چرا تورم پایین نمی آید؟/ نسخه کنترل نقدینگی برای کاهش نرخ تورم  چاره ساز نیست/ساختارهای اقتصادی کشور نقدینگی زا هستند/مسیر سنگلاخی و صعب العبوری تا رسیدن به کاهش تورم پیش رو داریم

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد گفت: تا زمانی که دولت سایر دلایل را به حال خود رها کند و فقط روی توصیه برخی اقتصاددان ها مبنی بر جلوگیری از رشد نقدینگی تمرکز کند، به این دلیل که ساختارهای اقتصادی کشور نقدینگی زا هستند مسیر سنگلاخی و صعب العبوری تا رسیدن به مقصد یعنی کاهش نرخ تورم در پیش رو داریم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مرتضی افقه اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص چرایی عدم توفیق دولت در موضوع کاهش نرخ تورم با توجه به اینکه این محور شعار سال ۱۴۰۲ بود، گفت: یکی از موضوعاتی که مسوولین در دولتهای مختلف حداقل در دو دهه گذشته درباره آن بسیار بحث شده و وعده های بسیار زیادی داده شده موضوع حرکت به سمت کاهش نرخ تورم وسیاست گذاری بر مبنای مهار تورم بوده است. این موضوع بدین جهت از سوی مسوولین عنوان می شود چرا که دغدغه و مطالبه بزرگی از سوی مردم است واصلا اقتصاد تورمی نمی تواند آنچنان روی خوشی ببیند و سازنده باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما دلایل عدم توفیق دولت در تحقق شعار کاهش یا مهار تورم چیست، گفت: نه فقط دولت سیزدهم، بلکه دولتهای گذشته نیز به این دلیل موفق به مهار تورم نشده اند چرا که مسیر کاهش نرخ تورم را اشتباه طی کرده اند. به عنوان مثال حرکت به سمت مهار تورم فقط از مسیر کنترل نقدینگی غلط است.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: کنترل نقدینگی تنها راه مسیر کاهش نرخ تورم نیست، بلکه راهی است برای کاهش تولید و عدم تامین مالی فعالیت های مولد. با اینکه دولت مایل به کاهش نرخ تورم است و برای این منظور نیز بسیار تلاش کرده اما ابزارهای به کار گرفته شده از سوی دولت درست نبوده، لذا نتوانسته ما را در مسیر واقعی کاهش و مهار تورم قرار دهد.

مرتضی افقه خاطر نشان کرد: وقتی یکسری اقتصادخوانده، بی اعتنا به شرایط فعلی اقتصاد کشور نسخه کنترل نقدینگی را برای کاهش نرخ تورم به دولت تجویز می کنند مشخص است که با این نسخه به هدف نمی رسیم و اقتصاد بیمار ایران درمان نمی شود.

وی تصریح نمود: تمرکز بر کاهش نقدینگی زمینه ساز کاهش نرخ تورم نیست، چرا که دلایل دیگری در افزایش نرخ تورم نقش آفرینی می کنند. تا زمانی که دولت سایر دلایل را به حال خود رها کند و فقط روی توصیه برخی اقتصاددان ها مبنی بر جلوگیری از رشد نقدینگی تمرکز کند، به این دلیل که ساختارهای اقتصادی کشور نقدینگی زا هستند مسیر سنگلاخی و صعب العبوری تا رسیدن به مقصد یعنی کاهش نرخ تورم در پیش رو داریم.

مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: علی رغم تلاش های دولت و بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم در ماه های گذشته،وقتی این موضوع هنوز محقق نشده و نرخ تورم کاهش نیافته نشان می دهد در چنین ساختاری نقدینگی قابل کاهش نیست، لذا ساختارها باید اصلاح شود تا نقدینگی خوری یا نقدینگی زایی کاهش بیابد تا متعاقب افتادن در این مسیر به تدریج شاهد کاهش نرخ تورم و بازگشت رفاه و افزایش قدرت خرید مردم باشیم.

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 52371

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha