پرواز بلیت‌ هواپیما! / چرا پروازهای داخلی به‌یک‌باره ۱۵۵درصد گران شد؟

شیوع ویروس کرونا موجب بحران بی‌سابقه‌ای در صنعت هوانوردی شد. اما این تنها دلیلی نیست که باعث افزایش چندبرابری نرخ بلیت‌های هواپیما شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه صبح‌نو در گزارشی به افزایش قیمت پروازهای داخلی پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

شیوع ویروس کرونا موجب بحران بی‌سابقه‌ای در صنعت هوانوردی شد. اما این تنها دلیلی نیست که باعث افزایش چندبرابری نرخ بلیت‌های هواپیما شده است. پیش از این نیز در یکی، دو سال اخیر بارها شاهد افزایش ۵۰ تا ۸۰‌درصدی نرخ پروازهای داخلی بوده‌ایم. اگرچه نرخ پروازهای خارجی را همواره به نرخ ارز مرتبط می‌دانستند اما اکنون این سؤال مطرح است که دلیل جهش ناگهانی قیمت پروازهای داخلی دقیقاً چیست؟

روز پنج‌شنبه هفته قبل انجمن شرکت‌های هواپیمایی دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی را به‌روزرسانی کرد و از ابتدای آبان‌ماه نرخ‌های جدید اعمال می‌شود. براساس این نرخ‌نامه، تعداد پروازهای با قیمت بالای یک میلیون تومان افزایش چشم‌گیر داشته و در بیشتر مسیرها، حداکثر قیمت بلیت بالای یک میلیون تومان است. همچنین حداقل قیمت بلیت نیز در چند مورد ۵۰۰ هزار تومان و در سایر موارد ۶۰۰تا ۷۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. 

آقای تورج دهقانی‌زنگنه، معاون وزیر راه در واکنش به افزایش قیمت بلیت هواپیما از اول آبان‌ماه امسال نیز گفته است: «نه دولت و نه سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارند.» وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده که از اول آبان‌ماه هواپیما باید با ظرفیت ۵۰ و ۶۰‌درصدی پرواز کند، افزود: «ایرلاین‌ها، انجمن شرکت‌های هواپیمایی دارند و براساس بخشنامه ۵۰ و ۶۰درصدی و همچنین قیمت دلار، برای آن‌ها نرخ‌های جدید را تعیین کرده است.»

چرا بلیت هواپیما به یکباره گران شد؟

انجمن شرکت‌های هواپیمایی دلیل افزایش ۱۵۵‌درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی را کاهش ظرفیت هواپیماها اعلام کرده است. طبق آنچه آقای مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است به تازگی ستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرده که در راستای فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها، شرکت‌های هواپیمایی فقط ۶۰‌درصد ظرفیت هواپیما را برای فروش عرضه کنند؛ این موضوع از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به سازمان هواپیمایی ابلاغ شده است و سازمان هواپیمایی کشوری هم به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ  کرده است که از اول آبان‌ماه‌۹۹ فقط ۶۰‌درصد ظرفیت هواپیماها فروخته شود.

این انجمن، افزایش نرخ ارز را دلیل دیگر صعود قیمت‌ها اعلام کرده است. این انجمن مدعی است سقف نرخ قبلی که از سوی شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای داخلی تعیین شده بود، براساس دلار ۱۱‌هزار تومان محاسبه شده بود، در حالی که قیمت‌های دلار ۲۸‌هزار تومان است، بانک مرکزی هم از سال گذشته دلار نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی نداده است. همین مسائل باعث شده تا از اول آبان قیمت کف هر دقیقه پرواز از ۳هزار به ۸‌هزار تومان افزایش پیدا کند.

اما جالب است اگر بدانید که ما هرساله از آبان تا اواسط اسفند وارد فصل کم مسافر می‌شویم و به طور کلی نزدیک به ۴۰درصد ریزش مسافر را تجربه می‌کنیم. اکنون شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند چون ما به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانیم ۴۰درصد از ظرفیت خود را بفروشیم پس باید نرخ بلیت را تا ۱۵۰‌درصد افزایش دهیم این درحالی است که در وضعیت عادی هم این شرکت‌ها نمی‌توانستند ۴۰‌درصد پروازهای خود را بفروشند، چون اصلاً تقاضایی در این فصل برای آن ۴۰‌درصد وجود نداشت.

پیامدهای افزایش قیمت غیرمنصفانه

در دو سال اخیر قیمت بلیت هواپیما افزایش چشمگیری داشته که طبیعتاً این مسأله سبب حذف سفرهای هوایی از سبد مسافرتی مردم می‌شود. بدیهی است که با کاهش میزان مسافران پروازهای هوایی، ایرلاین‌ها دچار مشکلات و ضررهای مالی گسترده‌ای خواهند شد، به همین دلیل افزایش قیمت بلیت در شرایط کنونی نه به نفع صنعت هوایی کشور است و نه به نفع جیب‌های خالی مردم.

طبعاً با افزایش قیمت پرواز بین دو شهر، طبعاً نرخ اتوبوس و قطار هم افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه براساس آمارها، حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای دیگر ظرفیت جابه‌جایی مسافران را ندارند، حال با افزایش قیمت بلیط هواپیما، بار بیشتری به جاده‌ها تزریق می‌شود که این موضوع سبب افزایش تصادفات جاده‌ای خواهد شد.

گران‌ترین نرخ پروازها مربوط به کدام خطوط است؟

گران‌ترین قیمت بلیت برای مسیر تبریز-بندرعباس با حداکثر قیمت دو میلیون و ۶۷۴‌هزار و ۲۰۰تومان بوده، همچنین مسیر کرمانشاه- بندرعباس در حداکثر قیمت خود ۲‌میلیون و ۶۰‌هزار تومان تعیین قیمت شده است. قیمت بلیت کیش-تبریز هم جزو بلیت‌های بالای دو میلیون تومان بوده و به نرخ دو میلیون و ۵۷۱‌هزار و ۳۰۰‌تومان به فروش می‌رسد. پرواز ماهشهر-مشهد نیز ۲‌میلیون و ۳۰‌هزار تومان به مشتریان فروخته خواهد شد.

۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 2591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha