دلار بالا رفته بلیط هواپیما گران می شود! /نرخ جدید بلیت هواپیما به‌زودی نهایی می‌شود

رییس سازمان هواپیمایی از بررسی بهای جدید قیمت بلیت هواپیما به دلیل افزایش نرخ دلار و دستمزد خبر داد و گفت: تا تعداد هواپیماها به ۵۵۰ فروند نرسد تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا «محمد محمدی بخش» امروز (دوشنبه) در نشست خبری که در محل نمایشگاه حمل و نقل برگزار شد، اظهار کرد: هواپیماهایی که قابلیت بازگشت به چرخه پرواز دارند، با اجرای یک برنامه راهبردی به چرخه پرواز بازگشتند.

رییس سازمان هواپیمایی بیان کرد: از ۹۵ هواپیمای در سال ۹۸ اکنون به ۱۷۵ فروند هواپیمای فعال رسیدیم؛ همچنین هم اکنون ۱۱ هواپیمای کارگو داریم.

وی ادامه داد: برنامه خرید هواپیمای نو و دست دوم دنبال می‌شود که به میزان ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم و تا به این تعداد هواپیما نرسیم عرضه و تقاضا به تعادل نخواهد نرسید.

محمدی بخش گفت: به‌زودی درباره ساخت هواپیما در اصفهان یک نشست خبری برگزار خواهیم کرد و دستاوردهای ایران در این زمینه اعلام خواهد شد.

رییس سازمان هواپیمایی افزود: هواپیمای بومی در سه نوع ساخته خواهد شد. هم اکنون روی پلتفرم و طراحی جدید در حال تمرکز هستیم. اطلاع‌رسانی در خصوص پیشرفت برنامه ساخت هواپیما توسط کنسرسیومی انجام می‌شود که کار را در دست دارد و به‌زودی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد.

وی تاکید کرد: طراحی و نیازسنجی ساخت هواپیمای ایرانی انجام شده و این هواپیما یک پلتفرم اولیه ایران ۱۴۰ داشته که به «سیمرغ» تبدیل شده است.

به گفته محمدی بخش، هواپیمای مسافربری سیمرغ ۷۵ نفره و طول آن از هواپیمای ایران ۱۴۰ بلندتر است.

رییس سازمان هواپیمایی درباره اینکه آیا ایران هواپیمای ۱۴۰ را ساخت خود می‌داند، گفت: کارخانه هواپیماسازی هسا در ایران این ماموریت را برعهده دارد. پلتفرم اولیه هواپیمای ۱۴۰ بود و با توجه به قطع همکاری با اوکراین این مسیر را ادامه خواهیم داد. ما این هواپیما را ساخت خود می‌دانیم و در همکاری مشترک با سایر کشورها این مسیر را ادامه خواهیم داد و بعد از اینکه گواهینامه پرواز را صادر شود مردم نسبت به پرواز این هواپیمای ساخت داخل مطمئن خواهند شد.

وی درباره تغییر بهای بلیت هواپیما تا پایان سال نیز اظهار کرد: نرخ بلیت هواپیما بر اساس قانون پنجم مشمول شناورسازی بود که به دلیل کرونا متوقف شد. دی سال قبل قیمت‌های جدید اعمال شد و از آن زمان به بعد به صورت رسمی افزایش قیمت نداشتیم؛ اما با توجه به افزایش نرخ دلار و افزایش حقوق و دستمزد، شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت را دارند که به‌محض تصویب در سایت سازمان بارگذاری خواهد شد.

محمدی بخش همچنین درباره اختصاص سوخت به هواپیماها با نرخ ۶۰۰ تومان، گفت: سهم هر ایرلاین از قیمت‌گذاری جدید سوخت هواپیما در کارگروهی در کمیسیون اقتصادی دولت مشخص شده که اعلام خواهد شد.

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 36911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha