چرا بانکها در برابر اعطای وام خرد به مردم مقاومت می کنند؟ /بانکهای ما بیشتر دنبال بنگاه داری و سفته بازی اند/تشرهای رئیس بانک مرکزی ادای کار کردن و بیشتر شوخی است!

کارشناس اقتصادی گفت: آنچه گهگاهی از سوی مدیر بانک مرکزی خطاب به بانکها شنیده می شود که به مردم وام دهید و اعطای وام به مردم را تسهیل کنید ادای کار کردن است و بیشتر شوخی است تا واقعیت و به فکر مردم بودن. در حالی که مدیران بانکی به خوبی می دانند وام های خرد داده شده به مردم هیچگاه سوخت نمی شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی مقاومت بانکها در برابر اعطای وام خرد به مردم گفت: قوانین مربوط به بانکداری به روشنی مشخص کرده سرمایه و پولی که از سوی مردم در بانکها سپرده گذاری می شود برای فعالیتهای اقتصادی و رفع نیازهای جامعه باید در گردش باشد و به مردم بازگردانده شود، پولی که از آن به عنوان وام یاد می شود.

وی در این باره گفت: این کلی ترین فرمول در قوانین بانکداری است که پولی که نزد بانک است به سایر مردم وام داده می شود، فرمولی که در همه ی بانکهای دنیا به یک شکل مورد استفاده قرار می گیرد به غیر از بانک های ایران، چرا که بانکهای ما بنگاه داری و سفته بازی می کنند تا اینکه در محور هدف گذاری های نظام بانکی فعالیت و حرکت کنند.

این کارشناس اقتصادی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: کاسبی و دلالی آفت اقتصاد ایران شده و متاسفانه این موضوع سالهاست به نظام بانکی کشور سرایت کرده است به طوری که وام هایی که باید به مردم برای کسب و کارهای خرد و متوسط و حل برخی از چالش های زندگی مردم داده شود با امضای مدیران بانک به  شرکت های زیر مجموعه بانکها داده می شود.

بهرامی تصریح کرد: پولی که به عنوان وام به شرکت های زیر مجموعه بانکها داده می شود سر وقت به نظام بانکی باز نمی گردد چرا که در اقتصاد تورمی، گرفتن وام و خرید دارایی سود صددرصدی است که نصیب این شرکت ها شده است. علی رغم عدم بازگشت پول به شبکه بانکی، شاهد خونسردی و بی تفاوتی بانک در برابر این موضوع هستیم چرا که وام را به زیر مجموعه های خود داده اند، نه مردم عادی!

عطا بهرامی درباره سرنوشت وام هایی که باید صرف رونق تولید و باز کردن گره زندگی مردم شود، گفت: وام هایی که شرکت های زیر مجموعه بانکها دریافت کرده اند بدون کمترین نگرانی بابت پرداخت و دیر کرد در بازارهای مختلف صرف سفته بازی می شود، در این شرایط وقتی بانکها می خواهند تعهدات خود را در قبال مردم انجام دهند خلق پول جدیدی را صورت می دهند.

عطا بهرامی در خصوص سود هنگفت شرکت های زیر مجموعه بانکها از وام های دریافت کرده، گفت: در اقتصاد متورم، دارایی خریداری شده توسط شرکت های زیر مجموعه بانکها، افزایش چند صد درصدی می یابد یعنی این شرکت ها بدون هیچ کاری چند صد درصد سود برده اند اما بعد از گذشت چند سال وام را با سود ۲۰ درصدی به بانک بازمی گرداند. به بیان بهتر، آنها بعد از تکمیل بازی پانزی این پول را به بانک برمی گردانند اما سود زیادی کسب کرده و از این محل منفعت های بزرگی به جیب زده اند، اما مردم باید  تورم و فشار اقتصادی ناشی از این چرخه را به جان بخرند، به این دلیل شبکه بانکی کشور از اعطای وام خرد به مردم خودداری می کند و کمترین تمایلی به این موضوع ندارد.

عطا بهرامی با بیان اینکه بانک مرکزی کمترین سخت گیری ونظارتی بر عملکرد بانکها ندارد، گفت: آنچه گهگاهی از سوی مدیر بانک مرکزی خطاب به بانکها شنیده می شود که به مردم وام دهید و اعطای وام به مردم را تسهیل کنید ادای کار کردن است و بیشتر شوخی است تا واقعیت و به فکر مردم بودن. در حالی که مدیران بانکی به خوبی می دانند وام های خرد داده شده به مردم هیچگاه سوخت نمی شود چرا که بانک ۹۹.۹ درصد وام را یا از وام گیرنده یا از ضامن ها اخذ می کند پس در موضوع بازگشت پول به بانک در این موضوع  نگرانی وجود ندارد اما چون بانکها مایل هستند وام ها را به زیر مجموعه های خود بدهند اعتنایی به درخواست های مردم ندارند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی حل این موضوع را منوط به ورودبانک مرکزی ودر پیش گرفتن یک راهبرد دانست و در این باره گفت: راهکار این است که بانک مرکزی به هیچ وجه نباید ریسک بانکها را خریداری کند چرا که ریسک بانکها بر کل اقتصاد تحمیل شده است. اگر بانک مرکزی رابطه خود با بانکها را در برداشت پول مطلقا قطع کند بانکها تلاش می کنند وام را به کسی بدهند که صد درصد مطمئن به بازگشت وام هستند مثل وام های خرد، چرا که وام های کلان سوخت زیادی دارد.

وی در این باره تصریح کرد: به عنوان مثال، کارمندی که ۲۰۰ میلیون وام برای خرید خانه می گیرد وام و سودش را تمام و کمال پس می دهد لذا در نظام بانکی با عملکرد درست، به کسانی مثل کارمندان و کاسبان معتبر وام می دهند که چک برگشتی ندارند وفاقد هر گونه محکومیت هستند.

عطا بهرامی درخصوص اینکه بانک مرکزی تا کنون در مسیر درست گام نگذاشته، گفت: قطع ارتباط با بانکها در راستای عدم گردن گرفتن ریسک بانکها از سوی بانک مرکزی تا کنون اتفاق نیفتاده و بانک مرکزی تا کنون تن به انجام چنین کاری نداده است. توصیه کردن بانک مرکزی کارساز نیست، بلکه بانک مرکزی باید مانع هر گونه فعلی در نظام بانکی کشور شود که خلاف قانون بانکداری است.

عطا بهرامی در این باره توضیح داد: ریسک وام های داده شده از سوی نظام بانکی باید به خود آنها واگذار شود، یعنی خود مدیریت ریسک وام های اعطا شده را عهده دار شوند. روش های ریسک را ارزیابی و تکامل دهند و دنبال کسی باشند که وام را برمی گردانند مثل وام های خرد.

عطا بهرامی اقتصاددان و استاد دانشگاه در پایان گفت و گو با انتقاد به عملکرد بانک مرکزی خاطر نشان کرد: با نظام مدیریت کنونی بانکها عملکرد و مدیریت بانک مرکزی زیر سوال می رود چرا که قوانین همچنان اجرا نمی شود و ترازنامه بانکها دردوره آقای صالح آبادی عوض نشده و همان چیزی است که از قبل بوده است. نظام بانکداری کشور باید اصلاح شود نمی توان با اخذ مجوز تاسیس بانک از سوی بانک مرکزی ، سرمایه های مردم را برای خرید خانه و دارایی جمع کرد و با خلق پول و تولید تورم، پول دست مردم داد.

۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 32421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha