امروز بورس و نظام پولی کشور از مداخلات غیرعلمی رنج می‌برند/بسیاری از مداخلاتی که در بورس انجام می شود کلیت اقتصاد ایران را دچار آسیب کرده است/در وهله اول باید مشکلات اقتصاد کلان را حل کرد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: متاسفانه بازارهای ما اعم از بازار سرمایه با رکود مواجه شده اند، رکود و بی‌رمقی که در بازار سرمایه وجود دارد بخشی از آن به شرایط کلان اقتصاد برمی‌گردد و بخشی هم به حکمرانی بد که در بازار سرمایه و در کل اقتصاد وجود دارد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دکتر کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی وضعیت کم رمقی بورس و عدم ایجاد روندهای مثبت در ماه های گذشته در بازار سرمایه به ما گفت: در این موضوع شکی نیست که بخش قابل توجهی از بی رمقی و کم رمقی بورس و بازار سرمایه به اقتصاد بی جان و بی قوت ایران بازمی گردد. نمی توان انتظار داشت وقتی اقتصاد ضعیف و کوچک شده و ناتوان است بورس و بازار سرمایه در بهترین وضعیت باشد.

وی در این باره افزود: بسیاری از مداخلات غیر اصولی و نادرست در اقتصاد و از بالا به پایین بورس را نیز از خود متاثر می کند. مداخلات در بورس مصادیق مختلفی دارد که عدم اصلاح نگرش نسبت به روندهایی که جز زیان دستاوردی نداشته بورس را در وضعیت شکننده وبی رمقی قرار داده که به نفع بازار سرمایه نیست.

کامران ندری معتقد است: بسیاری از مداخلاتی که در بورس و اقتصاد گرفته می شود کلیت اقتصاد ایران را دچار آسیب های بزرگی کرده است به طوری که شاهد لطمات این آسیب ها بر زندگی مردم تا فعالیت های اقتصادی خرد و بزرگ کشور هستیم. وقتی مداخلات غیر اصولی در اقتصاد بسیار زیاد است بازار سرمایه و بورس هم به صورت طبیعی از این موارد لطمه می بیند چرا که حاشیه امنی ندارد و از تبعات این وضعیت دور نمی ماند.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: امروز بورس و نظام پولی کشور از مداخلات ناصحیح و غیرعلمی رنج می‌برند، یعنی این مداخلات کل اقتصاد ایران را گرفتار کرده است. به بیان بهتر مسوولیت این پیامدهای منفی در اقتصاد کشور بر گردن مسوولان نهادها و سیستم های اقتصادی است چرا که آنها مداخلات صحیحی ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام و استاد اقتصاد تصریح نمود: اقتصاد ما به لحاظ حکمرانی با مشکل و معضلاتی بسیار اساسی مواجه است، پس بازار بورس هم از این وضعیت مستثنی نیست. نمی‌توان گفت بازار بورس خوب اداره ‌شود وقتی سایر بازارها روند مطلوبی ندارند یا نمی توان وضعیت نظام پولی و بانکی خوب باشد وقتی سایر بازارها در بدترین حالت خود هستند.

کامران ندری یادآور شد: بخش عمده‌ای از معضلاتی که با آن رو به رو هستیم ناشی از حکمرانی بد است، هر چند شوک‌های بیرونی نیز بر اقتصاد تاثیر می‌گذارند اما بخش عمده معضلات اقتصاد ایران که بورس نیز جزیی از آن است ناشی از حکمرانی غلط و غیر اصولی در اقتصاد ایران است.

عضو پژوهشکده پولی و بانکی بیان داشت: متاسفانه دخالت درمکانیزم قیمت در ایران طرفداران خاص خود را در دولتها دارد. با اینکه مشخص نیست این ایده و نگرش از کجا منشا گرفته اما باید به آنچه که ادبیات علم اقتصاد به ما گفته دقت کنیم و دراین مدار حرکت کنیم که دولت‌ها باید مداخلات بازارها را به حداقل برسانند و فقط در جهت رفع نواقص بازار اقدام کنند به ویژه مداخلات دستوری در ساز و کار قیمت، امری است که همه اقتصاددانان معتقدند باید از آن اجتناب و پرهیز کرد بنابراین قیمت‌ها باید آزادانه و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی در ادامه بحث یادآور شد: تنها کاری که حکمرانی اقتصادی انتظار می‌رود که انجام دهد این است که ساختار بازار ساختار رقابتی باشد و در جهت نفع رفع نواقصی که در بازار وجود دارد مقررات گذاری کند یعنی مسوولین نباید بیش از این در ساز و کار بازار مداخله کنند .

کامران ندری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا راهکاری برای ایجاد رغبت در مردم و دارندگان سرمایه برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد، گفت: الزاماً راهکاری وجود ندارد تا زمانی که اقتصاد کلان کشور درست شود، در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت مردم با انگیزه و رغبت در بورس سرمایه گذاری کنند وقتی اقتصاد کلان با مشکل مواجه است.

وی خاطر نشان کرد: اگر مسوولین به دنبال بازار سرمایه ای فعال و پویا هستند دروهله اول باید مشکلات اقتصاد کلان را حل و رفع کنند، چرا که بازار سرمایه هم بخشی از اقتصاد است. وقتی سایر بازارها بازدهی ندارند نمی توان انتظار داشت بورس در وضعیت متفاوتی به سر برد و بازدهی مناسبی داشته باشد.

کامران ندری معتقد است: متاسفانه بازارهای ما اعم از بازار سرمایه با رکود مواجه شده اند، رکود و بی‌رمقی که در بازار سرمایه وجود دارد بخشی از آن به شرایط کلان اقتصاد برمی‌گردد و بخشی هم به حکمرانی بد که در بازار سرمایه و در کل اقتصاد وجود دارد.

۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 51508

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha