سیگنال عراق به بازار ارز ایران/ دلار آماده سقوط باشد؟

اکو ایران نوشت: هرچند گفته می‌شود که ایران همچنان برای استفاده از پول خود در بانک غیر عراقی هم فقط می تواند کالاهای غیر تحریمی با مجوز آمریکا تهیه کند، ولی همانطور که در گذشته آزادی سه میلیارد دلار نشانه ای از بهبود روند مذاکرات بوده است، ارایه چنین مجوزی از سمت ایالات متحده به عراق آن هم یک روز پس از سفر وزیر خارجه عمان به ایران می تواند به معنای پیشرفت در مذاکرات غیر رسمی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد پس از سفر وزیر خارجه عمان به ایران در روز دوشنبه، رویترز در گزارشی در روز سه‌شنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا طی معافیت ۱۲۰ روزه به عراق اجازه داده است تا پول برق ایران را به حساب بانک غیرعراقی واریز کند. عراق به برق و گاز ایران وابسته است و در صورت قطعی گاز نیز در تولید برق داخلی به مشکل برمی‌خورد. چندی پیش دولت عراق اعلام کرده بود که به جای هزینه گاز ایران نفت به ایران خواهد داد ولی آنطور که معلوم است مشکل برق عراق برطرف نشد. هرچند گفته می‌شود که ایران همچنان برای استفاده از پول خود در بانک غیر عراقی هم فقط می تواند کالاهای غیر تحریمی با مجوز آمریکا تهیه کند، ولی همانطور که در گذشته آزادی سه میلیارد دلار نشانه ای از بهبود روند مذاکرات بوده است، ارایه چنین مجوزی از سمت ایالات متحده به عراق آن هم یک روز پس از سفر وزیر خارجه عمان به ایران می تواند به معنای پیشرفت در مذاکرات غیر رسمی باشد.

چراغ سبزی که رویترز به دلار نشان داده در صورتی که ادامه دار باشد و سیگنال های بیشتری در مورد کاهش تنش منتشر شود می تواند کاهش دوباره دلار را رقم بزند.

سیگنال فروش درهم

روز قبل در شرایطی که دلار تهران رنج شد قیمت درهم امارات کاهش پیدا کرد. درهم حمایت خط روند صعودی ده ماهه خود را شکسته است و در پایین این حمایت تثبیت شده است که نشان دهنده افزایش احتمال نزول درهم و دلار نسبت به احتمال رشد در این بازار است. درهم امارات حمایت ابرکومو را هم از دست داده و خط کیوجنسن بالاتر از خط تنکانسن پایین تر از ابر کومو قرار گرفته است که نشان دهنده روند نزولی درهم از نظر تکنیکالی و ارایه سیگنال فروش توسط این اندیکاتور است.

در صورت کاهش درهم حمایت های ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان پیش روی دلار قرار دارد.‌ ولی در صورتی که معاملات درهم دست افزایشی های بازار بیفتد مقاومت ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان مهم ترین مقاومت پیش روست.

حمایت مهم طلای آب شده

تضعیف شاخص دلار آمریکا، اونس جهانی طلا را به سقف دوماهه رساند. چرا که معامله گران پیش بینی می کنند بانک مرکزی در چنین شرایطی از شدت سیاست های انقباضی کم کند.‌ در چنین شرایطی که اونس طلا افزایش یافت و قیمت دلار رنج شد قیمت طلای آب شده تغییر زیادی نکرد و حباب آن منفی شد برخلاف دلار و درهم که حمایت خط روند صعودی خود را شکسته اند طلای آب شده هنوز بالای این خط روند قرار دارد و در صورتی که حمایت محدوده ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان را بشکند و پایین آن تثبیت شود کار برای افزایشی های طلای آب شده سخت خواهد شد.

شستا از حمایت برگشت

بازار سرمایه روز سه شنبه پس از هشت روز سبز شدو علاوه بر این اتفاق ارزش معاملات خرد نیز بهبود پیدا کرد و افزایش یافت. با توجه به بسته شدن نمادها برای فصل مجامع احتمالا نمی توان فعلا خیلی بر روی ارزش معاملات خرد برای پیش بینی آینده شاخص کل تکیه کرد چرا که تعداد قابل توجهی از نمادها برای برگزاری مجامع بسته می شوند.

یکی از نمادهایی که در روند های صعودی و نزولی بازار سرمایه مورد توجه قرار میگیرد نماد شستا با زیر مجموعه ای از سهام دلاری و ریالی است. آنطور که بررسی نمودار شستا نشان میدهد این نماد در روز دوشنبه پس از برخورد به حمایت مهم و معتبر محدوده ۱۱۳ تومان که در نزدیکی سطح حمایتی ۵۰ درصد فیبوناچی هم هست به بالا برگشته است و در صورت ادامه روند صعودی مقاومت های ۱۲۷ و ۱۳۸ تومان را پیش رو دارد.

۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 45043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha