مطالبات ۱۸۵۰ میلیارد تومانی ایران‌ایر از دولت

طبق صورت مالی ایران‌ایر در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ جبران زیان‌های مربوط به عملیات حمل مسافر داخلی، در بخش مطالبات از دولت در صورت‌های مالی هما عدد ۱۸۴۹ میلیارد و ۴۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، بر اساس یادداشت توضیحی صورت‌های مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷، موجودی نقد هما ۱۰۶ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است که این رقم در سال ۹۶ عدد ۹۴ میلیارد و ۲۵۸ میلیون تومان بوده است.

موجودی نقد فوق شامل وجوه ارزی معادل مبلغ ۴ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۸۷۹ دلار نزد بانک‌ها و صندوق معادل مبلغ یک میلیون و ۵۷۱ هزار و ۸۱۴ دلار نزد تنخواه‌گردان‌ها و معادل مبلغ ۳۱۵ هزار و ۳۲۴ دلار نزد دفاتر و شعب است؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی با نرخ تبدیل تاریخ ۲۹ اسفند ۹۷ به مبلغ ۹۴ هزار و ۷۳۶ ریال برای هر دلار تسعیر شده است.

* سرمایه گذاری کوتاه مدت ۵۰۰ میلیون تومانی هما

سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت هما در صورت‌های مالی سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ عدد ۵۰۰ میلیون تومان است.

*‌ مطالبات ۱۸۴۹ میلیارد و ۴۴۹ میلیون‌ تومانی ایران‌ایر از دولت

جبران زیان‌های مربوط به عملیات حمل مسافر داخلی، در بخش مطالبات از دولت در صورت‌های مالی هما عدد ۱۸۴۹ میلیارد و ۴۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

* زیان ۲۶۸۴ میلیارد و ۷۹۳ میلیونی هما از سال ۶۵ تا ۹۶ در مسیرهای داخلی و خارجی

بر اساس بررسی‌ها و محاسبات، هما بابت انجام تکالیف دولت در سال‌های ۶۵ تا ۹۶ در مسیرهای پروازی داخلی و خارجی و هزینه‌های ناشی از اجرای قوانین مربوط به خانواده‌های ایثارگران، معلولان بهزیستی، دانشجویان، دیپلمات‌ها، اعضای هیأت علمی، نمایندگان مجلس،‌ شهروندان ارشد و غیره مبلغ ۲۶۸۴ میلیارد و ۷۹۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان زیان متحمل شده که معادل آن در سال مالی ۹۶ به عنوان مطالبات از دولت در دفاتر شناسایی شده است.

در این راستا به موجب گزارش بازرس قانونی، زیان تحمیل شده معادل مبلغ ۱۸۴۹ میلیارد و ۴۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد و سایر ادعاهای شرکت در مورد زیان مسیرهای تکلیفی بین المللی، اجرای قوانین ایثارگری و تخفیفات اعطایی به مبلغ ۳۱۴ میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و مبلغ ۵۲۰ میلیارد و ۸۷۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از زیان مسیرهای داخلی از دفتر خارج شده است.

* مطالبات ۱۶۶۵ میلیارد و ۲۱۶ میلیون تومانی هما/۵۹ میلیارد مشکوک‌الوصول

طبق صورت مالی ایران ایر در سال ۹۷، دریافتنی‌های کوتاه مدت هما در بخش دریافتنی‌های تجاری و غیرتجاری عدد ۱۶۶۵ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که ۵۹ میلیارد و ۲۹۳ میلیون تومان از این رقم ذخیره مطالبات مشکوک الوصول است.

حساب‌های دریافتنی تجاری ـ ریالی سایر اشخاص شامل ناخالص مطالبات از مشتریان ـ ریالی و ناخالص مطالبات از آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی ـ ریالی است که جمع آن ۹۸۸ میلیارد و ۹۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

مطالبات از مشتریان شامل مبلغ ۲۶ میلیارد و ۷۸۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان طلب از فرماندهی آشیانه و ۴۸ میلیارد و ۸۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان طلب از نهاد ریاست جمهوری است.

* مطالبات ۱۰۱ میلیارد و ۵۱۹ میلیون تومان هما از ایرلاین‌ها و ‌آژانس‌ها

مطالبات از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها شامل مبلغ ۱۰۱ میلیارد و ۵۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، طلب از ایران ایرتور، مبلغ ۲۵ میلیارد و ۵۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، طلب از قشم ایر مبلغ ۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان، طلب از آتا مبلغ یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، طلب از شرکت هواپیمایی اترک مبلغ ۷ میلیارد و ۴۷۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، طلب از شرکت زاگرس مبلغ ۲ میلیارد و ۲۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، طلب از معراج مبلغ ۳ میلیارد و ۵۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، طلب از آسمان مبلغ ۲ میلیارد و ۴۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، طلب از تابان مبلغ یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون تومان، طلب از کاسپین مبلغ ۱۱۸ میلیارد و ۴۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، طلب از دفاتر خدمات مسافرتی است.

* موجودی قطعات یدکی هواپیما ‌۴۰۷ میلیارد و ۵۴۳ میلیون تومان

طبق صورت مالی ایران ایر در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷، بررسی موجودی مواد و کالا نشان می‌دهد که موجودی قطعات یدکی هواپیما در سال مورد مطالعه ۴۰۷ میلیارد و ۵۴۳ میلیون تومان است که با کسر ذخیره کاهش ارزش موجودی‌ها، خالص ارزش موجودی مواد و کالا ۴۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که این رقم در سال گذشته ۲۸۴ میلیارد و ۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
کد خبر: 10795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha