تهدید جدید ترامپ علیه اروپا بعد از رای سازمان تجارت جهانی به نفع بروکسل

​​​​​​​بعد از رای سازمان تجارت جهانی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا لحن خود در برابر اتحادیه اروپا در مناقشات گمرکی در این باره را شدیدتر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، یک سال پس از آن که سازمان تجارت جهانی به واشنگتن مجوز داد اتحادیه اروپا را به دلیل حمایت مالی از شرکت هواپیمایی ایرباس مجازات کند، این سازمان روز سه‌شنبه 12 اکتبر (22 مهر) به دلیل کمک‌های مالی چشمگیر دولت آمریکا به شرکت هواپیماسازی بوئینگ حق تلافی این اقدام و مجازات آمریکا را به اتحادیه اروپا نیز داد.

سازمان تجارت جهانی اقدام آمریکا در حمایت از بوئینگ را «از نظر ماهیت، میزان و تأثیرات منفی» حاصل از آن، «هم‌ارز» با اقدام اروپا معرفی کرده و در گزارش 121 صفحه‌ای داوری خود در این زمینه، آن را مصداق نقض قوانین تجارت بین‌المللی خوانده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا هر کدام دیگری را متهم می‌کنند که به شرکت‌های هواپیمایی خود به طور غیرقانونی کمک دولتی رسانده است. هر دو آنها نیز در این زمینه از دیگری به نهاد حل اختلاف سازمان تجارت جهانی شکایت کرده‌اند.

اکنون اتحادیه اروپا باید از نهاد حل اختلاف بخواهد که تصمیم روز سه شنبه این سازمان را اجرا کند. اروپا ممکن است این درخواست را روز 26 اکتبر آینده، یعنی یک هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در جریان نشست آتی سازمان تجارت جهانی مطرح کند.

سال گذشته سازمان تجارت جهانی به آمریکا اجازه داده بود تا مجازاتی به ارزش 7.5 میلیارد دلار علیه کالاها و خدمات وارداتی از اتحادیه اروپا اعمال کند که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شد. دلیل این اقدام، کمک مالی دولتی اتحادیه به ایرباس اعلام شد که آن هم مصداق نقض قوانین تجارت بین‌الملل به شمار می‌رود. واشنگتن پس از آن به دولت آمریکا اجازه اعمال حقوق گمرکی 25 درصدی بر محصولات وارداتی اروپا مانند شراب، پنیر و روغن زیتون را داد. پس از آن عوارض گمرکی واردات هواپیماهای ایرباس اروپا به آمریکا که تا پیش از ماه مارس گذشته 10 درصد بود به 25 درصد رسید.

به نوشته روزنامه "هندلزبلات آلمان بعد از این رای سازمان تجارت جهانی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا لحن خود در برابر اتحادیه اروپا در مناقشات گمرکی در این باره را شدیدتر کرده است.

ترامپ در سخنانی در برابر خبرنگاران در واشنگتن گفت: اگر اروپایی ها تعرفه های گمرکی بر کالاهای ما اعمال کنند ما ضربه سخت تری به آن ها خواهیم زد.

اروپا بعد از رای سازمان تجارت جهانی اعلام کرده که فعلا می خواهد منتظر بماند.

والدیس دومبرویکیس، معاون اجرایی اتحادیه اروپا در این زمینه گفت: «من به روشنی گفته‌ام که ترجیح ما حل و فصل موضوع از راه مذاکره با ایالات متحده آمریکاست. ما باید به این دور باطل اقدامات تنبیهی زیان‌آور پایان دهیم.»

۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 3147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha