رتبه‌بندی شرکت‌های فولادی بازار سرمایه بر اساس سود خالص + جدول

صنعت فولاد در پاییز ۱۴۰۱ یکی از پرچالش‌ترین سال‌های خود را پشت سر می‌گذارد؛ با این وجود این صنعت در ۹ ماهه سال جاری عملکرد قابل‌قبولی را ثبت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فولادی‌ها در سال ۲۰۲۲ با آغاز جنگ اوکراین و روسیه شاهد افزایش قیمت‌های جهانی محصولات خود بودند و تا پایان بهار سال جاری روزهای خوبی را پشت سر گذاشتند، اما از ابتدای تابستان قیمت‌های زنجیره فولاد نزولی شد و بیش از ۵۰ درصد کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی را شاهد بودیم؛ این موضوع به خوبی خود را در صورت‌های مالی فصل تابستان این شرکت‌ها نشان داد. این موضوع سبب شد تا شرکت‌های فولادی بازار سرمایه در فصل تابستان با میانگین ۳۰ تا ۵۰ درصدی کاهش درآمدزایی مواجه شوند؛ اما با توجه به انتشار گزارش‌های ۹ ماهه سال جاری شرکت‌های بازار سرمایه افزایش دوباره درآمدزایی و سودآوری شرکت‌های فولادی را شاهد بودیم که با وجود مشکلاتی چون کمبود گاز، افزایش کم‌سابقه نسبت قیمت آهن اسفنجی توانستند وضعیت نه‌چندان مناسب تابستان خود را تا حدودی جبران کنند.

رتبه‌بندی شرکت‌های فولادی بازار سرمایه بر اساس سود خالص + جدول

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت‌های فعال در صنعت فولاد و آهن بازار سرمایه، شرکت فولاد مبارکه در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ توانست با کسب درآمد ۴میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار و سود خالص یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلاری رتبه اول را در بین شرکت‌های فولادی بازار سرمایه نصیب خود کند. این شرکت همچنین با حاشیه سود ۳۱ درصدی توانست رتبه نخست را در نسبت سودآوری فولادی‌ها به دست آورد. به نظر می‌رسد انحصار این شرکت در تولید انواع ورق‌های فولادی و گستره زنجیره فولاد و صنایع معدنی در مجموعه خود از گندله تا محصول نهایی خود سبب شده این شرکت در بین شرکت‌های فولادی بالاترین نسبت سودآوری‌ را از آن خود کند.

فولاد مبارکه: فولاد مبارکه در ۹ماهه ۱۴۰۱ مجموعا با فروش ۵ میلیون ۹۰۰هزار تن محصول، توانست در ۹ ماهه ۷۹.۵ درصد از کل فروش سال مالی ۱۴۰۰ خود را محقق کند. این شرکت همچنین در ۹ ماهه سال جاری با کسب درآمد ۴میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار با افت ۵درصدی به صورت دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شود. این در حالی است که به صورت ریالی رشد ۱۰.۵ درصدی را به همراه داشت. تولیدات این شرکت در ۹ ماهه سال جاری ۸۵ درصد تولید سال گذشته خود را محقق کند.

فولاد خوزستان: فولاد خوزستان با فروش بیش از ۲میلیون و ۸۰۰هزار تن انواع اسلب، بیلت و بلوم توانست با درآمد یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلاری (معادل ۳۶ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان)، ۱۴۸ میلیون دلار سود خالص کسب کند. به این ترتیب «فخوز» نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ میلیون دلار کمتر و ۶هزار میلیارد تومان بیشتر درآمد کسب کرده است. این درحالی بود که این شرکت در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۷ درصدی در فروش محصولاتش را تجربه کرد.

فولاد هرمزگان: فولاد هرمزگان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ با فروش بیش از ۹۸۴ هزار تن محصول اعم از اسلب توانست بیش از ۵۳۸ میلیون دلار، معادل ۱۴هزار و ۱۵۰ میلیارد دلار، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت ۲۵ درصدی درآمد دلاری و ۱۳درصدی درآمد ریالی روبرو شد. فروش این شرکت همچنین در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت ۱۰ درصدی مواجه شد.

فولاد آلیاژی: فولاد آلیاژی در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۱ با فروش ۳۳۷ هزار تن انواع فولاد آلیاژی توانست بیش از ۹هزار و۱۰۰ میلیارد تومان (معادل۳۶۲میلیون دلار) درآمد کسب کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۵ درصدی ریالی و ۲۰درصدی دلاری را به همراه داشت. این شرکت همچنین در ۹ ماهه سال جاری ۷۸ درصد تولید سال ۱۴۰۰ خود را محقق کرد.

فولاد کاوه: فولاد کاوه در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۱ با فروش یک میلیون و ۲۳۲هزار تن بیلت فولادی، توانست ۷۵ درصد کل فروش سال ۱۴۰۰ خود را محقق کند؛ این شرکت همچنین با کسب درآمد دلاری ۶۵۲میلیون دلار و درآمد ریالی ۱۷هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان، رشد ۱۱درصدی به صورت دلاری و رشد ۲۹ درصدی به صورت ریالی را به‌دنبال داشت. این شرکت همچنین در ۹ ماهه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳درصدی را تجربه کرد.

فولاد ارفع: فولاد ارفع در ۹ ماهه ۱۴۰۱ با فروش ۷۷۷ هزار تنی انواع محصول توانست نسبت به کل فروش سال ۱۴۰۰ بیش از ۷ درصد بیشتر بفروشد. این شرکت همچنین در ۹ ماهه سال جاری با کسب درآمد ۳۹۵ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۷ درصدی و به صورت ریالی رشد ۵۶ درصدی را به ثبت رساند. این شرکت همچنین در ۹ ماهه سال جاری توانست ۹۸ درصد تولید ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ خود را محقق کند.

فولاد خراسان: فولاد خراسان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ با فروش ۶۴۹ هزار تن محصول توانست ۸۰ درصد فروش ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ خود را محقق کند. این شرکت همچنین با کسب درآمد ۳۵۷ میلیون دلار رشد ۴ درصدی به صورت دلاری و رشد ۲۱ درصدی ریالی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت برساند. این شرکت همچنین در ۹ ماهه سال جاری توانست ۹۹.۵ درصد از کل تولید سال ۱۴۰۰ خود را محقق کند.

شرکت‌های فولادی بازار سرمایه با توجه به اینکه محصولاتشان نرخ‌های نسبتا مناسبی در فصل بهار به دنبال داشت، توانستند در ۹ ماهه درآمد نسبتا پایدارتری در مقایسه با سال گذشته را تجربه کنند. این شرکت‌ها همچنین در فصل تابستان با توجه به مدون شدن قطعی‌های برق واحدهای تولید فولادی، تولید پایدارتری به همراه داشته‌ باشند. در فصل پاییز اما همه‌چیز تا دو ماه ابتدایی به‌ خوبی پیش می‌رفت تا این که از آذرماه زمزمه‌های قطعی گاز واحدهای آهن اسفنجی، قیمت این محصول میانی صنعت فولاد را با افزایش کم‌سابقه‌ای همراه ساخت. این موضوع کمبود آهن اسفنجی در بازار فولاد ایران را تشدید کرد؛ حال باید دید در پایان فصل زمستان اثر کمبود کم‌سابقه آهن اسفنجی چه در کاسه صنعت فولاد خواهد گذاشت.

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 39207
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha