التهاب بازار کالایی بعد از خروج سرمایه از بورس/ بازار گردان‌ها سرمایه ها را فراری می دهند

انتقاد کارشناسان به بی تفاوتی مسئولان وزارت اقتصاد و وزارت صنعت نسبت به خروج سرمایه از بورس ادامه دارد زیرا نه تنها به بورس آسیب می زند بلکه عامل التهاب بازار کالایی و سایر بازارهای موازی هم می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بازار همچنان در محدوده کف قیمتی نوسان می دهد و مسئولان اقتصادی دولت در بدترین شرایط ممکن بازار را به حال خود رها کرده اند و گرگ های بازار هم در حال لت و پار کردن سهامداران خرد هستند.

یک کارشناس بورس ضمن اشاره به اینکه مهمترین دلیلی که برای بازگشت بازار مد نظر قرار داد افزایش حجم و ارزش معاملات است، گفت: در شرایط کنونی ارزش معاملات روزانه ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومانی ثبت شده که بسیار پایین است و نمی تواند مقدمه ای برای رشد جهشی بازار باشد، با این حال برای اطمینان از اینکه مطمئن شویم که بازار روندی صعودی آغاز کرده باید دستیابی به ارزش معاملات روزانه در بالای ۵ هزار میلیارد تومان را ملاک قرار داد.

رضا روحی با بیان اینکه ورود تارا و ۲۰۷ به بورس کالا در روزهای اخیر سیگنال مثبتی برای بازار است، افزود: از آنجایی که کم کم ورود خودروها به بورس در حال افزایش است، این خبر می تواند برای گروه خودرویی و قطعه سازی یک سیگنال مثبت باشد و به نوعی مساله زیان سازی خودروسازها در آینده با این مساله متوقف شود.

او با تاکید بر اینکه عرضه تایر در بوس کالا هم یک سیگنال مثبت برای بازار است، تصریح کرد: قبلا قیمت گذاری لاستیک دستوری بود و حالا با ورود لاستیک به بورس کالا منجر می شود که حاشیه سودسازی شرکت ها بهبود یابد، به همین دلیل در روزهای اخیر شاهد معاملات مثبتی در گروه لاستیکی ها بوده ایم.

نگرانی نرخ گذاری برای سوخت و خوراک

روحی با اشاره به اینکه خبری که قبلا درباره افزایش نرخ خوراک و سوخت گاز منتشر شده بود منجر به نگرانی های در بین سهامداران شده بود و بعد تکذیب شد و این مساله منجر به تقاضا برای برخ نمادهای پتروشیمی شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در ماه های گذشته مساله رکود و نوسان قیمت گذاری بازار جهانی منجر به آسیب به گروه پتروشیمی ها شده بود، به همین دلیل تاثیر اصلاح نرخ سوخت یا حفظ شرایط کنونی قیمت گذاری می تواند محرکی برای رشد آتی گروه پرتوشیمی باشد.

او با تاکید بر اینکه کاهش مالیات بر نقل و انتقال سهام هم اثر مثبتی بر بازار دارد، اظهار کرد: قبلا مالیات بر فروش سهام حدود نیم درصد بوده و حالا قرار است ۸۰ درصد کاهش یابد و با توجه به اینکه توسط شورای عالی بورس تصویب شده، اگر در سران قوا هم تایید و مصوب شود می تواند به گردش مبادلات سهام کمک کند، زیرا با این مصوبه مالیات نقل و انتقال سهام به یک دهم می رسد.

الگوریتم در معاملات بازار شفاف نیست

کارشناس بورس با بیان اینکه الگوریتم در معاملات بازار شفاف نیست، گفت: در مقطع کنونی چالش استفاده عده ای از ابزارهای الگوریتمی در معاملات بورس وجود دارد. در شرایط کنونی بازارگردان ها با استفاده از دامنه نوسان بازار از الگوریتم برای سفارش گذاری استفاده می کنند، اما استفاده حقوقی ها و ... از الگوریتم مساله ساز شده است و به نوعی در حق سهامداران خرد اجحاف شده است.

روحی با اشاره به اینکه شرایط بحرانی بوس باعث بروز دستپاچگی های در بین مدیران شده بود و همین مساله باعث اجرای دستورالعمل های غیرکارشناسی درباره بازارگردانی و ... شد، گفت: امروز مشکل عملکرد بازارگردان هاست و تاکنون آسیب شناسی و اصلاحی در این بخش انجام نشده است. از طرف دیگر امروز تصمیم گیران کشور اعتقادی به بورس ندارند و بیشتر در صحبت های کلیشه ای این مساله را مطرح کرده اند و در عمل این اتفاق نیفتاده است.

او با بیان اینکه وضعیت کنونی بازار سرمایه هنوز هم متاثر از رشد بازار ۹۹ هست، تصریح کرد: امروز بسیاری از مدیران از رشد بازار و تکرار اتفاقات سال ۹۹ می ترسند و همین مساله باعث شده بازار در یک محدوده نوسان می کنند و در این میان بازارگردان هم سود می برند.

کف های حمایتی شاخص کل و شاخص هم وزن بورس

همچنین یک کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به اینکه محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد اگر از دست برود حمایت یک میلیون و ۲۷۲ می تواند واکنش مثبت دهد، گفت: حمایت اصلی شاخص در محدوده یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد است و در نهایت کف اصلی شاخص یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خواهد بود که حرکت شاخص به این کف ها نشانه بی اعتمادی به بازار است.

احمد جانجان با بیان اینکه اگر شاخص از همین محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد واکنش نشان دهد می تواند تا یک میلیون و ۳۷۰ هزار واحد به عنوان نخستین مقاوت حرکت کند، افزود: با توجه به مشکلات و ریسک های که در اقتصاد کلان وجود دارد به نظر می رسد کف در شاخص شکل بگیرد که در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاده بود و در یک ناامیدی عمیق بازار روند صعودی خود را آغاز کند.

او با تاکید بر اینکه بازار نباید زیر یک میلیون و ۳۱۵ هزار واحد در پایان هفته بسته شود، افزود: به طور قطع معاملات روز چهارشنبه اهمیت بالایی دارد و الان جای تاسف است که مسئولان وزارت اقتصاد و وزارت صنعت و ... هیچ واکنشی نسبت به خروج سرمایه از بورس ندارند اما همه این پول ها وارد بانک نمی شود و بخش عمده ای از این سرمایه تبدیل به کالا می شود و ممکن است در آینده مشکلاتی را برای بازار کالایی به وجود بیاورد.

جانجان با تاکید بر اینکه ریسک بودجه ای اگر به بازار تحمیل شود شاخص به طور قطع تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد پایین می رود، تصریح کرد: به طور قطع دستکاری سوخت و خوراک در بودجه می تواند چالش های جدی را برای بورس به وجود بیاورد.

او با بیان اینکه شاخص هم وزن باید در محدوده ی یک میلیون و ۳۶۴ هزار واحد برگردد، گفت: به طور قطع نخستین حمایت شاخص هم وزن ۳۴۳ هزار واحد است و در نهایت در بدترین شرایط به محدوده ای ۳۲۰ هزار واحد می رسد، اما به طور کلی نباید برای آغاز روند صعودی شاخص پایین تر از ۳۷۰ هزار واحد بسته شود.

۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 33989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha