مجوز پرواز ۱۰ شرکت هواپیمایی به دلیل گرانفروشی باطل شد

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: با هدف تنظیم گری در حوزه هوایی، مجوز پروازی ۱۰ شرکت هواپیمایی در برخی مسیرهای داخلی باطل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در گفتگوی ویژه خبری دیشب موضوع ابطال مجوز پرواز چندین شرکت هواپیمایی به دلیل گرانفروشی با حضور حسن خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی و موسوی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی بررسی شد.

در خصوص ابطال مجوز چند شرکت هواپیمایی توضیح دهید.

خوشخو: سازمان هواپیمایی بیش از دو هفته پیش به شرکت های هواپیمایی اخطار داد و مهلت زمانی ۲ هفته ای برای رعایت نرخ های مصوب تعیین کرد. حالا شرکت هایی که نرخ مصوب را رعایت نکردند برخی مسیرهای پروازی آنها را با محدودیت مواجه کردیم.

مصوبه ممنوعیت پروازهای چارتری در ۷ کلانشهر پرترافیک هوایی برای سال گذشته بود و نرخ های جدید امسال اعلام شده است. مصوبه ممنوعیت پروازهای چارتری سال گذشته رعایت می شد اما در سال جدید دوباره با پدیده چارتری مواجه شدیم که تصمیم به برخورد و ایجاد محدودیت برای پروازها گرفته شد.

مجوز پروازی چه شرکت هایی باطل شده است؟

مجوز پرواز در ۱۰ شرکت از جمله آتا، فلای‌پرشیا، کیش‌ایر، کارون، سپهران، معراج، ساها، وارش، تابان و زاگرس در مسیرهای شیراز، مشهد، کیش و عسلویه باطل شده است.

چرا از ابتدا برخورد قاطع نشد؟

سازمان هواپیمایی ملاحظات متعددی برای اعمال مقررات دارد. اولویت ما ایمن نگه داشتن پروازها است.

نظر شما در خصوص این اعمال محدودیت های پروازی برای شرکت های هواپیمایی چیست؟

موسوی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی: مشکل قیمت بلیت هواپیما باید ریشه یابی شود و فقط برخورد با شرکت ها موضوع را حل نمی کند.

اجرای دستور سازمان هواپیمایی در خصوص قیمت بلیت برای شرکت ها امکان پذیر نیست. بحث آزادسازی قیمت بلیت هواپیما طبق قانون باید اجرا شود.

اما آزادسازی منوط به این است که از یارانه دولتی استفاده نکنید.

موسوی: ما اعلام کرده ایم که آماده هستیم این قانون اجرا شود سوخت هم به نرخ ۸۰ درصد فوب به ما ارائه دهند. سرانه مصرف سوخت به ازای هر مسافر ۴۰ لیتر است و بخش کوچکی از هزینه پروازی می شود. ما به غیر از سوخت، یارانه دیگری نمی گیریم. ارز را آزاد تهیه می کنیم.

طبق قانون برنامه ششم واقعی کردن نرخ حمل و نقل هوایی از تکالیف دولت است و نباید از آن عدول کرد.

سازمان هواپیمایی خلاف قانون عمل کرده است؟

خوشخو: قانون گذار اعلام کرده سازمان هواپیمایی وظیفه تنظیم گری حمل و نقل هوایی را دارد و آن را باید اعمال کند. چیزی که چالش ایجاد کرده شرکت های هواپیمایی مجوزدار نیست، بلکه حاشیه های بازار در فضای مجازی است.

ابطال مجوزها محدودیت پروازی ایجاد نمی کند؟

خوشخو: سازمان هواپیمایی بر اساس قانون اجازه دارد تنظیم گری در حوزه هوایی داشته باشد. البته محدودیت پروازی قطعا عرضه را محدود می کند اما ما باید برای تنظیم گری این محدودیت ها را در شرکت ها اعمال کنیم. هر محدودیتی چالش هایی دارد. بخشی از مطالبات مردم این تنظیم گری بوده است.

عرضه و تقاضا در حوزه هوایی تعادل ندارد. عرضه در حوزه حمل و نقل هوایی متناسب نیست و این چالش ها را به همراه دارد.

موسوی: فشار آوردن به قیمت بلیت هواپیما، تقاضا را در این بخش زیاد کرده است. یک سوم هواپیماها در کشور فعال هستند که به دلیل زیان ده بودن شرکت ها است.

راهکار چیست؟

موسوی: راهکار آزادسازی قیمت بلیت هواپیما طبق قانون است. ما تضمین می دهیم نرخ بلیت را از سقف معینی بالاتر نمی دهیم.

راهکار سازمان هواپیمایی چیست؟

خوشخو: ما شاهد افسارگسیختگی در حوزه بلیت هواپیما بودیم. ناگزیر بودیم سیاستی اعمال کنیم تا تنظیم گری در زمینه هوایی داشته باشیم. راهکارما موثر بوده و محدودیت های پروازی براساس کار کارشناسی اعمال شده است.

از شرکت های هواپیمایی می خواهیم نرخ های مصوب را رعایت کنند. به شرکت هایی متخلف که مجوز آنها ابطال شده تا اطلاع ثانوی مجوز جدیدی نمی دهیم و این را دنبال می کنیم تا قیمت ها رعایت شود.

۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۰
کد خبر: 43485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha