۱۰ فرمان وزیر اقتصاد برای شروع کار اصلاح نظام بانکی خوب است/نمی توان یک نسخه کلی برای همه بانکها پیچید/دولت مراقب دور زدن قانون باشد

کارشناس اقتصادی و بانکی گفت:در مورد بنگاه داری بانکها، سرفصل های ذکر شده توصیه این است افراد مرتبط به جای شرکتهای تابعه مد نظر قرار بگیرند چون وقتی از بنگاه های تابعه استفاده می کنید بخشی از بنگاه هایی که می توانند ان دستورالعمل را دور بزنند از دور خارج می شوند و امکان دور زدن فراهم می شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ده فرمان وزیر اقتصاد که اصلاح نظام بانکی و هدفمند شدن پرداخت وام و تسهیلات و جلوگیری از زیان دهی نظام بانکی کشور را دنبال می کند و تحقق یا عدم تحقق این موارد موضوع مورد گفت و گوی رادار اقتصاد با کارشناس اقتصادی وبانکی است.

عباس دادجوی توکلی کارشناس اقتصادی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص ده فرمان بانکی صادر شده از سوی وزیر اقتصاد این فرامین را اینگونه تحلیل کرد و گفت: در خصوص مصوبه اعلامی برنامه ها و اهداف راهبردی وزارت اقتصاد برای نظام بانکی کشور این نکته حائز اهمیت است که آنچه به عنوان راهبردهای اصلاحی باید مورد نظر نظام بانکی و بانک مرکزی کشور قرار بگیرد باید در چند بخش مورد ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود این فرامین تا چه حدی می تواند هدف گذاری ها و اهداف کمی مورد نیاز نظام بانکی و اقتصاد کشور را  برآورده کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در این ده فرمان، بخشی از سیاستی به اسم هدایت اعتبار درقالب شرکتهای دانش بنیان مد نظر قرار گرفته و بخشی هم به ممنوعیت بنگاه داری بانکها پرداخته است. به صورت کلی فرمان های صادر شده از سوی وزیر اقتصاد برای شروع کار یا اصلاح رویه نظام بانکی کشور خوب است، اما این موضوع را باید در نظر بگیریم که ساختار، ماهیت، اهداف و شرح وظایف بانکها با یکدیگر متفاوت است، لذا نمی توان یک نسخه کلی برای همه پیچید.

عباس دادجوی توکلی در خصوص رصد نظام بانکی نیز گفت: انتظار می رود رصد فعالیت های نظام بانکی دیر به دیر صورت نگیرد و بین زمان ها فاصله های طولانی نیفتند، یعنی هدف گذاری های کمی باید به صورت ماه به ماه رصد شود. به این دلیلی که اگر بین هدف گذاری صورت گرفته در زمان مقرر فاصله بیفتد باید مجریان کار توبیخ شوند و از سوی دیگر اگر  هدف گذاری غلط بوده هدف گذاری باید تغییر کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در مورد بنگاه داری بانکها، سرفصل های ذکر شده توصیه این است افراد مرتبط به جای شرکتهای تابعه مد نظر قرار بگیرند چون وقتی از بنگاه های تابعه استفاده می کنید بخشی از بنگاه هایی که می توانند ان دستورالعمل را دور بزنند از دور خارج می شوند و امکان دور زدن فراهم می شود.

عباس دادجوی توکلی با طرح یک ابهام در ده فرمان وزیر اقتصاد در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: هنوز مشخص نیست با چه نرخ سودی ودر قالب چه عقدی و برای تولید چه کالاهایی به شرکت های دانش بنیان باید وام داده شود. این مسائل مهم است و باید مشخص شود، ضمن اینکه زیان احتمالی ویا اینکه دوره بازپرداخت طولانی برای بانکها چگونه جبران می شود، نیز مشخص نشده و می تواند بر چالش های پیش رو بیافزاید.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۳
کد خبر: 27985

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha