مهار دلار در کانال ۵۶/کریدور جدید ارزی شکل گرفت

بررسی‌های به‌عمل آمده از روند معاملات اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته گویای آن است که نرخ دلار از در خروجی کانال ۵۶هزار تومانی فاصله گرفته است. روند معاملات غیررسمی بازار در روز سه‌شنبه کاهشی بود و قیمت دلار نقدی در نیمه کانال ۵۶‌هزار تومانی بسته شد. فعالان بازار معتقدند که دلار در محدوده ۵۷‌هزار تومان با مقاومت سنگین خریداران مواجه است و در نتیجه احتمال تغییر کانال این ارز اندک است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد می‌توان گفت کریدور جدید نوسان دلار را کانال‌های قیمتی ۵۵هزار و ۵۶‌هزار تومانی تشکیل می‌دهند. با توجه به نرخ تورم حال حاضر نیز به‌نظر می‌رسد تداوم حضور نرخ دلار در سطوح قیمتی حال حاضر رفتار معقولی باشد؛ چرا که فشار بیش از حد برای کاهش نرخ ارز می‌تواند ذخایر ارزی کشور را تهدید کند. از سوی دیگر فعالان کف بازار خبر انتقال بدهی‌های بدهکار بزرگ بانکی به خزانه بانک مرکزی را عاملی در راستای کاهشی شدن نرخ ارز می‌دانند. رقم این بدهی برای بازار ارز تهران بسیار قابل‌توجه است، در نتیجه نمی‌توان از تاثیر آن بر انتظارات فعالان بازار چشم‌پوشی کرد. در نهایت نیز قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در واپسین ساعات بازار روز گذشته با حدود ۳۰۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۶‌هزار و ۵۵۰تومان معامله شد.

عقبگرد در سنگر ۵۶

دیروز سه‌شنبه یکم اسفندماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. دلار آزاد که در روزهای ابتدایی هفته در کانال ۵۶‌هزار تومانی پیشروی کرده بود، در بازار روز گذشته آرایش کاهشی به خود گرفت و به نیمه کانال مذکور بازگشت. بر این اساس قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۳۰۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۵۶‌هزار و ۵۵۰تومان به فروش رسید. همزمان با افت دلار قیمت یورو و پوند نیز کاهشی شد. پول اتحادیه اروپا با ۱۶۰تومان افت قیمت در رقم ۶۱‌هزار و ۲۴۰تومان معامله شد. پوند نیز با کاهش ۴۵۰تومانی در رقم ۷۱‌هزار و ۴۵۰تومان معامله شد. به عقیده فعالان ارزی نرخ دلار پتانسیل انتظاراتی ندارد، یعنی در حال حاضر خبر منفی قابل‌توجهی وجود ندارد که بتواند با فشار بر انتظارات تورمی سطح تقاضا را افزایش دهد. از طرفی افت قیمت‌های بیشتر نیز توجیه چندانی ندارد؛ چرا که بازدهی دلار از ابتدای سال تاکنون از نرخ تورم رسمی کمتر است. در نتیجه می‌توان گفت درصورت عدم‌انتشار سیگنال خبری جدید احتمال تداوم حضور دلار در کانال‌های ۵۵هزار و ۵۶‌هزار تومانی وجود دارد. در این میان تابلوهای بازار سکه و طلا نیز روز گذشته قرمز بود. هر قطعه سکه طلای طرح جدید عصر دیروز با ۱۴۵‌هزار تومان افت نسبت به نرخ پیشین در رقم ۳۲میلیون و ۸۵۵‌هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم‌سکه و ربع‌سکه دیروز به‌طور مشترک ۱۵۰‌هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده و به ترتیب در ارقام ۱۸میلیون و ۵۰۰هزار و ۱۱میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان معامله شدند.

۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 52606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha