و محاسبه سایر تبعاتی که افزایش سود بانکی روی اقتصاد می گذارد چنین سیاستی را اتخاذ کرده اند در حالی که اقتصاد ایران اقتصادی نیست که به نرخ بهره جواب بدهد و اقتصادی نیست که با افزایش نرخ بهره بتوان تورم را کاهش داد. در این اقتصاد شما باید تولید پول را حداقل کنید و کسری بودجه دولت و سود بانکی و سایر مواردی که به پایه پولی فشار می آورد را از بین ببرید در این صورت درمیان مدت تورم مهار می شود در غیر این صورت سایر سیاست گذاری نتیجه عکس می دهد بنابراین در سال آینده با تورم بالایی رو به رو می شویم.

۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
کد خبر: 38473

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha